Koudebrug betonnen bakgoot oplossen

2

Koudebrug betonnen bakgoot oplossen

Bea_blgr
Bea_blgr
#Dak · 1 jaar geleden

Hi all

In onze woning hebben wij boven last van schimmel. Volgens de architect komt dit door een koudebrug. De betonnen plaat boven het eerste verdiep loopt door tot voorbij het dak en de buitenste muur. Daarin lopen de goten. 

Nu hadden wij gedacht om ons dak te vernieuwen (dit is niet geïsoleerd) en het dak zodanig aan te passen dat er een oversteek is en nieuwe goten te plaatsen. 

Zo zijn de goten geïsoleerd, wat volgens de architect nodig is om van de koudebrug vanaf te geraken. 

Nu mijn vraag, is dit mogelijk? Zoja, iemand een idee wat tegenwoordig de kostprijs is van een volledig nieuw dak? 

Of misschien heeft er iemand een ander, minder ingrijpend idee. 

Bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90770/img3320.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5ddef9849913fa783beb9185e5ef2346https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90770/img3322.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c5ea27561b202051791a80696f60b944

Alle reacties

0
moes
moes
73 724 Andere professioneel
1 jaar geleden

Oei ik denk dat je voor een oplossing in de eerste plaats de bouwplannen nodig hebt gemaakt door de archi of de stabiliteitsingenieur. Als die er uberhaupt zijn. Zo,n dakgoot "afzagen" tot gelijk met de buitenmuur zal volgens mij ook geen oplossing zijn want die blijft in kontakt met buiten tenzij jullie ooit zouden van plan zijn om de gevels te gaan isoleren +  bvb een crepilaag. Maar dat is waarschijnlijk wel heel erg drastisch. Een goede oplossing zal denk ik nooit kunnen met een goedkope oplossing. De bestaande dakgoten mee pakken in het  ge-isoleerde volume van een nieuw dak zal waarschijnlijk esthetisch een zeer lompe dakgoot/oversteek opleveren. Om maar te zwijgen over de administratie bouw vergunningsrompslomp van zo'n een verhoogd nieuw dak

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
1 jaar geleden

Je zal inderdaad de betonnen oversteek/goot rondom moeten inpakken met isolerend materiaal. Gelukkig is de huidige oversteek vrij klein. Een verbreding en verdikking hoeft dan volgens mij niet echt storend te zijn. Ik denk zelfs dat het uitzicht van het gebouw er op vooruit kan gaan.

De dakconstructie hoeft volgens mij niet persé te worden afgebroken maar wel uitgedikt naar binnen of naar buiten toe om beter en meer te kunnen isoleren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

Alles wat je moet weten over de dakopstand: van functie en soorten tot handige tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Dakplaten zijn een slimme keuze voor wie goedkoop en snel een dak wil plaatsen. Ontdek welk materiaal het beste past bij jouw woning of bijgebouw.

Lees meer

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Een plat dak isoleren? Ontdek wanneer een omkeerdak interessant is en lees meer over de voordelen, aandachtspunten en veelgemaakte fouten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag