13

gedeelde vergund of niet ?

woning lopen
woning lopen
#Regelgeving · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

In 2002 een vakantie woning aan gekocht met volgend probleem

De woning ongeveer 71 m2 stond er al in 1971 zodus vermoedelijk vergund

In 1981 een bouw overtreding vast gesteld voor de aanbouw voorbouw 5x3,50 m2 en zijbouw van 4x5 m2  waarvoor een meer waarde is betaald zodus niet vergund  vergund

In 2023 krijg ik van de gemeente de melding dat de volledige bouw niet is vergund kan dat het bestaande gebouw van 71m2 stond er voor 1977 zodus vermoedelijk vergund ? Dan is het toch gedeeltelijk vergund ????

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Bestaande constructies als er word aangetoond dat ze gebouwd werden voor 22 april 1962 worden ten allentijde geacht als vergund. De gebouwen tussen 22/04/1962 en de eerste inwerktreding van het het gewestplan 06/11/1977 waarbinnen zij gelegen zijn worden voor de toepassing van de vlaamse codex ruimtelijke ordening geacht te zijn vergund

De inwerkingtreding van het gewestplan verschilt van gewest tot gewest maar je zal wellicht gevonden hebben dat het in uw streek pas van toepassing was op 06/11/1977.

Er is wel een kleine nuance in het vergund geacht zijn.

Indien de bouw of de verbouwing is gebeurd voor 1962 spreekt men van onweerlegbaar vergund geacht. 

Echter tussen 1962 en de inwerkingtreding van het plaatselijke gewestplan spreekt men van weerlegbaar vergund geacht. Er is dan minder zekerheid, men zou dit kunnen weerleggen.

Na die tijd kan men nooit van vergund geacht spreken.

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Mijn vakantiehuis staat in recreatie gebied

De woning kan ook strijdig zijn met de vergunning doordat het gebruik er van strijdig is met de bestemming ervan volgens de oorspronkelijke bouwvergunning.

Zo kunnen bijvoorbeeld vakantiehuizen enkel de bestemming recreatie hebben en mogen ze niet dienen als permanente verblijven. Het gebouw heeft dan geen woonbestemming.

Sowieso, wil je van het etiket "niet vergunde woning" of "bouwmisdrijf" af dan kan dat enkel door een regularisatieaanvraag te doen waarbij je hoogstwaarschijnlijk veranderingen zult moeten aanbrengen en/of vroegere ingrepen zult moeten verwijderen.

Eenmaal geregulariseerd is er geen sprake meer van een bouwmisdrijf of van enige nadelige gevolgen daarvan. Het is dan een officieel vergunde woning.

Echter vaak is het dan meer aangewezen om alles bij het oude te laten en de woning met de stempel "verjaard bouwmisdrijf" gewoon verder te gebruiken zonder er iets aan te wijzigen.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
1 jaar geleden

Niet alle recreatiegrond heeft de status verblijfsrecreatie.  Wel integendeel. Kijk dit ook even na.  (Hebben zelf een 100% vergunde recreatiewoning op verblijfsrecreatiegrond (met aanliggend bos) - dus domicilie niet mogelijk)

0
woning lopen
woning lopen
0 18 Andere particulier
1 jaar geleden

Mijn domocilie is wel degelijk op dit adres en officeel van de gemeente mogen wij hier blijven wonen tot 2029 met een verlenging tot 2039 daarna vervalt hier ons woonrecht maar blijfd wel recreatie . Ik woon hier in recreatie gebied Rode Del in Arendonk en men is aan het proberen om het om het om te vormen tot woonzone met bosrijk karakter.

0
woning lopen
woning lopen
0 18 Andere particulier
1 jaar geleden

Juridische grond

Artikel 4.2.14 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening betreffende het vermoeden van vergunning

Artikel 5.1.§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening betreffende de opname van bestaande constructie in de periode vanaf 22/04/1962 tot de de eerste inwerkingtreding gewestplan (Turnhout - 6/11/1977 ) in het verunningsregister als vergund geacht

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

De Vlaamse regering schaft de EPC-labelpremie af. Deze premie kan oplopen tot 7.000 euro. Hierdoor zal de regering 32 miljoen euro besparen.

Lees meer

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Ontdek de veranderingen die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn voor appartementbewoners in Vlaanderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag