Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

15

Garage onderkelderd

Dirk007
Dirk007
#Fundering · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Wij hebben een ouder huis gekocht met een garage die onderkelderde is.

Nu rijden wij met een camionet Peugeot expert

Hoe weet ik of de vloer mijn auto kan houden 

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Ik moet niet ter plaatse komen om te weten dat vele gewone personenwagens meer wegen dan een bestelwagen Peugeot Expert. Als daar dus in de loop der tijden al meerdere types personenwagens zonder problemen hebben kunnen staan dan kan dat met deze wagen ook.

Ik moet ook niet ter plaatse komen om te weten dat de draagkracht van een standaard uitgevoerde garagevloer minstens twee maal het gewicht van een auto kan dragen.

Laten we dus aub geen nodeloze paniek zaaien door te suggereren dat het bestelwagentje door de vloer zou kunnen zakken.

Dat gebeurt niet !

1
Jo23
Jo23
2 28 Andere particulier
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Auto's waren vroeger meestal lichter dan de huidige wagens. Het gemiddelde gewicht van auto's is sinds het jaar 2000 met 20 procent gestegen tot ongeveer 1,5 tonAanvankelijk waren het vooral de verbeterde veiligheidskooien en botsveiligheid die auto's zwaarder maakten, daarna was het de behoefte van automobilisten aan meer luxe.Het Gewicht van een Peugeot Expert zou volgens de constructeur (kg) 1969 bedragen. Het is een vrij grote bestelwagen en duidelijk zwaarder dan een gewone middenklasse auto.Het is wellicht toch geen slecht idee om in de kelder extra steunpalen aan te brengen of te metselen zodat de belasting zeker geen problemen oplevert op termijn.

Alle reacties

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Het heeft denk ik weinig zin om nu een discussie te starten over het gewicht van bepaalde auto's. Naargelang het type van auto kan dat gaan van onder de 1500 kg tot boven de 2000 kg. En als ik bij de specificaties van de genoemde Peugeot ga kijken dan zie ik daar een gewicht van 1750 kg.

En dan hebben we het nog niet over elektrische voertuigen, daar kan je zo ongeveer nog 500 kg bijtellen en ik heb nog nooit gehoord dat zo ene door de vloer is gezakt, noch dat iemand uit schrik daarvoor extra kolommen ging voorzien in de kelder of kruipkelder.

Maar goed, als ts nu toch aan twijfelen gebracht is, dan kan hij, alvorens wellicht onzinnige werken uit te voeren, een uitschroefbare stut in het midden van de kelder zetten en zo kan hij meteen nagaan hoe veel of hoe weinig de garagevloer zakt als de auto wordt binnengezet. 

0
LeaD
LeaD
13 241 Andere professioneel
1 jaar geleden

Als er nu net iets is wat je zeker niet mag doen is in het midden een stut plaatsen, belasting van de vloer wordt dan helemaal gewijzigd .

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Het zou daarbij over een testje voor de gemoedsrust gaan om te zien dat de vloer geen hinder heeft van een wagen die in het slechtse geval misschien iets zwaarder zou kunnen zijn dan de vorige auto die daar gestald werd. Een testje dat ik persoonlijk zelfs totaal overbodig vind.

Nogmaals, ik denk dat men zich zorgen maakt om niets.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Wanneer je angst heb gekregen van sommige commentaren. Je kan het op een simpele manier testen. Zet 4 kratten bier in de garage, leg daar over heen brede planken. En dan zakken zand er op leggen tot het gewicht dat je wilt testen. 
Of dat echt nodig is, vraag ik me wel af

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Even op mijn eigen vragen een antwoord geven , volledig imaginair maar wel uit de jaren van praktijk.

Afmeting garage : 3x6

Afmeting onderliggende kelder zonder draagmuren 4*6

overspanning 4 meter met gelijkvloers muur in snelbouw 29x19x14 voor afscheiding technische ruimte

overspanning betonwelfsel van 12 cm dik met druklaag van 5 cm

Extra wapening onbekend.

Keldermuren betonblok 39x39x19 

Wagen wielas 1.60 wielbasis 2.10 leeg gewicht 1800 kg

geladen max 2.5 ton.

Bouwjaar woning 1935

En dan kun je nog 10001 varianten hier beschreven met allemaal hun eigen specifiekaties en parameters waar je rekning mee moet houden en dan zegt er ene  en ik citeer letterlijk :...Ik moet niet ter plaatse komen om te weten dat vele gewone personenwagens meer wegen dan een bestelwagen Peugeot Expert. Als daar dus in de loop der tijden al meerdere types personenwagens zonder problemen hebben kunnen staan dan kan dat met deze wagen ook.

Ik moet ook niet ter plaatse komen om te weten dat de draagkracht van een standaard uitgevoerde garagevloer minstens twee maal het gewicht van een auto kan dragen.

Laten we dus aub geen nodeloze paniek zaaien door te suggereren dat het bestelwagentje door de vloer zou kunnen zakken.

Dat gebeurt niet !...

Enig gezond verstand en gebruik van bepaalde eigenschappen die je mag verwachten, zou topicstarter veel verder helpen 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag