3

Trillingen verkeer

Zans
Zans
#Bouwmethodes · 1 jaar geleden

hallo

dit is lang, ik weet niet zo goed wat wel/minder belangrijke info is. Mijn vragen staan onderaan met 📌

ik heb mijn huis gekocht in 2020. Het is een 100-jarig rijhuis, baksteen, houten balken (verdiepingen en zadeldak), er ligt een betonplaat beneden met vloerisolatie en chape. Ik heb me laten vertellen dat de ondergrond hier klei is
Door veranderingen aangebracht in het verkeer in de omgeving, is het dorp de laatste jaren een shortcut geworden voor zwaar verkeer (dat hier in principe niet mag rijden, maar bon)

Ons straatdeel is in slechte staat, bestaat uit lappen van verschillende soorten asfalt (ondergrond weet ik niet) met veel putten en bulten. Sinds kort wordt het wegdek op een paar plaatsen volledig naar beneden geduwd (er blijft water staan waar er een maand of 2 geleden geen was), en zijn er sinds vorige week een paar scheuren in de lengte. Je ziet de bussen en vrachtwagens springen en kantelen als ze door dit deel van de straat gaan, als passagier op de bus voelt het ook nogal off road. Het geeft veel metaal lawaai en trillingen, verslechtert steeds sneller en ik heb de indruk dat dit na periodes van veel regen ook verslechtert

Af en toe worden een paar van de ergste putten gevuld, wat eerder een tijdelijke verslechtering brengt wegens nieuwe bulten

De straat waarop de onze uitkomt, werd in november '23 heraangelegd (toen afgewerkt) om de geluids- en trillingsoverlast te verminderen. Dat heeft een paar maanden geholpen, maar het is bijna terug op het niveau van ervoor

Met het snelle verergeren van de straat, begint mijn huis ook meer mee te trillen en ik begin me zorgen te maken dat dit schade doet. Het voetpad is hier smal (een 70-80cm, zou eens moeten meten), dus een paar honderd keer per dag komen hier zware voertuigen heel dicht neer. De trillingen zijn voelbaar tot in mijn tuin, die ligt toch ongeveer op 20m van de straat, wat mijn huis krijgt is wel erg denk ik dan?

Mijn probleem is dat ik me over veel dingen zorgen maak en gevoelige oren heb (vibratie/bas komt luid en voelbaar binnen) en dit soort lawaai invloed heeft op mijn evenwicht. Mensen hier op bezoek hebben er alleszins minder last van. Het constante verschieten, wakkerworden, een extra luide dreun horen en "oh nee sebiet is er iemand door de straat gezakt", begint wel een beetje te wegen op mij

📌ik wil graag weten of ik hier ergens betaalbaarder mee terechtkan dan direct bij een stabiliteitsingenieur? Ik moet daar eerst nog een tijd voor sparen, maar ik heb momenteel nood aan ofwel een beetje gemoedsrust ofwel weten of er iets mis is en ik mss zelf iets kan doen. Kan ik evt zelf ook de straat laten bekijken?

📌mijn huis is lang, smal en redelijk open, en het geluid plant zich voort in een soort galm, die zeker vanachter in het huis best pijnlijk is aan mijn oren. Ooit wil ik de gevel renoveren (eerst beetje sparen natuurlijk) en zou dan voor spuitkurk gaan. Kan ik hier binnen iets doen? Er komt nog een tussendeur naar de gang (sparen), wat wss al een beetje zal helpen

alleszins bedankt om te lezen!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Als ik dat zo lees is het een duidelijk zichtbaar, voelbaar en hoorbaar probleem.

Ik zou me hierover zeker beklagen bij het plaatselijke bestuur.

Maar eerst zou ik de buurtbewoners aansporen om hetzelfde te doen of om een gezamenlijke klacht in te dienen.

Sowieso zal men vroeg (liefst) of laat die weg op een definitieve manier moeten herstellen of heraanleggen en dan zouden uw klachten hiermee opgelost moeten zijn of tenminste zou de hinder teruggebracht kunnen worden naar het normale.

0
LeaD
LeaD
13 241 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Het zijn bijna verkiezingen, het moment om het huidige bestuur te bedanken voor hun bewezen diensten met de nodige pamfletten .

En zoals Charel al zegt, in groep sta je sterker dan alleen .

0
Zans
Zans
0 1
1 jaar geleden

Ik zal eens bij een paar buren polsen. En ben ook een paar postkaartversies aan het maken met verwijzing naar ons dorp als industriezone hehe

Stad is zeker op de hoogte, liet weten dat het wegdek inderdaad "verouderd" is, maar dat er, behalve "plaatselijke herstellingen waar nodig", geen plannen zijn om de straat te herleggen (die extra lapjes asfalt die gelukkig niet zo lang meegaan).
Ook dat er bijna geen zwaar verkeer rijdt hier, omdat enkel plaatselijk zwaar verkeer toegelaten is, met heel vriendelijk nog een definitie van wat zwaar verkeer is🙃 
Dit is 1 van de vele straten in de deelgemeentes die in erbarmelijke staat is, en wss ook niet dé dringendste. Ik heb er eerlijkgezegd geen hoop in dat er door hen iets aan gedaan wordt zonder dat er iets misgaat. Maar ondertussen hebben mijn huis en mijn hoofd daar niets aan natuurlijk. 

Heeft dat zin mijn verzekering aan te spreken? Of zelf een trillingsmeting laten uitvoeren? Iemand die kan inschatten of er mss een zinkgat is? Ik overweeg zo'n telraam aan te vragen dat verkeer in kaart brengt, maar er is weinig ruimte om vanalles van kosten te maken dus wil het nuttigste eerst doen

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Traditionele bouwtechniek: voordelen en aandachtspunten

Traditionele bouwtechniek: voordelen en aandachtspunten

Bouwen op de traditionele manier is de populairste methode. Hoe ziet een traditioneel gebouwde woning eruit? Ontdek de voordelen en aandachtspunten.

Lees meer

Prijzen bouwmaterialen voorlopig stabiel

Prijzen bouwmaterialen voorlopig stabiel

De prijzen van de bouwmaterialen zijn sinds 2024 stabiel gebleven. En dat biedt hoop voor (ver)bouwers. Ontdek de veranderingen in de prijsstijgingen.

Lees meer

Hoe brandveilig is houtskeletbouw nu echt?

Hoe brandveilig is houtskeletbouw nu echt?

Hout is een brandbaar materiaal, maar niet elk hout is brandhout. Dat geldt in het bijzonder voor houtskeletbouw. Ontdek hoe brandveilig het is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag