Oude beerput opvullen - aansluiten riolering

35

Oude beerput opvullen - aansluiten riolering

Josefine
Josefine
#Fundering · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Lang verhaal kort:

Wonen al 11 jaar in een oud, gerenoveerd rijhuis. Nooit problemen met afvoeren, maar ook geen idee hoe alles in elkaar stak. Bij opbreken van verhoogde vloer van toiletruimte glvl wat deksels ontdekt. Oude gemetselde beerput die lekt (hoe lang al??) en dus buiten gebruik gaat gesteld worden. Afvoeren mogen hier rechtstreeks op riolering aangesloten worden.

Nu is de vraag: wat met die beerput? Leegmaken? Opvullen met... vloeibare mortelspecie? Stabilise? Zand?

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Het betreft een gemetselde put waarvan de conditie onbekend is... eens de put leeg is, bestaat de kans dat er uitspoeling rondom de put optreedt waardoor er verzakkingen kunnen ontstaan.

Daarom dus de put best opvullen...

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Je hebt toch mensen waar de riolering terug via gootsteen of toilet glvl huis in loopt bij overstroming?

Dat kan maar dan moet het water buiten hoger staan dan die gootsteen of dat toilet.

1
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
1 jaar geleden

Voor zover ik er aan uit kan... als er terugslag is vanuit hoofdbuis naar afvoer in huis... loopt dat nu eerst in de beerput ipv door de gootsteen of toilet glvl in je huis.

Als er terugloop is dan loopt dat er uit op het laagst gelegen punt en dat is nu die beerput.

Als die beerput buiten gebruik wordt gesteld dat is het volgende laagste punt de wc van het gelijkvloers en dat is dan al gauw minstens een halve meter hoger dan de overloopbuis van de put.

Met andere woorden dan zou er in de straat ook al minstens  een halve meter water moeten staan eer het via de wc kan binnenkomen.

1
Charel
Charel
1 jaar geleden

Foto schacht 

Bedankt voor die foto. De slechte toestand van het metselwerk betreft enkel de opstand van het deksel en zegt niets over het gewelf en de muren onder de woning.

Ik vermoed dat die toegang vroeger aan de buitenkant van de woning zat en dat die na een vroegere uitbreiding van de woning aan de binnenkant is komen te liggen. Hetgeen je op de foto ziet heeft dan ook geen enkele dragende functie.

1
Charel
Charel
1 jaar geleden

Dan zie ik geen probleem.

Alle reacties

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

En heb in de echte kelder een grondwaterput zitten, met daarin een dompelpomp. Pompt pas als water gelijk staat met vloer. Moet ik mij daar zorgen om maken?

Ik heb nu die foto bekeken en het lijkt anders dan ik me had voorgesteld.

Ik vermoed nu dat het niet over een grondwaterput gaat maar over een klein en redelijk ondiep kelderputje met daarin een dompelpomp om kelderwater af te voeren.

Een grondwaterput is redelijk diep met een open bodem en dient om grondwater aan te trekken en voor gebruik op te pompen.

Dit putje heeft wellicht een dichte bodem en er zal dus bijgevolg geen zand vanuit de ondergrond kunnen in meestromen. Als er geen zand in stroomt wil dat zeggen dat alle zand in de ondergrond blijft zitten waar het zit en is er dus ook geen gevaar voor onderspoeling.

Dus nog even controleren of het inderdaad een "zanddicht" putje betreft zoals ik vermoed en dan is er zeker geen probleem.

0
Josefine
Josefine
0 18
1 jaar geleden

Dit putje heeft wellicht een dichte bodem en er zal dus bijgevolg geen zand vanuit de ondergrond kunnen in meestromen. Als er geen zand in stroomt wil dat zeggen dat alle zand in de ondergrond blijft zitten waar het zit en is er dus ook geen gevaar voor onderspoeling.

Dus nog even controleren of het inderdaad een "zanddicht" putje betreft zoals ik vermoed en dan is er zeker geen probleem.

Is een put van ongeveer 1 meter diep met daarin een pvc buis diameter 45 cm, voor iets meer dan de helft opgevuld met grind en ook rondom de buis grind. Boven rondom de buis opgevuld met beton.

0
Josefine
Josefine
0 18
1 jaar geleden

Helpt het om een infiltratiedoek boven het grind te leggen met nog een laagje grind en hierin dompelpomp

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Eigenaardige constructie. 

Is dat dan een ronde betonnen put van 1 m diep met ook een betonnen bodem? Of is het gewoon een putring zonder bodem zoals er bij een grondwaterput meerdere op elkaar worden gezet.

Merk je dat er zich zand ophoopt tussen het grind ?

Sowieso zou ik indien mogelijk de vlotter zo manipuleren dat het hoogteverschil tussen op- en afslaan een stuk kleiner wordt. De pomp gaat dan wat vaker opslaan maar telkens voor een kortere tijd pompen.

Ik denk dat er op de pomp een inkeping zit die bedoeld is om er de vlotterkabel in vast te klemmen op de gewenste (kortere) afstand.

Een infiltratiedoek lijkt mij zinloos, het voornaamste is te weten of er al dan niet zand vanuit de ondergrond kan binnenkomen of binnenkomt tot in de put.

0
Josefine
Josefine
0 18
1 jaar geleden

Morgen eens die pomp bekijken om vlotter aan te passen. Idd beter meerdere keren minder water wegpompen dan. Had ik ook al opgezocht. Maar dan dieper beginnen met pompen en niet wachten tot water zo hoog staat toch?

Beetje moeilijk om in te schatten... kan moeilijk dat grind gaan omwoelen?

Water is in ieder geval kraakhelder, ook als je een beker uitschept en dagen laat staan, zie ik geen sediment in die beker.

Geen betonnen ring: gat in kelder vloer, pvc buis erin en grind errond en erin. Denk niet dat betonnen vloer van kelder een meter diep gaat, dus vermoed zonder bodem.

Is door aannemer geplaatst geweest omdat het kleine vloerputje overliep. Moest daar telkens water uitscheppen, dagelijks en soms meer dan een keer. Als we op verlof waren, liep die put meestal over. Dat was zoals nu: fluctuerend. Paste ook geen vlotterpomp in. Ik dacht die put te verhogen, zodat water niet meer over vloer liep... maar aannemer zei: heb beter idee en dan moet je niet meer scheppen. En nee, je trekt geen zand mee door dat grind. Want dat was toch wel een bedenking van mij.

Jarenlang stond dat oorspronkelijk kleine put droog, maar sinds drietal jaar begon daar water in te komen, maar die liep dus over. Wat ik raar vond, want normaal blijft dat toch gelijk met vloer staan? Keldercompartiment ernaast kwam er ook water uit de kimnaad onder de trap. Dat is nu ook verholpen.

Nieuwe buren achter hadden hun lekke kelder aangepakt, dus dacht dat water zoekt andere weg (13 m verderop?), maar kan misschien ook die beerput geweest zijn? Of gewoon grondwaterstand dat hoger staat?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag