2

LTV verticale radiatoren

gilberto
gilberto
#Verwarming & koeling · 1 jaar geleden

Hi,

Ik ben op zoek naar 3 LTV vertikale radiatoren voor in de woonkamer waar een totaal vermogen van 8092 Watt is vereist om voldoende warmte te verkrijgen van de gascondensatiewandketel.

Op het internet staan verschillende vertikale radiatoren in wit, zwart, grijs gekleurd.Vlakke en geribte voor zijde en 6 aansluitingen of midden aansluiting.

Maar meestal staat er niets vermeld over een LTV (lage temperatuur verwarming) vermeld.

Bij de vertikale radiatoren staat bij de specificaties 65° EN 75° aangeduid wat zeker geen LTV vertikale radiatoren zijn. Een gascondensatiewandketel stookt met radiatoren die worden verwarmd met warm water op een temperatuur van 45°.

En als ik een LTV vertikale radiator ontdek dan is de verkoopprijs hemelshoog voor maar 1175 Watt vermogen.

Vermits ik 3 LTV radiatoren zoek voor in de woonkamer met minstens een vermogen van 2700 Watt, vraag ik me af of die te vinden zijn en of die peperduur zijn. 

En wat een verschil met een verwarmingsinstallatie van een gascondensatiewandketel en ltv vertikale radiatoren en een verwarmingsinstallatie met elektrische convectors.

Ik verwarm mijn living met 2 electrische convectors van elk 1500 Watt.

De living heeft een oppervlakte van 35 m² en een h van 2,72 m,dus een volume inhoud van 95,2 m³.

Als ik bereken hoeveel wattage ik nodig heb voor deze zelfde oppervlakte van 35m² en volume inhoud 95,2 m³ met radiatoren die worden verwarmd met een gascondensatiewandketel , dan bekom ik voor de woonkamer 95,2 m³ x 85 Watt = 8092 Watt. (woonkamer 22 °)

Dat is liefst een verschil van 5092 Watt met mijn 2 elektrische convectors van elk 1500 Watt.

De volgende gegevens heb ik van het internet gehaald. 

85° C Watt/m³ staat vermeld bij een warmtetemperatuur op 22° C in de woonkamer op het internet.

Voor de slaapkamer staat 18° C vermeld en 70 Watt/m³

Voor de badkamer staat 24 ° C vermeld en 94 Watt/m³

Zijn deze temperaturen juist vermeld?

grtz,

gilberto  

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Het is te laat om me helemaal te verdiepen op uw vragen maar één ding kan ik al zeggen:

Als je nu uw living elektrisch kunt verwarmen met twee maal 1500 watt of totaal 3000 Watt dan kan je dat ook met radiatoren die samen 3000 Watt geven. 

Je hebt in beide gevallen even veel Watt nodig voor even veel warmte. Het kan dus niet zijn dat je met het ene systeem 8092 Watt zou nodig hebben en met het andere slechts 3000 Watt.

0
gilberto
gilberto
0 607 Andere particulier
1 jaar geleden

Hi ,

Dit is een voorbeeld om het vermogen van een radiatoe te berekenen.

Parameter Afmeting

Lengte in cm 200 cm

Breedte in cm 200 cm

Hoogte in cm 260 cm

Badkamer m³ 10.4 m³

Gewenste temperatuur 24 graden = 85 W

Benodigde wattage 884 Watt

Als ik dit voorbeeld volg met de regel van 3:

Voorbeeld in mijn nieuwe living:

10,4 m³  --884 Watt x 95,2 m³ = 8092 Watt

1              ________________

10,4 m³                               

95,2 m³

De installateur zei dat ik beter een vloerverwarming zou laten installeren omdat dit een gelijkmatige en zuinige warmte verdeelt met een temperatuur van 45°. De ltv radiatoren nemen veel ruimte in beslag .

Ik heb gezegd dat ik dit goed vind. Alleen zijn voorstel om ook een warmtepompboiler te laten installeren onder de gascondensatieketel die omhoog hangt zal ik afwijzen. Deze warmtepomp werkt op dezelfde manier als een lucht/water warmtepomp met luchtaanzuiging en compressor.

Geen buiten-unit met ventilator maar een ingebouwde ventilator in de warmtepomp die het lucht aanzuigt naar de warmtewisselaar koelvloeistof R32 en benodigde compressor die geluid produceren waar mijn dochter niet tegen kan.

Dan verkies ik liever een elektrische boiler met zonnepanelen.

grtz,

gilberto

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe je huis afkoelen via je verwarming? Dit zijn de opties

Hoe je huis afkoelen via je verwarming? Dit zijn de opties

De temperatuur in huis onder controle houden op warme dagen? Ontdek hoe je je huis kan afkoelen via je verwarming.

Lees meer

Hitte doet Vlamingen airco kopen, terwijl Walen vocht bestrijden

Hitte doet Vlamingen airco kopen, terwijl Walen vocht bestrijden

Ontdek waarom Vlamingen massaal kiezen voor airco en energiezuinig wonen, terwijl Walen focussen op vochtbestrijding en gevelproblemen.

Lees meer

Ruzie over de thermostaat? 1 op 4 Belgen worstelt met de ideale temperatuur in huis

Ruzie over de thermostaat? 1 op 4 Belgen worstelt met de ideale temperatuur in huis

Ruzie om de thermostaat? 1 op 4 Belgen botst over de ideale temperatuur in huis, terwijl 3 op de 10 klagen dat het te lang duurt om op te warmen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag