isolatie langs binnen van buitenmuur in cellenbeton

5

isolatie langs binnen van buitenmuur in cellenbeton

Willemsen Rik
Willemsen Rik
#Isolatie · 1 jaar geleden

Mijn huis is gebouwd in 1977. De buitenmuren bestaan uit 30 cm dikke cellenbetonblokken (Ytong) die langs de buitenzijde bepleisterd (en geschilderd) zijn. Er is dus geen spouwmuur. ik denk eraan de buitenmuren extra te isoleren door er langs de binnenzijde purplaten die afgewerkt zijn met gyproc tegen te lijmen. Is dit een zinvolle ingreep en zo ja hoe dik neem ik die isolatie dan om te voldoen aan toekomstige EPC normen?

Bovendien wil ik de ramen aanpakken. Het zijn houten ramen (in goede staat) met dubbele beglazing. Dat glas wil ik vervangen door superisolerend glas maar misschien doe ik er beter aan om het schrijnwerk in zijn geheel te vervangen?

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 241 Andere professioneel
1 jaar geleden

Nog minder thermische massa met isolatie langs de binnenzijde . Bij het verluchten zal het er snel koel en kil aanvoelen . Muren nemen dan geen warmte op en geven dan bijgevolg ook geen warmte af .

Houten ramen, zijn het blokramen ?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ik zou veel eerder overwegen om Multipor tegen de bestaande ytong te verlijmen. Het gaat dan om hetzelfde soort cellenbeton maar dan met een nog hogere isolatiewaarde dan de bestaande muur in cellenbeton.

Het is een veel gezondere keuze voor zowel het gebouw als zijn bewoners.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Waarom niet de buitenkant isoleren?

0
Willemsen Rik
Willemsen Rik
0 1 Verbouwer
1 jaar geleden

Omdat een deel van de buitenmuren niet bereikbaar zijn zonder een deel van het dak weg te nemen en isoleren langs buiten veel ingrijpender en (te) duur is.

de ramen hebben volhouten profielen van 6 cm dik.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
1 jaar geleden

als uw frame in goede staat is, behoudt je best het raamkader. 
Maar als je het glas vervangt dan zou ik meteen opteren voor het heatmirrorglas van Eurotherm (bij hen bekend als passiefhuisglas). Kan je een waarde van U=0,6 of zelfs 0,5 bereiken. voor superisolerend glas is dat meestal een U=1,1 en soms 1,0

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag