wij hebben een niet gemeenschappelijke oprit van een tweewoonst sinds 64 jaar

Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

13

wij hebben een niet gemeenschappelijke oprit van een tweewoonst sinds 64 jaar

Alexine
Alexine
#Terras en oprit · 1 jaar geleden

Ons pand staat nu te koop. De andere eigenaar die er reeds 23 jaar woont, wenst nu een landmeter aan te stellen om de perceelgrens van de oprit te kennen. Onze vragen zijn:

Er is een opmetingsplan. Is dit niet voldoende?

Dienen wij tussen te komen in de betaling van de landmeter?

De verkoop is pas begonnen. Moet de toekomstige koper deze zaak niet 

verder afhandelen met de andere eigenaar?

Met vriendelijke groeten

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
1 jaar geleden

En wat voor plan is dit dan, als beide notarissen er over beschikken ? En wat is dan het advies van de twee notarissen ? 

Bij alle verkopen en aankopen van vastgoed waarbij ik betrokken was gebeurde de transaktie altijd op basis van een bestaand opmetingsplan dat meestal is overgenomen bij een eerdere verkoop.

De enkele keer dat er verplicht een landmeter aan te pas moest komen was in het geval er slechts een deel van de eigendom werd verkocht en er dus een kadastrale afsplitsing moest gebeuren. 

In ieder geval kan volgens mij zulke vraag van een buurman nooit aanleiding zijn om de verkoop van uw eigendom  te verhinderen. Ook het feit dat er geen recent opmetingsplan van een beedigde landmeter aanwezig is hoeft ook geen bezwaar te zijn. 

Weet ook dat bij een verkoopsakte meestal door de notaris wordt vermeld dat de oppervlakte informatief is en tot 1/20 kan afwijken van wat is opgegeven. 

De kandidaat koper koopt (of koopt niet) wat hij ziet maar de werkelijke oppervlakte kan dus zowel iets groter als iets kleiner zijn dan is opgegeven. 

Men kan uiteraard altijd een landmeter aanstellen maar het is voor de verkoop beslist niet nodig.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Charel, charel, charel 

er is TWIJFEL over de perceelgrens . 

Bij twijfel kan een betrokkene een uitpaling vragen !

Beide notarissen geven duidelijk aan dat het beschikbaar opmetingsplan niet voldoende is. 

En toch wil je maar blijven vasthangen aan wat jij zegt klopt. 

De juriste, min of meer driedekker en ik zeggen iets totaal anders en adviseren, ik toch , vanuit mijn ervaring en vakkennis naar best vermogen wat de topic starter kan en moet doen. Ik denk dat je de juriste niet kent, driedekker en ikzelf, geen idee of je me persoonlijk kent. 

Maar het is wel opvallend dat ik de klok gelijk kan zetten dat bij een advies van mij ik door jou steeds maar opnieuw op de rooster wordt gelegd en of persoonlijk wordt aangevallen waardoor het topic voor de vraagsteller helemaal niet meer helpend is. 

Je formuleert een paar opmerkingen waardoor je bepaalde zaken naar voren brengt. Ik reageer hierop want dit maakt het wat duidelijker voor TS

Een uitpaling door landmeter kan door elke aangelande geëist worden. Dit is nu gebeurt. Dus een bestaan opmetingsplan moet nu aan de realititeit en naar correctheid nagezien worden... door een landmeter.

Meeste van de verkopen gebeurt inderdaad met een bestaand opmetingsplan dat toegevoegd werd bij de verkoop. Maar er zijn er ook waar twijfels over bestaan.  

Een uitpaling door een landmeter is inderdaad verplicht bij verkaveling, splintsing, grondruil maar dat is hier niet het geval. Hier is er twijfel bij de buur over de  grens. Niet meer, niet minder. Dus landmeter om dit uit te klaren.

Er is nergens in dit topic gezegd dat de buur de verkoop kan tegenhouden of verhinderen. Verkoop kan zelfs zonder problemen doorgang hebben op voorwaarde dat de kopers van dit punt op de hoogte zijn gesteld. Dit is bangmakerij. 

Er is nergens gesproken dat een opmetingsplan een vervaldatum heeft. Maar bij discussie of als er zekerheid moet zijn dan kan een hermeting gevraagd worden.

En al zeker omdat je zelf verwijst naar die 1/20 ste afwijkingsregel.

Die regel is in voege  omdat er nog steeds inplantingsplannen in gebruik zijn van de tijd van napoleon. 

En ja je kan uiteraard een landmeter aanstellen en ja dit is voor de verkoop niet nodig. 

Maar beter nu dan daarna te horen te krijgen van de nieuwe eigenaars; onze oprit ligt bij de buur, betalen jullie even de schade. 

Koper ziet die oprit en gaat er vanuit ha die is volledig van mij.

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
1 jaar geleden

Kas, je hoeft dit helemaal niet te ervaren als kritiek of als tegenspraak op wat jij schrijft.

Er is twijfel bij de buurman terwijl TS wel een opmetingsplan heeft.

Ik heb niet gelezen dat beide notarissen het opmetingsplan onvoldoende vinden voor de verkoop.

Als de buurman al zou kunnen eisen dat er een landmeter wordt aangesteld op kosten van beiden dan zal de rechtbank hierover moeten oordelen of die eis in dit geval gerechtvaardigd is. Zo simpel is dat niet.

Over het risico dat het niet opmeten door een landmeter een beletsel zou kunnen zijn voor de verkoop zijn we het eens, dat is niet zo. Dat is ook wat ik schreef. Dat is geen bangmakerij maar eerder een geruststelling.

Wat een kandidaat koper verder wel of niet ziet, denkt of gelooft is zijn zaak. De notaris is er ook nog om duidelijkheid te verschaffen.

Ik wil niet persé blijven vasthangen aan wat ik schrijf, het zijn ten andere enkel maar bedenkingen en nuanceringen over zaken die zogezegd zouden moeten en over eventuele consequenties. Hierover van gedachten wisselen lijkt mij onder andere het doel van een forum.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmte voor elk seizoen met een terrasverwarming op maat

Warmte voor elk seizoen met een terrasverwarming op maat

Met terrasverwarming kan je het hele jaar door vertoeven op je terras. Ga jij voor gas, elektrisch, infrarood of hout? Livios helpt je bij je keuze!

Lees meer

Voegen van je terras herstellen: soorten voegmiddel en plan van aanpak

Voegen van je terras herstellen: soorten voegmiddel en plan van aanpak

Waarom gaan de voegen van een terras stuk? Welke soorten voegmiddel zijn er? En hoe kan je de voegen van je terras herstellen?

Lees meer

Een terras op maat: van materialen en prijs tot verwarming en inrichting

Een terras op maat: van materialen en prijs tot verwarming en inrichting

Welke materialen zijn er voor je terras? Hoe onderhoud je je terras? Wat bepaalt de prijs en hoe leg je het zelf aan?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag