Trillingen verkeer
hallo
dit is lang, ik weet niet zo goed wat wel/minder belangrijke info is. Mijn vragen staan onderaan met 📌
ik heb mijn huis gekocht in 2020. Het is een 100-jarig rijhuis, baksteen, houten balken (verdiepingen en zadeldak), er ligt een betonplaat beneden met vloerisolatie en chape. Ik heb me laten vertellen dat de ondergrond hier klei is
Door veranderingen aangebracht in het verkeer in de omgeving, is het dorp de laatste jaren een shortcut geworden voor zwaar verkeer (dat hier in principe niet mag rijden, maar bon)
Ons straatdeel is in slechte staat, bestaat uit lappen van verschillende soorten asfalt (ondergrond weet ik niet) met veel putten en bulten. Sinds kort wordt het wegdek op een paar plaatsen volledig naar beneden geduwd (er blijft water staan waar er een maand of 2 geleden geen was), en zijn er sinds vorige week een paar scheuren in de lengte. Je ziet de bussen en vrachtwagens springen en kantelen als ze door dit deel van de straat gaan, als passagier op de bus voelt het ook nogal off road. Het geeft veel metaal lawaai en trillingen, verslechtert steeds sneller en ik heb de indruk dat dit na periodes van veel regen ook verslechtert
Af en toe worden een paar van de ergste putten gevuld, wat eerder een tijdelijke verslechtering brengt wegens nieuwe bulten
De straat waarop de onze uitkomt, werd in november '23 heraangelegd (toen afgewerkt) om de geluids- en trillingsoverlast te verminderen. Dat heeft een paar maanden geholpen, maar het is bijna terug op het niveau van ervoor
Met het snelle verergeren van de straat, begint mijn huis ook meer mee te trillen en ik begin me zorgen te maken dat dit schade doet. Het voetpad is hier smal (een 70-80cm, zou eens moeten meten), dus een paar honderd keer per dag komen hier zware voertuigen heel dicht neer. De trillingen zijn voelbaar tot in mijn tuin, die ligt toch ongeveer op 20m van de straat, wat mijn huis krijgt is wel erg denk ik dan?
Mijn probleem is dat ik me over veel dingen zorgen maak en gevoelige oren heb (vibratie/bas komt luid en voelbaar binnen) en dit soort lawaai invloed heeft op mijn evenwicht. Mensen hier op bezoek hebben er alleszins minder last van. Het constante verschieten, wakkerworden, een extra luide dreun horen en "oh nee sebiet is er iemand door de straat gezakt", begint wel een beetje te wegen op mij
📌ik wil graag weten of ik hier ergens betaalbaarder mee terechtkan dan direct bij een stabiliteitsingenieur? Ik moet daar eerst nog een tijd voor sparen, maar ik heb momenteel nood aan ofwel een beetje gemoedsrust ofwel weten of er iets mis is en ik mss zelf iets kan doen. Kan ik evt zelf ook de straat laten bekijken?
📌mijn huis is lang, smal en redelijk open, en het geluid plant zich voort in een soort galm, die zeker vanachter in het huis best pijnlijk is aan mijn oren. Ooit wil ik de gevel renoveren (eerst beetje sparen natuurlijk) en zou dan voor spuitkurk gaan. Kan ik hier binnen iets doen? Er komt nog een tussendeur naar de gang (sparen), wat wss al een beetje zal helpen
alleszins bedankt om te lezen!