Gascondensatieketel kopen
Hello ,
Ik krijg mijn dochter niet omgepraat om een gaskachel te kopen voor haar nieuwe living in de plaats van een gascondensatieketel met een vloerverwarming.
Maar ik zou graag te weten komen welk vermogen voor de gasconsatieketel ik moet kiezen.
De vloeroppervlakte van de living is 35 m² en de hoogte is 2,72 m
In de spouwmuren worden EPS platen gelijmd wandisolatie (verlijmd) : EPS 12cm (0,034 W/m²K)
De spouwmuur wordt gebouwd met porothermo thermobrick snelbouw stenen.(snelbouw (verlijmd) : 14cm (0,397 m²K:W)
Er wordt isolatie schuim gespoten onder de vloer als vloerisolatie (gespoten) : PUR 11cm (0,035 W/m²K)
Hoe kan ik het vermogen van de gascondensatieketel berekenen met deze vloeroppervlakte en hoogte.
Het moet een gascondensatieketel zijn zonder de mogelijkheid om ook een boiler te verwarmen,dus uitsluitend de vloerverwarming.
En is het juist wat onze architect zegt dat hij een vloerverwarming heeft gekocht waarvan de slangen niet afzonderlijk zijn gekoppeld maar uit één geheel bestaan?
Op het internet wordt aangeraden om een gascondensatieketel niet te plaatsen tussen een slaapkamer en een keuken, zoals bij ons het geval zou zijn als de gascondensatieketel in de wasplaats zou worden geplaatst die naast de slaapkamer en de keuken grenst.
Wegens het geluid dat de gascondensatieketer maakt wordt dit afgeraden.
Een gascondensatieketel mag ook niet worden ingebouwd in een kast met geluidsisolatie, vermits er dan een gebrek aan zuurstof ontstaat.
Het feit dat de waterkraan van de waterleiding in de wasplaats is geplaatst is wel aanlokkelijk om de waterleiding met de gescondensatieketel te verbinden in de wasplaats.
Maar zoals hierboven beschreven vind ik dat dit niet opweegt tegen het storende geluid dat een gascondensatieketel voort brengt tijdens zijn werking.
Ik kan de gascondensatieketel ook in het deel van de slaapkamer dat wegvalt wegens de uitbreiding van de slaapkamers en dus een bergplaats wordt, laten installeren. Deze bergplaats komt dan naast de nieuwe living te liggen.
Maar dan moet de watertoevoer vanaf de waterkraan van de waterleiding met een leiding door de kruipkelder vanaf de bestaande wasplaats naar de gascondensatieketel in de nieuwe bergruimte worden aangesloten.
En dan vraag ik me af of in de winterperiode wanneer het koud en vochtig is in de kruipkelder het aangevoerde water heel koud zal zijn waardoor de gascondensatieketel harder zal moeten werken en meer verbruiken.
Andersom als de gascondensatieketel in de bestaande wasplaats zou worden geïnstalleerd,dus dicht genoeg bij de waterkraan van de waterleiding zodat het water sneller warm wordt maar dan door de koude en vochtige kruipkelder moet lopen weer een groot deel van zijn warmte zal verliezen vooraleer hij in de slangen van de vloerverwarming komt.
Wat denken jullie daarover en wat is de beste oplossing hiervoor?
grtz,
gilberto