19

Wat is nu juiste manier van plaatsen alu ramen

Angelooke83
Angelooke83
#Ramen en deuren · 1 jaar geleden

Ze zijn bij me thuis de aluminium ramen komen plaatsen

onze constructie bestaat uit een snelbouw en hierop isolatie van 16cm en pleister

de ramen fabrikant heeft de ramen gelijk gezet met buitenkant snelbouw, de spatie er tussen is opgespoten met schuim variërend van 3 tot 7cm

nu kwam de architecte en die zegt dat de ramen verkeerd staan en deze naar buiten moeten geplaatst worden omwille van de thermische onderbreking en dit nu voor een koude brug vormt

de plaatser zegt dan hierop dat dit niet is en het volledig correct geplaatst is en dat ze op meer dan 90% van de gevallen dit zo plaatsen

en ik... ik weet het niet meer... de ene verwijt de andere maar wij moeten wel onze epb score halen en willen uiteraard een correcte manier van plaatsing 

daarom mijn vraag... wie heeft gelijk en waarom???

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
1 jaar geleden

Sowieso vreemd om die discussie na de plaatsing te voeren.

Dat had duidelijk op het plan en in het lastenboek moeten aangegeven zijn.

Volgens mij hoeft er energetisch geen verschil te zijn tussen beide plaatsingen.

De architect heeft misschien een bezwaar om esthetische reden.

0
Angelooke83
Angelooke83
0 8 Verbouwer
1 jaar geleden

Nee het is vooral dat zegt dat er nu een koude brug is ontstaan en dat dit niet epb verantwoord is.

op het plan staan ze degelijk naar buiten toe getekend, zie foto

maar plaatser zegt dat en blijft beweren dat ze steeds gelijk plaatsen met buitenkant snelbouw

estheisch zie je geen verschil

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91722/img0122.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3574d9724092b7e2f25e9b06ccd033c7
0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Je hebt blijkbaar een moeilijk te interpreteren hoekje gekozen om door te sturen. Ik word er eerlijk gezegd niet veel wijzer van.

De enig mogelijke koudebrug zou volgens mij het raakpunt tussen het raamkader en de snelbouwmuur kunnen zijn en dat is in beide gevallen mogelijk. 

En vermits er in uw geval bij plaatsing tussen de muren nog 3 tot 7 cm isolatie wordt gespoten tussen muur en raam is daar zelfs geen raakpunt en dus geen koudebrug.

Het esthetisch verschil zit hem in de diepte van de raamplaatsing ten opzichte van het afgewerkte muurvlak.

0
Angelooke83
Angelooke83
0 8 Verbouwer
1 jaar geleden

Ja ik snap het ook niet en dat is ook wat de man van de plaatsing zegt, maar , zie foto, dit krijg ik dan van de andere kant te horen architect en epb verslag gever

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91724/img9984.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=05d72d5242e5ef0d61ad223e7c483218
0
Angelooke83
Angelooke83
0 8 Verbouwer
1 jaar geleden

Zie hier een foto van een geplaatst raam

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91726/schermafbeelding-2024-03-20-om-171920.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=10370b01d2cf15a0f81e3f1e737a90bd
0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Beide zijn oké. Alleen is de ene echt juist en de andere toegelaten. Uw plaatser is gewoon of lui of kent zijn job niet en heeft geen eer. Als vakman zou ik mij schamen om op deze manier , dus gelijk met de snelbouw,  een serieuze inbreuk te plegen op het concept, idee, geest van het zo goed  mogelijk ge-isoleerd bouwen. Dat uw plaatser zegt dat ze het zo doen in 90 % van de gevallen moet u zich niet aantrekken. Het staat klaar en duidelijk op het plan en dus heeft de uitvoerder de tekeningen en instructies van de archie te volgen. Punt andere lijn. Het gebeurt zelfs dat wij de ramen nog verder buiten de gevel plaatsen zoals ze dat noemen. Die plaatsingen buiten de gevel zijn trouwens in de omringende landen de standaard en niet zoals uw plaatser pretendeerd. Er bestaan daar zelfs systemen voor om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen. Kijk bvb eens naar Foppe und Foppe.de of hier dichter in Belgie Buildingtechnics (vertegenwoordiger van verschillende systemen)

Trouwens wie gaat er hier de vochtkeringen uitvoeren ?? Als uwe man nu gaat komen voor de isolatie en de crepi en ze doen er niks aan en plakken er gewoon wat blokken over dan gaat gij geganradeerd miserie krijgen met vocht tussen uw ramen en uwe snelbouw.

conclusie: weer een gebouw waar men er rap vanaf wilde zijn en waar de bouwer eigenlijk een beetje de pineut van is. Plaatser heeft geen eer, archi heeft de juiste tekeningen gemaakt. Kijk ook eens wat staat vermeld in het lastenboek

wat charles zegt ivm die 3/7 cm is idd correct. Maar er kon ook veel beter opgemeten worden dat het bvb overal 3 cm was. Maarja tegenwoordig is he tnog al veel wij doen ons best en schuim doet de rest. 

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

In theorie klopt het bij ramen met een thermische onderbreking. Maar dan wel in het geval de ramen in rechtstreeks contakt zouden staan met de snelbouwmuur.

Echter als er rondom het raam 3 tot 7 cm isolatie zit dan heb je op die manier ook een thermische onderbreking met minstens even veel effect. 

Men kan op zijn strepen staan omdat de plaatsing niet overeenkomt met hoe het getekend is maar niet omdat er zo meer warmteverlies zou zijn. 

0
Angelooke83
Angelooke83
0 8 Verbouwer
1 jaar geleden

Dank je...

ben benieuwd naar het antwoord van onze plaatser, en hoe dit uiteindelijk gaat lopen

buiten dit om zijn er ook nog eens de verkeerde profielen gebruikt, het moesten smalle profielen zijn maar ze hebben de standaard geplaatst... ook dat is nog een bijkomend probleem

we hadden blij moeten zijn dat we weer een stap verder zagen maar nu blijven er grote ? Achter en vrees ik dat dit nog iets van lange adem gaat worden...

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Laat het klaar en duidelijk zijn. Desondanks feit dat er een tekening bestaat is de invloed van de gekozen plaatsingswijze van weinig invloed op thermisch vlak. Misschien op esthetisch vlak. thermisch gezien zal een rechtbank geadviseerd door een expert nooit ingaan op de vraag om herplaatsing. Het sop is de kool nie waard. Esthetisch gezien doen rechtbanken in bijna 99 % van de gevallen geen uitspraken tenzij iets echt schots en scheef staat wat de functionaliteit be-invloed. U kan de plaatser dus wel enige nalatigheid of je m'enfoutisme verwijten maar uiteindelijk denk ik niet dat het echt opportuun is om te herplaatsen. Uzelf en uw archi zouden zich meer zorgen moeten maken om de afdichting tussen raam en snelbouw om vochtproblemen te voorkomen.

Welke smalle profielen ? een constructuer van ramen mag niet zomaar eender welk profiel gebruiken binnen een zelfde serie. Meestal hebben alle fabrikanten 3 tot 4 verschillende kaderprofielen, vleugelprofielen enz. Die worden gekozen volgens de grootte van het te maken raam. Zozal je een kleiner kader profiel kunnen gebruiken voor een raam van 1bij1 terwijl je het grootste zal nodig hebben voor een raam van 1 x 3. Ook het gewicht van he tglas dat er in komt is van tel. Dus noch u noch de archi zelfs ik mogen niet zeggen hoe en wat. Het zijn kwestie van sterkteberekeningen uitgevoerd tijdens de ontwikkeling van de profielen. Maar als constructeur heb je wel min of meer de informatie plicht naar de bouwer toe door te zeggen bvb neen meneer voor dit raam gaat dat niet wat u wenst. Tenslotte moeten zaken binnen de bouw de kwaliteit garanderen en het technisch in orde zijn als prioriteit hebben en niet het uitzicht. Mijn advies in uw dossier waarvan ik denk dat communicatie het grootste probleem is. Laat de zaken maar zoals ze nu zijn u zal er zich geen tekort mee doen. Richt uw aandacht op 1 vochtwering aan buitenzijde (gebruik epdm od toegepast folies) en winddichting. U zal meer halen uit een luchtdichte afsluiting dan het thermisch verlies tengevolge van die 2max 3 cm verschil in inbouwdiepte

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

amen

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Ramen en deuren? Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes aan van erkende vakmensen bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tips voor het onderhoud van je ramen en deuren in hout, pvc of aluminium

Tips voor het onderhoud van je ramen en deuren in hout, pvc of aluminium

Zowel ramen en deuren van hout, pvc als aluminium moet je regelmatig onderhouden. Dit is de juiste aanpak voor elk materiaal.

Lees meer

3 redenen om je garagepoort te vervangen bij renovatie

3 redenen om je garagepoort te vervangen bij renovatie

Een garagepoort kan je om meer dan één reden vervangen: een nieuwe look, betere isolatie, meer comfort of extra beveiliging. Hierop moet je letten.

Lees meer

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Hoe kies je pvc-ramen voor je nieuwbouw of renovatie? Ontdek alles over isolatie, prijs en mogelijkheden op vlak van stijl, kleur en veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag