Thank you.
Ik had het niet over een warmtepomp maar over een warmtepompboiler, voor het sanitaire warm water dus. En daarbij heb je geen buitenunit nodig. Boiler en warmtepomp vormen één compact geheel dat binnen wordt geplaatst (zolder, kelder, berging...).
Juist ik ben echt een leek, maar vermits ik mijn dochter wil helpen om de juiste verwarmingsinstallatie te kiezen in de toekomstige uitbreiding van onze woning,probeer ik zoveel mogelijk te weten te komen over de bestaande verwarmingsmogelijkheden.
Tot nu toe heb ik steeds kunnen lezen op het internet op de websites die warmtepompen aanbieden gebruik maken van een buiten-unit en een binnen-unit. En dat de lucht(zuurstof) buiten de woning een natuurlijke hulpbron is die wordt opgezogen door een ventilator naar de warmtewisselaar(koude vloeistof) en dan wordt geleid naar de compressor die dit gasmengsel samenperst,naar de tweede warmtewisselaar en radiator en klep omzet ventiel voor afkoeling en weer vloeibaar maken van de R32 die in 2027 wordt verboden en dan begint het proces opnieuw enz.
Ik heb ook vernomen van het VEKA dat bij de meeste warmtepompen tegenwoordig een ingebouwde weerstand is voorzien om tijdens de vriesdagen (-5 graden ) bij te springen.
Dus denk ik dat deze warmtepompboiler die volledig afzonderlijk werkt waarover jij spreekt ook een weerstand heeft die het water opwarmt met elektrische stroom. Of zit ik er weer opnieuw goed naast?
Maar dan begrijp ik niet goed hoe deze warmtepompboiler voordeliger kan zijn dan een elektrische boiler die rechtstreeks is aangesloten op het stroomnet.Als deze warmtepompboiler geen gebruik maakt van lucht of grondwater, hoe werkt die dan precies?
Enfin deze warmteboiler is dus niet van toepassing in mijn situatie.
Er is in zulk toestel maar één circulatiepomp ingebouwd en die dient enkel voor de verwarming, het sanitair warm water heeft dat niet nodig, dat komt vanzelf als je de warmwaterkraan opendraait.
Is het de druk van de waterleiding die het warm gemaakte water door de vlam van de brander in de condensatiegasketel uit de kranen of douche sproeierkop laat lopen of spuiten?
En mag alleen water van de Watergroep dus leidingwater worden gebruikt samen met de gascondensatiewandketel en geen water van de hydrofoorgroep?
Morgen komt de installateur in de voormiddag en zal ik zeker hier vragen over stellen.
Voor de duidelijkheid: Bij een gecombineerde gascondensatieketel heb je verder niets nodig, geen boiler of warmtepompboiler
Dan moet ik tegen de installateur wel zeggen dat ik een gecombineerde gascondensatiewandketel wil kopen.
grtz,
gilberto