4

Bouwovertreding en regelgeving

Raoel
Raoel
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Huis van de  buurman is gebouwd in 1980 zonder enige vergunning en op de welfsels van mijn garage. Het huis is 15 m. lengte en 10 m. diepte. Buurman heeft ook achter in zijn tuin een tuinhuis geplaatst. 2 m. x  2 m. Dan heeft hij in 2018 achter in zijn tuin en gedeeltelijk op het aanpalende  weiland een garage, werkhuis en carport gezet 10 m x 8 m. Dez laatste zijn vorige maand volledig afgebrand. Ook heeft hij zijn elektriciteitskabel over 25 m. door onze tuin liggen. Hij wil die ook niet op zijn eigendom leggen ook al heeft hij een aansluitingspaal voor zijn eigen deur.  Deze is stuk geweest en terug aan mekaar gezet. Zijn afschutting achter in de tuin staat ook volledig bij ons en zakt altijd maar verder bij ons. Daar heeft hij ook nog allerlei rommel tegen gebouwd, voor grasmachines enz. onder te zetten. Ik begin mij zorgen te maken. Buurman neemt onze eigendom alsmaar verder in, zijn huis staat op onze welfsels en zijn kapotte dakgoot van 50 cm hangt volledig op onze eigendom. Wij hebben hierdoor nat in onze garage. En wat als zijn onvergunde huis afbrand en wij hebben schade aan onze garage. Wat kunnen wij hieraan doen. Wij hebben al onze eigendom gebouwd met stedenbouwkundige vergunningen en zijn volledig in orde. 

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Al klacht ingediend of advocaat ingeschakeld?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
1 jaar geleden

En wat als zijn onvergunde huis afbrand en wij hebben schade aan onze garage. 

Dat maakt niets uit. Een brandverzekering dekt ook de schade aan de buren, daarvoor vraagt deze meestal of die woning een HOB of alleenstaande villa is voor je een premievoorstel krijgt. 

Het kan natuurlijk altijd dat die buur geen brandverzekering heeft maar dan is hij of zij zelf aansprakelijk en bovendien "falliet" als het ooit zo ver zou komen. Maar dat staat volledig los van de overhangende delen. 

0
Raoel
Raoel
0 28 Andere particulier
1 jaar geleden

Waar kan ik klacht indienen. Het is wel erg als men altijd moet klacht indienen en advocaten inschakelen die veel geld vragen. Het is een buurman die alles zomaar doet, neemt en niets vraagt. Wij zijn gelukkig met alles in orde. Wat als hij afbrandt. Je weet toch men krijgt van de brandverzekering een vergoeding maar wel volgens de leeftijd van je auto's. Wij hebben auto's die niet zo jong meer zijn, maar voor ons veel waarde hebben. Hoe kunnen wij dit oplossen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
1 jaar geleden

Wij hebben auto's die niet zo jong meer zijn, maar voor ons veel waarde hebben. Hoe kunnen wij dit oplossen.

Spijtig voor jou, maar een verzekering vergoed nooit de waarde die jij er aan hecht, enkel de economische waarde, is ook het geval bij een ongeval. Is dat echt belangrijk voor je dan stap je best naar de verzekering voor een eigen "op maat gemaakte" verzekering specifiek voor dat doel. 

Je kan klacht indienen bij de gemeente, maar de kans dat dit zoden aan de dijk gaat brengen acht ik heel klein. Idd, dat wordt rechtbank. Als je de zaak wint kan je wel een groot deel van de kosten recuperen, maar ook weer niet alles. 

Eerste stap is de buurman aanschrijven met AS met de vraag om binnen een redelijke termijn de toestand te regulariseren. Ja, leuk gaat het niet worden en goedkoop heel waarschijnlijk ook niet. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag