Morgen eens die pomp bekijken om vlotter aan te passen. Idd beter meerdere keren minder water wegpompen dan. Had ik ook al opgezocht. Maar dan dieper beginnen met pompen en niet wachten tot water zo hoog staat toch?
Beetje moeilijk om in te schatten... kan moeilijk dat grind gaan omwoelen?
Water is in ieder geval kraakhelder, ook als je een beker uitschept en dagen laat staan, zie ik geen sediment in die beker.
Geen betonnen ring: gat in kelder vloer, pvc buis erin en grind errond en erin. Denk niet dat betonnen vloer van kelder een meter diep gaat, dus vermoed zonder bodem.
Is door aannemer geplaatst geweest omdat het kleine vloerputje overliep. Moest daar telkens water uitscheppen, dagelijks en soms meer dan een keer. Als we op verlof waren, liep die put meestal over. Dat was zoals nu: fluctuerend. Paste ook geen vlotterpomp in. Ik dacht die put te verhogen, zodat water niet meer over vloer liep... maar aannemer zei: heb beter idee en dan moet je niet meer scheppen. En nee, je trekt geen zand mee door dat grind. Want dat was toch wel een bedenking van mij.
Jarenlang stond dat oorspronkelijk kleine put droog, maar sinds drietal jaar begon daar water in te komen, maar die liep dus over. Wat ik raar vond, want normaal blijft dat toch gelijk met vloer staan? Keldercompartiment ernaast kwam er ook water uit de kimnaad onder de trap. Dat is nu ook verholpen.
Nieuwe buren achter hadden hun lekke kelder aangepakt, dus dacht dat water zoekt andere weg (13 m verderop?), maar kan misschien ook die beerput geweest zijn? Of gewoon grondwaterstand dat hoger staat?