3

Dakbegroeiing

DeeWee
DeeWee
#Terras en oprit · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo iedereen,

Ik heb mijn vraag al eens gesteld, maar kreeg nog geen antwoord.
Dus ik wil het nog eens proberen:

Het dak van de garages is afgedicht met roofing.  Daarop een laag keitjes om de roofing te beschermen.  Maar tussen die keitjes begint er onkruid te groeien.  Lage begroeing (voorlopig) - zie foto' s.
De bewoners vrezen dat die wortels schade kunnen toebrengen aan de roofing.
Zou het kunnen dat die wortels doorheen de roofing groeien ?
Zo ja, hoe op te lossen ??
Besproeien ?  Met welke producten dan wel ??

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten.

Dirk

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90768/dak-garage-25-03-2023-foto-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2092c47fb48a30084c06b3768db12735https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90768/dak-garage-25-03-2023.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4ef1dce27fdce166e8def023ceb890a6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90768/image1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e8d9894d3c560ff099cdf4226fc39023https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90768/image2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2e97fa08f26492b29b9926ede75fae3a
1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

De enigste foto waar je op zou kunnen achterhalen welke mossoort hier groeit is dan nog wazig.

Mossen of , kleine kans maar ik vermeld het even sedumsoorten , groeien perfect op deze bodemkiezels.

Op voorwaarde dat de rubberfolie en of de roofingfolie volgens de regels der kunst is gelegd en met de nodige kwaliteitslabels , zijn deze ondoordringbaar voor wortels. 

Alleen voor roofing moet ik een voorbehoud maken voor bepaalde grassen, bamboesoorten en klimplanten , maar die zie ik hier niet.

Ik ga er ook vanuit dat je geen extensef of intensief groendak van wil maken . Dus niet van toepassing.

Indien deze je storen zal je deze MANUEEL moeten verwijderen, trekken dus. Je kan dit besproeien maar voor particulier is er weinig in de handel te krijgen en je moet dan nog eens rekening houden dat dit dak afvloeit in de regenput en je gaat dit water recupereren. Niet slim om dan chemische onkruidbestrijding toe te passen. 

Je zou kunnen branden maar emt daaronder roofing ? Geen grotere kans op brandschade dan deze. 

Stomen zou eventueel kunnen.

Maar op zich, een groendak dat hier op natuurlijke wijze ontstaat geeft meer voordelen dan nadelen. Het water wordt langer vastgehouden, wordt trager naar regenput of infiltratie of openbaar riolering gegeven. Er wordt veel minder stof en vuil afgevoerd omdat de planten dit vasthouden. 

En je dak wordt op een natuurlijke wijze extra geisoleerd tegen koude en tegen warmte.

Kijk dus even na hoe dik die laag kiezel is, kijk ook even na welke roofing er is gebruikt ( factuur nog in bezit) en moest het kunnen, determineer via app de planten die aanwezig zijn.

1
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Houd dit het dak ook niet frisser in tijden van hoge temperaturen ?

1
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Dit soort begroeing kan geen schade veroorzaken door wortelgroei. Dat risico bestaat pas als er boompjes of struikjes op zouden beginnen groeien maar die kan je dan ook gemakkelijk op tijd weghalen.

Ik zou me zeker niet storen aan de plantengroei zoals die op de foto te zien is. Zoals hierboven reeds vermeld heeft dit meestal enkel maar positieve effecten.

Moest het toch voor iemand storend zijn dan is dit gemakkelijk af te remmen door in de zomer bij droogte de kiezelbedekking eens te harken

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

De enigste foto waar je op zou kunnen achterhalen welke mossoort hier groeit is dan nog wazig.

Mossen of , kleine kans maar ik vermeld het even sedumsoorten , groeien perfect op deze bodemkiezels.

Op voorwaarde dat de rubberfolie en of de roofingfolie volgens de regels der kunst is gelegd en met de nodige kwaliteitslabels , zijn deze ondoordringbaar voor wortels. 

Alleen voor roofing moet ik een voorbehoud maken voor bepaalde grassen, bamboesoorten en klimplanten , maar die zie ik hier niet.

Ik ga er ook vanuit dat je geen extensef of intensief groendak van wil maken . Dus niet van toepassing.

Indien deze je storen zal je deze MANUEEL moeten verwijderen, trekken dus. Je kan dit besproeien maar voor particulier is er weinig in de handel te krijgen en je moet dan nog eens rekening houden dat dit dak afvloeit in de regenput en je gaat dit water recupereren. Niet slim om dan chemische onkruidbestrijding toe te passen. 

Je zou kunnen branden maar emt daaronder roofing ? Geen grotere kans op brandschade dan deze. 

Stomen zou eventueel kunnen.

Maar op zich, een groendak dat hier op natuurlijke wijze ontstaat geeft meer voordelen dan nadelen. Het water wordt langer vastgehouden, wordt trager naar regenput of infiltratie of openbaar riolering gegeven. Er wordt veel minder stof en vuil afgevoerd omdat de planten dit vasthouden. 

En je dak wordt op een natuurlijke wijze extra geisoleerd tegen koude en tegen warmte.

Kijk dus even na hoe dik die laag kiezel is, kijk ook even na welke roofing er is gebruikt ( factuur nog in bezit) en moest het kunnen, determineer via app de planten die aanwezig zijn.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Houd dit het dak ook niet frisser in tijden van hoge temperaturen ?

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Dit soort begroeing kan geen schade veroorzaken door wortelgroei. Dat risico bestaat pas als er boompjes of struikjes op zouden beginnen groeien maar die kan je dan ook gemakkelijk op tijd weghalen.

Ik zou me zeker niet storen aan de plantengroei zoals die op de foto te zien is. Zoals hierboven reeds vermeld heeft dit meestal enkel maar positieve effecten.

Moest het toch voor iemand storend zijn dan is dit gemakkelijk af te remmen door in de zomer bij droogte de kiezelbedekking eens te harken

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keuzewijzer: 9 bestratingsmaterialen voor je oprit doorgelicht

Keuzewijzer: 9 bestratingsmaterialen voor je oprit doorgelicht

Zoek je het juiste materiaal om je oprit aan te leggen? We lijsten de belangrijkste materialen voor je op met voorbeelden en hun prijs.

Lees meer

Vlekkengids voor buiten: zo verwijder je vlekken en groene aanslag op je terras

Vlekkengids voor buiten: zo verwijder je vlekken en groene aanslag op je terras

Hoe kan je groene aanslag verwijderen? En wat doe je met vetvlekken op je terras? Ontdek de oplossingen in deze vlekkengids voor buiten.

Lees meer

Je terras onderhouden in de zomer? Enkele tips voor een vlekkeloos resultaat

Je terras onderhouden in de zomer? Enkele tips voor een vlekkeloos resultaat

Ook in de zomer is het nodig om je terras te onderhouden, want mos en onkruid kunnen je terras snel ontsieren. Ga aan de slag met deze onderhoudstips!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag