Spouwmuur opvullen bij buitengevelisolatie

21

Spouwmuur opvullen bij buitengevelisolatie

MaartenVD
MaartenVD
#Isolatie · 1 jaar geleden

Goedemorgen,

Wij hebben een huis met bouwjaar 1989 met spouwmuren.

Om het huis beter te isoleren hebben we enkele vragen ivm buitenmuurisolatie en spouwmuurisolatie.

Indien we opteren voor spouwmuurisolatie, als tussenstap omdat dit initieel een lagere investtering is dan buitenmuurisolatie, is de isolatiewaarde waarschijnlijk minder groot als bij buitenmuurisolatie aangezien de spouwmuur vaak maar een beperkt op te vullen ruimte is.

Indien we opteren voor buitenmuurisolatie vroegen we ons af of spouwmuurisolatie nog nodig is, aangezien de buitengevel dicht wordt wordt gemaakt? Indien spouwmuurisolatie niet nodig zou zijn, dan zouden we verkiezen om geen ‘spouwmuur tussenstap’ te doen maar onmiddellijk voor buitenmuurisolatie te gaan.

We lezen hier tegenstrijdige berichten over. Enerzijds heb je de mening dat de spouwmuur ook opgevuld moet worden omdat er anders nog steeds luchtstroming zal zijn in de spouw. Anderzijds heb je onderstaande studie ism KU Leuven die zegt dat mits de buitengevel kwalitatief afgewerkt is, spouwmuurisolatie overbodig is.

Moet je de spouw opvullen bij buitengevelisolatie? (wienerberger.be)

Wat doen jullie of is jullie mening hierover?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
1 jaar geleden

KEON totaal nutteloos om met u te converseren als ge alleen maar overtuigd zijt van u zelven. Ik ben/was een van de eerste schrijnwerkers in Belgie die geloofde in het concept LEW/PH. Destijds was het mij onmogelijk om voor dergelijke woningen het juiste schrijnwerk zelf te produceren. Dus werden er contacten gelegd met fabrikanten van dergelijk schrijnwerk tot ik het zelf kon maken. Daaruit voort gekomen zijn heel wat relaties ontstaan met andere ambachten. Ik heb nu vrienden in Oostenrijk (ben zelf een skifanaat) die vroeger collega's waren en waa rik veel van leerde. Ik kan u echt wel zeggen dat je een compleet verkeerd beeld schept voor mensen die hier info komen zoeken. Je slaat de bal volledig maar dan ook volledig mis. Ga er misschien een paar maanden wonen om effe te herbronnen en de juiste info op te nemen. Zal beter zijn dan de prietpraat die je nu verkondigt. Schoenmaker blijf bij uw leest en ik weet dat u totaal geen bouwprof bent integendeel.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

In de regio Oostenrijk, Zuid-Duitsland, Zwitserland... bouwt men niet veel anders als bij ons, je hebt er een mix van technieken.

Maar de massieve bouwwijze (zonder extra buitenisolatie) komt daar wel meer voor dan hier. Ginder eerder met speciale bakstenen, hier grijpen we dan naar cellenbeton.

Dit artikel geeft een overzicht als het om baksteen gaat: https://www.baufuchs.com/rohbau/baustoffe/ziegel-von-a-bis-z/

0
moes
moes
1 jaar geleden

Gaan copy/pasten van het internet maakt u nog geen kenner ter zake. Verre van zelfs. Het maakt het alleen nog driester.

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

Wanneer men bouwt in bergachtig gebied, is onderhoud van de gevels natuurlijk minder evident.

Men deinst er dan blijkbaar niet voor terug om op monolithische wijze woningen te bouwen met "isolerend" beton, in onderstaand geval met Aerobeton (licht beton met glasschuimgranulaat).

Dat levert dan wel 75 cm dikke muren op, wil je een behoorlijke isolatiegraad halen...

https://www.german-design-award.com/en/the-winners/gallery/detail/43688-haus-g-steinernes-mandl.html

Geen idee of die trend zich ook wat algemener gaat doorzetten...

Aan de Italiaanse zijde van Tirol durft men ook zo te bouwen...
https://www.archdaily.com/871407/habitat-andergassen-urthaler-architekt-andreas-gruber

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Het zijn interessante voorbeelden van uitzonderlijke projecten. Je mag echter daaruit niet besluiten dat het een gebruikelijke bouwwijze zou zijn in bepaalde streken. Het tegendeel is waar.

Maar ik vraag me vooral af waarom je die op het internet gevonden voorbeelden hier aanhaalt, ze hebben totaal niets te maken met dit topic en met de vraag van TS. 

0
moes
moes
1 jaar geleden

Dank u Charel

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

Dus ... Oostenrijkers, Zwitsers, Noord Duitsers, Polen enz enz enz... 

Charel schreef:

Maar ik vraag me vooral af waarom je die op het internet gevonden voorbeelden hier aanhaalt, ze hebben totaal niets te maken met dit topic en met de vraag van TS. 

Tja, Moes kwam af met het buitenland en Oostenrijk in het bijzonder, jij met Polen...

In Duitsland was EPS+crepi lang populair om aan na-isolatie te doen omdat alle EPS van BASF kwam... ondertussen is men daar al wat slimmer en laat men EPS (& XPS) zoveel mogelijk achterwege.

- EPS+crepi levert naderhand ook een hoop zeer moeilijk verwerkbaar afval op (probeer de crepi maar weer eens te scheiden van de EPS).

- EPS+crepi is onderhoudsgevoelig, de biociden in de crepi-verven zijn een probleem.Om te functioneren, moeten ze systematisch uitspoelen bij vochtig weer en na 10 jaar zijn ze uitgewerkt (toevallig is dit ook het einde van de garantie op deze verven).

- EPS wordt gemaakt van aardolie (waar we op termijn toch vanaf willen).
Dit terwijl er al nagroeibare alternatieven zijn (o.a. houtvezel).

- ...

Ik heb toch wat geleerd "van het internet"... dat van die 75cm dikke muren uit isolatiebeton kende ik nog niet.

Ik wist wel dat men in Oostenrijk een "passief" kantoorgebouw heeft gezet met volle muren in baksteen hetgeen een muur opleverde van initieel 79,5 à 82 cm dik (2x36,5cm baksteen + mortellaag + 2xpleisterlaag).

Tegenwoordig is dat geëvolueerd tot 65 cm (dankzij Unipor Coriso bakstenen).

0
moes
moes
1 jaar geleden

Ik ga toch vragen aan Livios om hier op te treden als moderator want de prietpraat die verspreid word kent geen grenzen. Dit stuurt andere bezoekers met een kluitje het riet in en in de compleet verkeerde richting. Je hebt opnies en kennis. Opinies hebben op forums en internet daar is niks verkeerd mee ook als het u niet aanstaat. Maar gebrek aan kennis gaan verpakken in allerlei verhaaltjes en doen overkomen als feiten waar ge ook nog weet waarove rhet gaat ? Neen dat denk ik niet. Keer op keer gaan reageren met uitgevonden argumentaties a la mesure en er dan nog kompleet andere dingen bij verzinnen daar heeft niemand iets aan. Er zijn verschillende systemen die naast elkaar al jaren bestaan en dan in ene keer iets dat beproefd is gaan afbreken als rommel en omdat ge dan geen gelijk krijgt beginnen te reutelen over moeilijk afbreekbaar en dergelijk tja ...... dat zegt wel iets voor mij. 

Bedoeling van TS is gewoon het antwoord op de vraag krijgen die hij stelde. En da tis doogewoon Is oa mijn oude gevel bezetten met een nieuwe schil en crepi een goede oplossing ? JA!!!! Vanaf hier kan hij verder met de aannemer die TS kiest voor dergelijke werken en als aan alle details is gedacht want daar zit bij dergelijke renovaties wel een heel belangrijk punt zeker op de bouwknopen van schrijnwerk en daken

0
mbbs1024
mbbs1024
14 175 Andere particulier
1 jaar geleden

Dan komt uw besparing waarschijnlijk eerder van het nieuwe glas en de algehele verbeterde luchtdichting van uw woning en meer in het bijzonder deze rondom uw ramen.

De laatste 2 winters waren ook niet de meest strenge...

Hier beweren dat 10% raamoppervlakte meer uitmaakt dan de 90% geveloppervlakte is tamelijk ongeloofwaardig.
Bovendien klopt de besparing in verwarming tamelijk goed met de warmteverlies berekeningen die ik uitgevoerd heb vooraleer aan de isolatie te beginnen. 
Ik heb ook winters vergeleken met een ongeveer gelijk aantal graaddagen, dus op dat vlak was mijn vergelijking wel correct.
Mijn cursus thermodynamica en energiebeheer van vroeger is goed van pas gekomen.

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

Het gaat niet om die 10% aan raamoppervlakte maar om de luchtdichtheid rondom uw ramen.
Met extra buitenisolatie krijgen de ramen ook extra aandacht.

Analoog verbetert het opvullen van de spouwen ook de algehele luchtdichtheid van uw woning.

En een gebrek aan luchtdichtheid kan je niet compenseren door nog dikker te isoleren, dat pak je best apart aan.
Temeer daar dit soms dingen blootlegt die extra investeringen vergen. Slecht sluitende ramen kunnen u doen beslissen om nieuwe ramen te steken.

Om die reden is het dus belangrijk om eerst met de luchtdichting te beginnen - minstens de problemen in kaart te brengen - alvorens over te gaan tot extra investeringen voor isolatie.

Enige uitzondering hierop is dakisolatie, als je dat nog niet hebt dan investeer je daar best meteen in.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag