22

Kelder vochtvrij maken

ingis
ingis
#Fundering · 1 jaar geleden

Hallo,

Ik heb een ouder huis met een gemetste kelder. Ik zou nu wel graag de kelder gebruiken. Mijn huis staat vrij hoog in onze gemeente. Ik heb nog nooit water in de kelder gehad sinds ik er woon (8jaar). Het enige is dat het in 1 hoek wel vochtig kan voelen en er wel een muffe/vochtige geur hangt. 

Ik zou sowieso nu actieve verluchting voorzien, wat het vocht in de lucht hopelijk naar beneden helpt. 

De muren waren bezet met 'aarde/leem' en gekaleid denk ik. Deze was wel op verschillende plaatsen wat los aan komen. Ik ben nu de muren zo proper mogelijk aan het zetten. De leem weg steken en de muren afborstelen met staal borstel. 

Resultaat tot nu toe in de  foto's te zien. 

Nu wat zou ik best doen met de muren? eerste de grotere voegen opvullen met iets van waterwerende cement? Daarna soort primer/hechtingslaag? Dan waterwerende verf? Zou dit een goede manier zijn? Welke merken zouden hier goed voor zijn? 

Als laatste zou ik misschien ook iets willen doen voor mijn vloer. Deze is wel vrij bol (niet door vocht, maar gewoon zou gebouwd). Ik dacht mss aan epoxy? maar ik weet niet of mijn vloer hier vlak genoeg voor is. 

Ik hoor graag enkele mensen hun mening. 

alvast bedankt,

Wesley

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93149/kelder2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=41d1a916fc3fb5d8ef627d0b3536be4fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93149/kelder3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3f2d474b91ab4719cd3d60fa0e5a31c9

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ja, alles aanbrengen met een (synthetische) blokborstel of voor de plaatselijke reparaties met een truweel of voegijzer.

Steeds een VEILIGHEIDSBRIL dragen omdat kalkhydraat chemisch agresief is.

Muren altijd goed natmaken voordat je er een laag opzet. De eerste keer dat je uw muur natmaakt, kan je dat ook doen met "kalkmelk", op die manier dringt er kalk in de poriën. Dit verstevigt de oude mortel.

*Recepten*

Kalkmelk = emmer water + 4 volle eetlepels luchtkalk (en steeds flink roeren).

Kalkmortel = 1 deel luchtkalk + 2 à 3 delen fijn zand.
(Voor de grote reparaties).

Kalei = 1 deel luchtkalk + 4 à 6 delen superfijn zand. (Hiermee kan ook de kleine reparaties aanpakken). 

-> Zand: 50% van het aandeel zand mag je ook vervangen door fijn kalkpoeder (marmermeel, krijt,...).

Kalkverf = 1 deel luchtkalk + 2 delen water (ook hier mag je altijd wat fijn kalkpoeder toevoegen).

Rusttijd : Ieder recept gun je een rusttijd van min. 30 min.

Luchtkalk verwerken, vergt geduld... het uitharden is een relatief traag proces (dagen). Heb je weinig geduld dan kan je altijd een deel van de luchtkalk vervangen door hydraulische kalk (NHL2, 3.5 of 5) of zelfs (witte) cement maar ik zou nooit boven de 10 % à 25% gaan en dan zou ik zeker delen zand vervangen door kalkpoeder.

Ga je ook uw vloer aanpakken, dan zeker wat hydraulische kalk (of zelfs trass) bijmengen omdat dit ook een slijtvastere vloer oplevert.

*Aantal lagen*

Dat zal je wel merken eens je bezig bent en nadat de eerste laag is opgedroogd.

Met kalei gaat het vaak om de "gladheid" van de muren... maar als je links of rechts nog donkere vlekken hebt, dan volstaat een extra laagje kalkverf.

*Luchtkalk*

Daar kan je nooit teveel van kopen. Je zoekt u best een emmer met deksel en daar doe je alle luchtkalk in en doe je er water bij tot alles (na roeren) net onder water staat. Zolang er geen lucht bij de kalk kan komen, zal die niet uitharden.

En hoe langer luchtkalk onder water staat, hoe fijner die oplost in water.

Ik heb mijn kalk gekocht in de Hubo (zakje van Knauf kost 4,49 euro en dan heb je 2,5kg, blauwe zak "Knauf Chaux/Kalk").

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

van verhouding lees ik dan  1/3 kalk en  2/3 gewoon wit zand? samen met water oplossen tot een redelijk vloeibaar dik mengsel? en dit dan met een blokborstel aanbrengen? 

Een idee hoeveel kalk ik ongeveer per m2 moet aanschaffen? Zijn er daar goeie/minder goeie merken in? 

Is 1 laag genoeg? en hoe dik moet ik de laag dan aanbrengen?  

Eén deel kalk op twee delen zand is prima zowel voor kalei als voor pleister.

Neem je witte kalk en wit zand dan krijg je een vaalwitte afwerking die meteen als nette afwerklaag dient.

Maar je kan net zo goed bijvoorbeeld de grijze traskalk nemen en (grijs) rivierzand. Kwalitatief even goed, enkel een grijze afwerkkleur.

Ik zou beginnen met één zak kalk en twee zakken zand en dan zie je wel hoe ver je er mee komt.

De dikte van kalei is slechts enkele mm en hangt af van hoe smeuig of lopend je de mortel maakt. Het voornaamste is dat open voegen en gaatjes hiermee gedicht zijn en dat je toch de aftekening van de voegen nog merkt.

Pleisteren kan ook maar dan heb je heel wat meer materiaal nodig en dan zie je na afwerking geen aftekening van de voegen meer.

Indien onervaren met pleisterwerk zou ik kaleien aanraden, het is dan een kwestie van even experimenteren eer je er de pak van weg hebt maar dan kan het snel gaan.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag