1) Mulchmachines zijn grasmaaiers ( brandstof/electriciteit of accu ) die het gesneden gras laten liggen . Dit in tegenstelling met grasmaaiers met opvangbak. In onze contreieren en dan zeker op leem en of kleigronden is de grond van zich zelf voedselrijk. Mulchen is daardoor niet altijd aan te raden. Alle automatische maaiers ( robotmaaiers ) zijn van het mulching type .
2) Verticuteren, door afgesneden gras dat op de grasmat valt ontstaat er een viltlaag van gesneden grasdeeltjes, mos en kruiden. Deze viltlaag zorgt voor het sponseffect van gazons maar verhindert ook de opname van lucht en water in de bodem. Wat kan leiden tot schimmels, verdichtingsproblemen, slechte waterinfiltratie, luchtgebrek bij de wortelzone en ... teloor gaan meststoffen die zomaar lukraak worden gesmeten.
Verticuteren is het verwijderen van deze viltlaag in de gazon met een messenbalk die ronddraaien ( type kooimaaier) Verticuteren kan niet met een cirkelmaaier.
Bij gebruik van mulching machines en al zeker robotmaaiers moet je regelmatig verticuteren omdat je meer snijafval op de grasmat krijgt.
3) Maaifrequentie is de aantal keren dat je moet maaien in het seizoen. Maaifrequenties gaan van dagelijks ( robotmaaiers) tot 1 keer in de week of tot 1keer om de 2 weken. Seizoen loopt van begin maart tot eind oktober.
Verticuteerfrequentie ... bij machines met opvangbak zit de verticuteerfrequentie op 1 keer om de 3 jaar (minimum). Bij mulchmachines of robotmaaiers zit deze frequentie op gemiddeld 3 à 4 keer per jaar !!!
4) maaifrequentie en maaihoogte zijn 2 totaal verschillende begrippen n hebben weinig met elkaar te maken ... alleen voor de eerste maaibeurt na de winter wordt soms de maaihoogte anders ingesteld of na een langere periode van niet maaien in het seisoen.
Algemeen mag je nemen dat een optimale maaihoogte voor een goed uitstoelend en gezond grasveld rond tussen de 3-5 cm zit. Door iets hoger af te maaien... zeker in een droge periode kan het gras via het blad dauw laten druppelen naar de wortelzone toe. Hoe langer het grassprietje , hoe meer dauw het kan opvangen, hoe meer dauw er naar de wortels wordt getransporteerd.
Kort maaien of maaien in de vroege morgend zorgt er dus voor dat je kostbare dauw wordt weggehaald. Je zal dus rapper droogtestress krijgen bij het gras.
5) slijpen van de messe,.
Je spreekt van een slijpsteen. NOOIT een grasmachine mes slijpen als je daar geen ervaring mee hebt en al zeker niet machinaal. Je kan beter een vijl gebruiken.
Vergeet niet om na te gaan of je mes ( type voor cirkelmaaier ) in balans blijft anders breng je de aandrijfas van het mes uit balans en verwoest je het electrisch anker of de motoras.
6) robotmaaiers kunnen op sterke hellingen ook aan de slag ... alleen zijn dat machines van enkele 1000 den euro's.
7) Maaien bij dauw of bij regen is altijd nefast voor je gras . Machines hebben daar geen probleem mee.
Maar door de machine heb je bij nat gazon wel meer kans op verdichting en dat er meer gras blijft liggen ( gemaaid gras is zwaarder door de regen) en dat zorgt dan weer voor bijkomend werk om dit manueel te verzamelen. Moest je dit laten liggen gaat dit nat gras sneller gisten en zorgen voor schimmelinfectie in je gazon.
Alle types van machines moeten voldoen aan de IP norm... en al zeker accu en electrische maaiers.
Maaien bij warm weer ... weerom dat is voor machines geen probleem en al zeker neit voor de accu types. Maaien met 30° is voor je gras slecht. Gras heeft juist wat lengte nodig om die dauw op te vangen en te gebruiken !!! En dan ga je dat niet nog eens wegmaaien. OOk zorgt een korte grasmat ( lengte kleiner dan 2 cm) dat de zon ongenadig brandt op de bodem. Dit veroorzaakt dan weer extra droogtestress, uitdroging van de wortelhals en erosie door de wind die vrij spel krijgt op de grond.... of je moet een viltlaag hebben .
8) Grotere bochten nemen helpt niet om de aandrijving op de achteras te verlichten . Je blijft met grote bochten ook steeds dat verschil in bandsnelheid hebben tussen de band aan de binnenkant van de bocht en de band aan de buitenkant. JUist om dit verschil in snelheid op te vangen heb je dus een differentieel nodig die dit opvangt !
Alleen het stoppen , loslaten van de zelftrekfunctie op de zelftrekker kan dit verhelpen. Of zoeken naar een machine waarbij de aandrijving op de VOORAS zit !!
Bij het nemen van de bocht duw je automatisch de stuurboom naar beneden en daardoor hef je de voorwielen van de grond. AAndrijving is daardoor aan het draaien in het ijle.
9) onderhoud voor de grasmachines is niet alleen olie verversen of filters proper maken. Belangrijkste is de maaikast bij elk gebruik reinigen en de messen slijpen en het nazien of de messen nog in balans zijn . Messen balans bij cirkelmaaiers is van belang voor de levensduurte van de motor. De balans nazien zou principieel meer moeten worden nagezien dan het slijpen van de messen.
10) accu prestaties ... hangt af van verschillende factoren : Type van accu , ampere , voltage. Het zou me te ver leiden om hier uitleg over te schrijven .
Ongebruikte accu's berg je op , liefst vrij liggend en al zeker niet dat de contactpennen in kontact kan komen met materiaal dat stroom kan geleiden. Je kan deze in de lader steken maar dan moet je wel zien of die lader een beveiliging heeft die overladen verhindert. Reinig bij accumachines regelmatig de contactpunten !!