Probleem klei-leem grond
Ik ben op zoek naar advies voor het volgende:
Ik zit met mijn handen in het haar over onze grond. Wij wonen hier nu sinds 2015. De grond is echter een ramp: in de winter pure slijk - je zakt er tot;aan de enkels in als je er stapt - met overal plassen water, in de zomer beenhard. Je moet schrapen met een spade want de spade in de grond steken lukt niet. Ik heb een paar jaar geleden zelfs met een breekhamer sleuven gegraven.
Ik probeer om wat groenten te telen, maar dat lukt amper: wortelen, knolselder, witloof,… raken de grond niet in en ook andere planten worstelen zich door de droogte of het nat of sterven gewoon af of brengen amper iets op.
Wat heb ik al gedaan:
- Toen we hier kwamen wonen de grond 50 cm laten afgraven en nieuwe grond gestort
- regelmatig toevoegen van compost
- ter info: toen we hier kwamen wonen, heeft mijn serre 2 jaar op rij in de zomer blank gestaan: het grond-/regenwater kwam gewoon omhoog in de serre en alles van planten verzoop.
Niets helpt.
Ik heb nu teeltbakken besteld om bovengronds groenten te telen. Maar ik wil vermijden dat mijn houten bakken beginnen rotten omdat het water niet wegtrekt/in de plassen staan.
Ik lees dan om drainage te steken, maar dat moet dus diep en ik heb niks om ze op aan te sluiten. Een insijpelvat steken heeft ook weinig zin denk ik. Waarom? Zie bijgaande foto’s.
- ik heb buiten een gat gegraven van 30x30x30. Na 30min stond er bijna 10cm water in.
- ik heb in mijn serre een gat gegraven van 30x30x30. Hier stond 3cm water in na 30 min.
- ik heb dikke “drainage” buis steken van 1m diep. Die zit propvol water
Ik denk nu aan het volgende:
- kort bij mekaar drainagebuizen steken op ca. 30cm diep - 1m van mekaar - om die te laten samenkomen in een kleine wadi (2m x 2m). Die kan ik dan leegpompen indien te vol.
- worteldoek over de tuin en drainagebuizen spannen.
- de teeltbakken daar opzetten.
Goed idee of betere oplossingen?

.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=4e60adc964d3e68b3166bb784c449a70)