3

Lekkage in kelder door hoog grondwater

Bart g
Bart g
#Wanden en plafond · 1 jaar geleden

Heb lekkage in kelder. In een van de wanden is ooit door vorige bewoner een gat gemaakt voor ventilatie. Later is deze dichtgesmeerd met cement of beton. Door de vele regen komt met het hoge grondwater water door het dicht gesmeerde gat.

Ik wil dit vanuit de buitenzijde aanpakken omdat vanbinnen de muren gestuckt zijn. Wat kan ik het beste doen om mijn kelder weer waterdicht te maken?

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Gat helemaal uitkappen en nu op de juiste manier vullen, maar dat wil je niet (snap ik). 

Misschien kloppen de maten niet maar het gaat om het idee. 
Het gat was 125 mm, dan een plaat (ijzer) nemen van 150 mm en een plaat rubber nemen van 150 en in beide 8 gaten boren. En dit dan stevig pp de muur vastzetten eventueel met keilbouten. Er van uitgaande dat de buitenkant van de kelder muur glad is. 
Het rubber werkt als een pakking 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

0

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

De binnenkant is gestuckt zeg je. Ik veronderstel dan dat het een waterdichte bepleistering betreft op basis van cement.

In dat geval is de kelder dus oorspronkelijk gedicht aan de binnenkant en moet de herstelling ook daar gebeuren.

Ik zou dus in zulk geval de eerdere opvulling van het gat tot een diepte van ongeveer  2 cm diepte wegkappen evenals een stukje van de pleister rondom het gat zodat je een onregelmatige rand krijgt. Vervolgens kan je na lichte bevochtiging hierop terug een waterdichte pleister aanbrengen.

Je kan dit wel pas doen als het water terug wat gezakt is en er geen water meer binnenkomt.

Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Vraag gratis offertes aan voor het plaatsen van gipsplaten

Ontvang gratis en zonder verplichtingen offertes van experts voor jouw gipsplatenproject.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

Deze 5 klussen zijn ideaal voor de kerstvakantie

De kerstvakantie is het ideale moment om eindelijk die klussen aan te pakken die je al het hele jaar hebt laten liggen. Ontdek 5 haalbare klussen!

Lees meer

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gebruik gipskarton bij een renovatie. Dit materiaal biedt je een waaier aan mogelijkheden, van je living tot en met het kleinste kamertje.

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag