6

is zorgvolmacht nodig

mazinger
mazinger
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Ik ben enig kind en heb naakte eigendom van het onroerend goed van mijn moeder. We willen nu een zorgvolmacht opstellen, en ik vraag me af of ik een onderhandse of notariële zou maken.

Die tweede is veel duurder, maar zou me toelaten om in geval van eventuele wilsonbekwaamheid en verblijf in woonzorgcentrum, de woning te verkopen zodat ik zelf ook verder kan.

Ik vraag me af of dit ook niet mogelijk zou zijn als een vrederechter me als bewindvoerder zou aanduiden, en ik die verkoop op dat moment bij hem argumenteer. Bedoeling is om die relatief hoge kost van de notariële zorgvolmacht te vermijden, aangezien die misschien ook nooit aangesproken zal worden.

Waar ik anders ook aan had gedacht, was de zorgvolmacht die mijn vader eerder bij een notaris heeft opgesteld (mijn ouders zijn gescheiden) te kopiëren en zelf te laten registreren. Heeft dit dezelfde rechtsgeldigheid?

Alle reacties

0
Florentina
Florentina
1 19 Andere particulier
1 jaar geleden

Het gaat blijkbaar vooral over het verkrijgen van het huis van je moeder. Je bent enig kind dus je zal het sowieso ooit erven maar blijkbaar wil je er eerder over beschikken (?).. Kan je moeder je niet beter het huis schenken met behoud van vruchtgebruik? Minder successierechten dan. 

De zorgvolmacht lijkt me wel nuttig voor andere beslissingen. Het kopiëren van een zorgvolmacht lijkt mij echt niet kunnen. Dit gaat tussen jou en je moeder. Zij heeft hier de belangrijkste stem in. 

0
mazinger
mazinger
0 15 Verbouwer
1 jaar geleden

U kent onze familiale situatie niet, hoed u dus voor snelle conclusies.

Op dit moment woont ze in haar huis en besteed ik heel erg veel tijd aan het onderhoud en behoud daarvan, zodat ze er zo lang mogelijk kan blijven. Ik blijf elke week 3 nachten bij haar.

Op het moment dat het om de een of andere reden echter niet meer mogelijk is om hier nog te wonen, wil ik vanzelfsprekend wel kunnen ophouden met daar zo veel tijd in te steken.

0
Raoel
Raoel
0 28 Andere particulier
1 jaar geleden

Beste, dat is heel mooi de zorg voor je moeder. Indien in de toekomst je moeder niet meer thuis kan blijven dan ben je best dat je eens eerst informeert bij de sociale dienst van de gemeente i.v.m. haar eigendom en zorgtoelage die ze krijgt. Het is altijd een ingewikkelde zaak. Je gaat hierover best eerst eens informeren bij de sociale assitente van de ziekenkas. Mvg,

0
Florentina
Florentina
1 19 Andere particulier
1 jaar geleden

Uiteraard ken ik je situatie niet. Ik bedoel alleszins niet dat je niet voor je moeder zorgt. Ik interpreteer gewoon je vraag zoals ze bij mij overkomt. En verder interpreteer jij mij  antwoord weer 🙂.

Een notaris geeft ook vrijblijvend advies dus ik zou daar eerst eens informeren hoe het zit met die zorgvolmacht en wat er moet/kan  gebeuren met het huis als je moeder naar een WZC verhuist.

0
Koffie
Koffie
0 1 Andere particulier
1 jaar geleden

Volgens mij gaat een vrederechter dit uitzonderlijk toestaan, maar hou er rekening mee dat het in dat geval een openbare verkoop gaat zijn. Onderhandse verkoop gaat een vrederechter volgens mij niet toestaan. Ook qua schenkingen zijn er dan meer fiscale mogelijkheden voor als het echt niet meer gaan.

Wij zitten in een gelijkaardige situatie en hebben het toch maar gedaan. Wij vonden het zelf ook eerst niet nodig.

Over hoe hoge kosten zitten we hierbij tegenwoordig?

0
mazinger
mazinger
0 15 Verbouwer
1 jaar geleden

Prijzen variëren bij notarissen tussen 500 en 800 euro voor dezelfde dienstverlening. In verhouding met de waarde van onroerend goed is dit natuurlijk een peulschil. Maar voor een kost die men gangbaar maakt op een moment dat niet zeker is of het product ooit gebruikt zal moeten worden, vormt het toch een zekere rem...

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag