5

Afkitten ramen buitenkant

Lucifer
Lucifer
#Ramen en deuren · 1 jaar geleden

Hallo iedereen,

Onlangs hebben wij onze woning verbouwd, inclusief nieuwe ramen. Deze worden niet afgekit, dat zou bij de schilderwerken horen.

Echter, het afkitten van de ramen aan de buitenkant lijkt me eerder te horen bij het plaatsen van de ramen, gezien er buiten geen schilderwerken zijn en dat toch nodig is op gebied van waterdichtheid, isolatie en het weren van insecten.

Online kan ik niets terugvinden of dit standaard wel of niet zou moeten uitgevoerd worden tijdens de plaatsing. Kan iemand dit verduidelijken aub?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Wat staat er hierover in de offerte?

En waren het nieuwe ramen of nieuw glas?

0
Lucifer
Lucifer
0 2 Verbouwer
1 jaar geleden

Beste Feter,

Bedankt voor je antwoord.

We hebben alle ramen volledig vervangen. Ik heb inderdaad een offerte waar ik nu zeker eens op ga kijken,  bedankt voor de tip! Maar het gaat hier ook om een totaalrenovatie waarbij alles werd uitgevoerd door 1 aannemer, een sleutel-op-de-deur renovatie. 

Deze zou ons normaal gezien moeten informeren over zulke details, maar dat is in vele gevallen, waaronder dit, niet gebeurd. Wij veronderstelden dat afkitten langs de buitenkant standaard bij de plaatsing hoort, vandaar mijn vraag: wat is gebruikelijk? Zijn wij verkeerd om dit te verwachten? Een douche wordt bijvoorbeeld toch ook afgekit, dus waar zit het verschil...

Alvast bedankt, 

Natasha 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

01

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wat voor ramen zijn het ? nog te schilderen hout, voorgelakt hout, aluminium, pvc ?

Behalve in het geval van nog te schilderen hout of van nog te schilderen of te pleisteren van de buitengevel wordt het afkitten normaal door de plaatser van de ramen gedaan.

Maar sowieso moeten die ramen worden afgekit en zal iemand het moeten doen.

0
Lucifer
Lucifer
0 2 Verbouwer
1 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoord.

Het zijn inderdaad PVC ramen, dus geen schilderwerken nodig. En de oplevering moet nog gebeuren, dus ik kaart dit zeker aan. Wij werden niet geïnformeerd wie dit gaat doen, ik heb de offerte nagekeken en die is enkel voor het materiaal (de ramen zelf dus). De plaatsing werd uitgevoerd door de aannemer. 

Ik heb het gevoel dat de aannemer een beetje doet alsof zijn neus bloedt, vandaar dat ik wil zeker zijn als ik op mijn strepen begin te staan, des te meer omdat het zeker niet het enige ding dat niet 100% koosjer is en we al een aantal discussies achter de rug hebben.

Binnen afkitten kunnen we zelf nog redden, maar buiten, zeker de bovenverdieping, zou toch echt wel door een vakman moeten gebeuren. 

Dus: hoe meer meningen ik heb, hoe beter ik mijn argumenten kan verdedigen 😊

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

Ontdek hoe duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor koelte en sfeervolle verlichting, dag én nacht! Slimme innovatie voor je terras.

Lees meer

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

21 maart is Global Shading Day: het ideale moment om te bekijken hoe je oververhitting kan vermijden in huis. We geven je 10 mogelijke oplossingen.

Lees meer

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

Kies de perfecte voordeur: ontdek materialen, stijlen, prijzen en tips voor onderhoud. Alles wat je moet weten in één handig overzicht.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag