5

mechanische ventilatie / schimmel

Zjakeindenbox
Zjakeindenbox
#Ventilatie · 1 jaar geleden

Ik heb net een appartement gekocht van bouwjaar 2006, in een gebouw met 3 verdiepingen. Het gebouw is voorzien van een mechanische ventilatie; keuken, badkamer en toilet hebben een ventilatierooster, de unit staat op het dak. Er is een schimmelprobleem in de badkamer. De badkamer is centraal gelegen in het appartement en heeft geen ramen en/of buitenmuren. 

Bij mijn vaststelling is er bij de ventilatierooster van de badkamer een beperkte zuigkracht voelbaar. Volgens de syndicus draait de unit op de laagste snelhied om lawaaihinder te voorkomen. 

Is er een bepaalde regel welke bepaalt hoeveel de afzuigkracht dient te zijn? Zijn er verplichtingen of richtlijnen tot het reinigen van de afzuigkanalen?

Ik zou dit graag oplossen om de huurder een aangenaam leefklimaat te geven alsook om verdere bouwschade uit te sluiten.

Graag een antwoord.

Alvast mijn dank.

Mvg., Jean

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93761/img6354.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0bc2e7166aadff90d9110a4ca7aa26cb

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Eerst enkele vragen:

1. Welke ruimte is er boven het plafond van uw badkamer? Is die ruimte daar verwarmd?

2. Als er eenvoudigweg lucht wordt afgezogen, welke lucht komt er dan in de plaats (& van waar komt die)?

3. In de zomer is uw badkamer waarschijnlijk de meest koele plek in uw appartement?

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Het appartement is dus voorzien van het ventilatiesysteem C waarbij de gebruikte lucht mechanisch wordt afgevoerd in de natte ruimtes (badkamer, keuken, wc) en er evenveel lucht op natuurlijke wijze moet kunnen binnenkomen in de leefruimtes (living, slaapkamers, bureel).

Om de verse lucht te laten binnenkomen moeten dan de ramen in die laatst genoemde ruimtes van ventilatieroosters voorzien zijn en mogen die ook niet gesloten of verhinderd worden.

En daar loopt het vaak fout, men sluit zulke roosters soms omdat men het gevoel heeft dat langs daar koude en tocht binnenkomt. En als er geen of te weinig verse lucht kan binnenkomen zal er ook geen of te weinig oude (vochtige) lucht afgevoerd kunnen worden.

0
Zjakeindenbox
Zjakeindenbox
0 6 Andere professioneel
1 jaar geleden

Beste Keon, Charel, bedankt voor jullie snelle reactie!

@ Keon;

1° Het appartement is gelegen op de eerste verdieping, boven het plafond ligt dus de badkamer van de 2de verdieping.

2° Betreft volgens mij een ventilatiesysteem D, er zijn geen roosters in de ramen.

3° De kamer ligt idd centraal dus veronderstel ook de koelste kamer in de zomer.

@Charel

Betreft volgens mij een ventilatiesysteem D, er zijn geen roosters in de ramen. De slaapkamers aan de straatkant hebben aluminium draai- kipramen. De living heeft een aluminium dubbele deur waarvan één draai- kip.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93771/img2606.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0f60254c8bb71cc57dab02ff525e917bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93771/img2602.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0868df0416e08e804b0c8e59482e11ddhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93771/img2542.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1a788cb1377171cad5a4b7b12c345ff2
0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Bouwjaar (oplevering) 2006, dan dateert de bouwvergunningsaanvraag uit 2005 en toen was de EPB-regelgeving nog niet in voege (werd pas ingevoerd voor de aanvragen in 2006).

Uw probleem wordt wat verergerd in deze warme vochtige periode doordat de buitenlucht niet alleen warm is maar al veel vocht bevat.

Als de warme vochtige buitenlucht uw badkamerplafond raakt, gaat die waarschijnlijk afkoelen waarbij er net extra condens wordt gevormd (waardoor er net schimmelgroei ontstaat).

De oplossing is in mijn ogen tweeledig:

1. In de zomermaanden plaats je een kleine elektrische ontvochtiger.
2. In de wintermaanden een radiator.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Als het een C is zouden er roosters in de ramen moeten staan.

Als het een D is zouden er niet alleen afzuigventielen in de keuken, de badkamer en het toilet moeten zijn maar ook inblaasventielen in de leefruimtes.

Sowieso moet er bij mechanische afzuiging van de gebruikte lucht ergens anders evenveel verse lucht worden binnengelaten (C) of binnengestuwd (D) anders kan de ventilatie niet effectief zijn.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ventilatiesysteem kiezen: soorten, prijzen en tips voor jouw woning

Ventilatiesysteem kiezen: soorten, prijzen en tips voor jouw woning

Een gezond binnenklimaat begint met goede ventilatie. Maar welk ventilatiesysteem kies je? Ontdek de opties voor nieuwbouw en renovatie.

Lees meer

Ventilatie-offerte aanvragen: prijzen, premies en slimme tips om te vergelijken

Ventilatie-offerte aanvragen: prijzen, premies en slimme tips om te vergelijken

Ontdek alles over ventilatie-offertes: prijzen, installateurs, premies en slimme tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Verwarming en ventilatie combineren: zo bespaar je op energie

Verwarming en ventilatie combineren: zo bespaar je op energie

Verwarming en ventilatie slim combineren? Ontdek hoe warmteterugwinning jou helpt om energiekosten te verlagen en comfortabel te wonen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag