"Of was dat dan eerder dat hun regenwater niet via hun afvoer nr riool kon en dan maar langs binnen een weg zocht?"
Inderdaad, het is het eigen water dat dan ergens zijn weg zoekt als het om één of andere reden niet meer buiten geraakt.
"Andersom redeneren: kan het kwaad om die put te vullen?"
Wellicht niet maar nogmaals: het heeft totaal geen zin !
"Maar rioolfirma is langsgeweest en zei dat deze niet te herstellen was"
Wellicht bedoelde men hiermee dat die niet waterdicht te maken was, maar dat hoeft ook niet. Het deel van de muren die je kan zien zonder in de put af te dalen zijn niet de wanden van de put op zich maar enkel de wanden van de toegang die zijdelings aan de buitenkant van de put waren gemetseld. De zijwanden van die put zelf zijn zo goed als zeker tevens de steunmuren (fundamenten) van de bovengrondse muren en zullen van dezelfde kwaliteit zijn als alle overige fundamenten. Als je daaraan begint te twijfelen dan kan je net zo goed ook aan alle funderingsmuren gaan twijfelen. Niet doen !
"En heb in de echte kelder een grondwaterput zitten, met daarin een dompelpomp. Pompt pas als water gelijk staat met vloer. Moet ik mij daar zorgen om maken?"
Als die zeer regelmatig water moet wegpompen dan wil dat zeggen dat het grondwaterpeil hoger staat dan de kelderbodem en dan moet je dat vermijden. Maar ik veronderstel dat zulks niet het geval is anders had men nooit een grondwaterput in de kelder voorzien.