Charel, charel, charel
er is TWIJFEL over de perceelgrens .
Bij twijfel kan een betrokkene een uitpaling vragen !
Beide notarissen geven duidelijk aan dat het beschikbaar opmetingsplan niet voldoende is.
En toch wil je maar blijven vasthangen aan wat jij zegt klopt.
De juriste, min of meer driedekker en ik zeggen iets totaal anders en adviseren, ik toch , vanuit mijn ervaring en vakkennis naar best vermogen wat de topic starter kan en moet doen. Ik denk dat je de juriste niet kent, driedekker en ikzelf, geen idee of je me persoonlijk kent.
Maar het is wel opvallend dat ik de klok gelijk kan zetten dat bij een advies van mij ik door jou steeds maar opnieuw op de rooster wordt gelegd en of persoonlijk wordt aangevallen waardoor het topic voor de vraagsteller helemaal niet meer helpend is.
Je formuleert een paar opmerkingen waardoor je bepaalde zaken naar voren brengt. Ik reageer hierop want dit maakt het wat duidelijker voor TS
Een uitpaling door landmeter kan door elke aangelande geëist worden. Dit is nu gebeurt. Dus een bestaan opmetingsplan moet nu aan de realititeit en naar correctheid nagezien worden... door een landmeter.
Meeste van de verkopen gebeurt inderdaad met een bestaand opmetingsplan dat toegevoegd werd bij de verkoop. Maar er zijn er ook waar twijfels over bestaan.
Een uitpaling door een landmeter is inderdaad verplicht bij verkaveling, splintsing, grondruil maar dat is hier niet het geval. Hier is er twijfel bij de buur over de grens. Niet meer, niet minder. Dus landmeter om dit uit te klaren.
Er is nergens in dit topic gezegd dat de buur de verkoop kan tegenhouden of verhinderen. Verkoop kan zelfs zonder problemen doorgang hebben op voorwaarde dat de kopers van dit punt op de hoogte zijn gesteld. Dit is bangmakerij.
Er is nergens gesproken dat een opmetingsplan een vervaldatum heeft. Maar bij discussie of als er zekerheid moet zijn dan kan een hermeting gevraagd worden.
En al zeker omdat je zelf verwijst naar die 1/20 ste afwijkingsregel.
Die regel is in voege omdat er nog steeds inplantingsplannen in gebruik zijn van de tijd van napoleon.
En ja je kan uiteraard een landmeter aanstellen en ja dit is voor de verkoop niet nodig.
Maar beter nu dan daarna te horen te krijgen van de nieuwe eigenaars; onze oprit ligt bij de buur, betalen jullie even de schade.
Koper ziet die oprit en gaat er vanuit ha die is volledig van mij.