14

Aanbouw buren op "gemene muur"

gemene muur ?
gemene muur ?
#Muren · 1 jaar geleden

Beste 

Mijn buren willen een verdiep plaatsen op hun net gekochte woning . 

Op zich heb ik hier niets op tegen maar er is sprake dat ze de "gemene muur" willen gebruiken om dit verdiep mee op te bouwen . 

Daar wij 3 jaar geleden zelf een verdiep hebben geplaats op de volledige breedte van deze muur lijkt het ons niet mogelijk om de buren hier op te laten bouwen zonder zelf stabiliteit te verliezen . 

Wij vermoede dat deze muur niet gemeen is omdat de bestaande muur voor onze verbouwingen wel op de grens is geplaatst maar wij hebben onze aanbouw zijn gestart boven het laagste dak ( dak van de buren ) . Dit zou dus geen gemeenschappelijke muur zijn maar onze muur die gebruikt is . 

Nu kunnen ze blijkbaar hier een gemene muur van opeisen , en ik weet niet wat mijn rechten en plichten hiervoor zijn . 

Nogmaals , ik heb geen problemen met mijn buren en heb geen probleem met hun verdiep dat ze willen bouwen maar uiteraard zie ik niet graag de stabiliteit van mijn verdiep wegvallen . 

Daar wij een 1steense tussenmuur hebben van 18cm dik en deze volledig is gebruikt voor onze muur en binnenissolatie zie ik hier echt geen plek voor een 2de steunmuur . 

Kan iemand mij wat nuttige info bezorgen ? 

Alvast bedankt 

Alle reacties

0
gemene muur ?
gemene muur ?
0 6 Andere particulier
1 jaar geleden

Ik heb helemaal niets ingepikt ! Ik heb hier in eer en geeweten laten bouwen met aannemer en architect , heb trouwens net bericht gekregen van jurist dat mijn muur volgens de letter van de wet correct is geplaatst . De regel zoals bescrecnven in de wet dat gemeenschap telt tot het laagst gelegen dak is dus effectief van kracht . 

wat niet wegneemt dat er gesproken kan worden over het gemeenschap van deze muur te delen . Echter moet er dan gekeken worden naar een manier die mijn structuur niet ondermijnt of beschadigd . 

bedankt voor de reacties op deze post 

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
1 jaar geleden

Beste,

Ik geloof u best dat je alles in eer en geweten hebt laten bouwen en dat uw intenties niet verkeerd waren.

Maar wat die jurist er (van of afstand?) ook over gezegd zou hebben, het is wel een feit dat je de gemeenschappelijke muur, die voor de helft op de eigendom van de buren staat, in zijn totale dikte hoger hebt opgetrokken. En dus zou ik er niet aan twijfelen dat het opgetrokken deel even goed gemeenschappelijk is. 

Je herhaalt nogmaals:" De regel zoals bescrecnven in de wet dat gemeenschap telt tot het laagst gelegen dak is dus effectief van kracht ."

Ik herhaal dan nogmaals dat die regel geldt bij specifieke situaties en dat je die niet mag veralgemenen naar elke situatie. In uw geval mag je daar volgens mij zeker niet van uitgaan! 

Probeer u ook eens even in de plaats te stellen van uw buurman die ziet dat jij de muur en het fundament die ook zijn eigendom zijn, volledig gebruikt om uw uitbreiding er op te laten steunen en dat uw buurman dat nu niet meer zou kunnen omdat jij de volledige dikte ervan al hebt ingepalmt met een muur waarvan je vreest dat die niet sterk genoeg gaat zijn om gemeenschappelijk te kunnen dienen.

Uw laatste opmerking is een verstandige opmerking, daarmee moet je verder het gesprek met de buurman aangaan. Als jullie beiden van goede wil zijn kan dit zeker opgelost worden. Maar ik zou er daarbij zeker niet van uitgaan dat de buurman geen rechten heeft in verband met die muur.

0
gemene muur ?
gemene muur ?
0 6 Andere particulier
1 jaar geleden

Beste 

bedankt voor de info , ik wil enkel nog even benadrukken dat voor mijn verbouwing deze muur reeds boven zijn dak uitstak . De bijbouw is dus niet de reden dat ik hoger zit . 

Het is niet mijn bedoeling om info in te winnen om mijn buur zijn rechten te ontzeggen . Ik wil enkel goed voorbereid zijn om mijn eigen rechten te kunnen inroepen als er een dispuut van komt . 
onze buur is voorlopig zeer schappelijk en open en als dit zo blijft geraken we er zeker uit . 
ik zoek enkel naar info om te weten wat te kunnen doen als er toch onenigheid moest komen en er verwacht word dat ik mijn structuur moet verzwakken 

vedankt allen voor jullie info

0
Vilis
Vilis
17 239 Verbouwer
1 jaar geleden

Ik heb helemaal niets ingepikt ! Ik heb hier in eer en geeweten laten bouwen met aannemer en architect , heb trouwens net bericht gekregen van jurist dat mijn muur volgens de letter van de wet correct is geplaatst . De regel zoals bescrecnven in de wet dat gemeenschap telt tot het laagst gelegen dak is dus effectief van kracht . 

wat niet wegneemt dat er gesproken kan worden over het gemeenschap van deze muur te delen . Echter moet er dan gekeken worden naar een manier die mijn structuur niet ondermijnt of beschadigd . 

bedankt voor de reacties op deze post 

Daar zijn de meningen dus over verdeelt!

Dit zegt niks over of uw goede intenties

Succes met de verbouwing van uw buur

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Is aluminium gevelbekleding de ideale keuze voor jouw woning? Ontdek alles over de voor- en nadelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Geef je gevel een make-over door hem te cementeren

Geef je gevel een make-over door hem te cementeren

Cementeren geeft je gevel een moderne look, biedt bescherming tegen vocht en is snel en betaalbaar. Ontdek prijzen, voordelen en tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag