3

Gebruik rolluik op zwemvijver

mike4friends
mike4friends
#Zwembad en vijver · 1 jaar geleden

Ik wens een betere isolatie te bekomen van mijn zwemvijver ( met laval steen filter).

Heeft iemand ervaring dat dit goed werkt, ik hoord iemand zeggn dat ik minder algen zal hebben als ik voor een donkere versie kies, echter ben bang dat gedurende langere standstill in de winter eigenaardigheden gaan optreden.

Graag had ik wat ervaringen kunnne ontvangen

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Hier klopt niets van deze redenering.

Algengroei wordt veroorzaakt door een tekort aan waterplanten en een teveel van organisch afval dat niet verwerkt kan worden tot nitraten. 

Met andere woorden je hebt te weinig waterplanten staan die het overtollige nitraat in het water opnemen. Algen nemen dit overschot wel op , groeien uit en versmachten de nog resterende planten. 

Rolluik over een zwemvijver is niet mogelijk want dat rolluik moet ook komen over de lavafilter en daar staan nu eenmaal die waterplanten. Met een luik boven hun hoofd sterven deze af, meer afval, meer nitraat meer algen. 

Ook de bacterien noodzakelijk voor de omzetting van afvalstoffen naar ammoniak + ammonium en dan naar nitriet en verder naar nitraat sterven af . Waarom ? Omdat dit luik de zuurstofopname verhindert tussen lucht en water. 

Een zwemvijver mag ook niet te warm worden want dan stopt per graad dat de temperatuur van het water verhoogt met 50% !!!! Een maximum watertemperatuur van 27° is vereist.

Met een rolluik ga je dus veel sneller het evenwicht in deze natuurlijke zwemvijvers verstoren .

0
mike4friends
mike4friends
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

ter verduidelijking, momenteel niet echt last van algen behalve in mei na eerste opstart. Mijn filter systeem is gescheiden van het bad dus zou technicsh perfect kunnen het zwemgedeelte afdekken zonder interferentie met de planten.

Ik heb kennis die vorig jaar met noppenfolie gewerkt heeft snachts om vooral warmte te behouden.

Een rolluik is vee praktischer doch zo duur ( echt niet in verhouding tot de gebruikten producten wnat enkel INOX is duur ) dat ik terughoudend ben om zo vel geld aan uit te geven entoch slechts 4/5 kunnen afdekken.

Idee was om ook de veiligheid te verhogen voor kleinkinderen ...

Noot : Vorig jaar vijver bijgestookt met warmtempomp tot 28.5 graden, dit gedurende een 10tal dagen, nooit problemen ondervonden want steeds zeer klaar water gehad vandaar klaar voor een volgen experiment;

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ha, 2 gescheiden bakken die enkel met buis in verbinding staan. Dan is het inderdaad te overwegen. 

Maar houdt er rekening mee dat in de wintermaanden de return van je vijverwater op 4 à 6 uur is genomen. Door deze circulatie zal je zwemgedeelte sowieso pertinent afkoelen . 

Helder water is GEEN idicatie van gezond , biologisch perfect water !! 

28.5 Graad. Je bacteriewerking zakt met 50% per graad, ik spreek over de goede nitraatvormende bacterien . 

Bij 28.5 ° is dus de werking van je goede bacterien al met 2.5% gedaald. Wat komt er in de plaats ? 62.5% meer nitriet in het water  en laat nu nitriet kleurloos, helder en niet zichtbaar zijn maar wel , zelfs voor de mens giftig.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

10 tips om je zwembad veilig te maken voor kinderen

10 tips om je zwembad veilig te maken voor kinderen

Heb je een zwembad in je tuin? Met deze tips zorg je voor een veilig zwembad en verzeker je het zorgeloze zwemplezier van je kinderen.

Lees meer

Een vijver aanleggen in je tuin: van terrasvijver tot zwemvijver

Een vijver aanleggen in je tuin: van terrasvijver tot zwemvijver

Wil jij een vijver aanleggen in je tuin? Naargelang de functie, jouw budget en beschikbare oppervlakte kan je kiezen uit 5 verschillende mogelijkheden.

Lees meer

Zwembadverwarming: 3 opties voor een aangename temperatuur

Zwembadverwarming: 3 opties voor een aangename temperatuur

Altijd een aangename watertemperatuur? Er zijn drie systemen om je zwembad te verwarmen: de warmtepomp, een warmtewisselaar en zonnepanelen.

Lees meer

Weet jij het antwoord op deze vragen?

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag