hulp nodig mbt btw tarief als we materiaal bij aannemer direct kopen voor verbouwing

2

hulp nodig mbt btw tarief als we materiaal bij aannemer direct kopen voor verbouwing

Ibis2023
Ibis2023
#Regelgeving · 1 jaar geleden

We zijn bezig met een verbouwing aan 6% en de aannemer koopt direct de materialen in gefactureerd op zijn naam aan 21% btw. Is dit correct? We betalen een vast bedrag voor de werkuren en de materialen factureert hij apart. We hebben inzagen in alle facturen die direct aan hem gefactureerd zijn. Ik meende dat de aannemer deze materialen aan 6% kan inkopen, omdat het hier een verbouwing betreft aan 6% en hij ons naderhand dan 10% extra telt op de aangekochte materialen via hem. Dus dat we op de alle materialen 16% betalen en geen 21%. Ben ik hier correct? 

Alle reacties

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
1 jaar geleden

Neen u bent volledig fout. Er zit heel wat meer achter dan uw te eenvodig rekensommetje. Uw aannemer kan trouwens net zoals alle handelaars die onder een normaal regime vallen geen goederen aankopen aan 6 % Wie u dat fabeltje heeft ingefluisterd kent duidelijk de regels niet

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Scenario 1

Aannemer koopt materialen aan aan 21%. ( uigezonderd plantgoed dit is 6%, voedingswaren en fietsen )

AAnnemer verkoopt deze materialen aan u aan 6% op voorwaarde dat hij de werken ook uitvoerd.

Zowel de materialen als zijn werken worden dan met 6% btw belast ( winstmarge op materialen heeft geen invloed op btwstelsel)

Scenario 2

U als particulier koopt materialen aan voor uw verbouwing ? Dit is steeds aan +21% btw.

Scenario 2.1

U verwerkt deze zelf in uw verbouwing, u kan geen btw recuperatie doen of op een andere manier profiteren van 6%

Scenario 2.2

U koopt materialen als particulier aan met21% btw

de aannemer voert de werken uit aan een woning die voldoet aan de regels voor vermindert btw tarief.

Hij kan zijn werken aanrekenen aan 6% btw.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag