5

Water in mijn woning. Verantwoordelijke?

Marie L
Marie L
#Regelgeving · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Bij hevige regen heb ik water in mijn woning.

Ik heb in 2021 een renovatie met uitbouw laten uitvoeren.

Dit op de grens van uitbouw en ‘oude woning’.

Op de bovenste verdieping, van de oude woning, is een raam tot beneden, met blauwe steen als drempel.

Door een nalatigheid is er geen opstand/folie getrokken achter deze blauwe steen, drempel van raam tot op de grond.(welke aannemer doet dit? Dakdekker? Aannemer ruwbouw, die blauwe steen plaatste? of de Alu-Ramenplaatser?), waardoor het water van het plat dak van de uitbouw binnen kan. Als het water snel genoeg weg kan, is dit probleem relatief klein.

Maar door een constructie (alu kader), gemaakt voor tegenwicht voor balustrade van het terras(dak van de uitbouw) die tevens als kader dient voor terrastegels, kan het water niet snel genoeg weg. Maar als de folie hoog genoeg(?) kwam, zou dit ook een relatief klein probleem zijn?

Architect houdt zich afzijdig, wil er niks of weinig mee te maken hebben en gaat eind deze maand met pensioen.

Ik sta met mijn rug tegen de muur. Wat kan ik doen, en kan er iemand aansprakelijk gesteld worden? Dit wordt een dure oplossing.

Alvast bedankt.

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Onder de dorpel had men een waterkering moeten voorzien die aan de binnenkant van de dorpel moest omhoog gezet zijn en aan de buitenkant overlappend aan de dakbedekking. Ook mag de onderkant van de dorpel niet lager zitten dan dan de dakrand of de overloop van het platte dak. Dat is normaal de verantwoordelijkheid van degene die de dorpel plaatst. Zeker niet van de ramenplaatser. De dakdekker kan enkel verweten worden dat hij de fout niet gemeld heeft alvorens de dakwerken aan te vatten.

Maar ik veronderstel dat er naast dat raam ook nog opgaande muren zijn, de oorspronkelijke achtergevel. Ook daarin moet een waterkering zitten om het spouwwater af te voeren naar het plat dak. Vroeger liep dit verder naar beneden in de spouw om onderaan via open voegjes naar buiten te kunnen. Dat is nu niet meer mogelijk en dus moet dit voortaan boven het plat dak worden opgevangen.

Zowel een ontbrekende waterkering onder de dorpel als een ontbrekende waterkering in de spouw boven het plat dak kunnen de oorzaak van het lek zijn. Moest het lek enkel spouwwater zijn door een ontbrekende waterkering daar dan is dat relatief gemakkelijk op te lossen door de opgaande muur niet waterdoorlaatbaar te maken door die bijvoorbeeld te hydrofoberen of te kaleien.

Alle reacties

0
Charel
Charel

Onder de dorpel had men een waterkering moeten voorzien die aan de binnenkant van de dorpel moest omhoog gezet zijn en aan de buitenkant overlappend aan de dakbedekking. Ook mag de onderkant van de dorpel niet lager zitten dan dan de dakrand of de overloop van het platte dak. Dat is normaal de verantwoordelijkheid van degene die de dorpel plaatst. Zeker niet van de ramenplaatser. De dakdekker kan enkel verweten worden dat hij de fout niet gemeld heeft alvorens de dakwerken aan te vatten.

Maar ik veronderstel dat er naast dat raam ook nog opgaande muren zijn, de oorspronkelijke achtergevel. Ook daarin moet een waterkering zitten om het spouwwater af te voeren naar het plat dak. Vroeger liep dit verder naar beneden in de spouw om onderaan via open voegjes naar buiten te kunnen. Dat is nu niet meer mogelijk en dus moet dit voortaan boven het plat dak worden opgevangen.

Zowel een ontbrekende waterkering onder de dorpel als een ontbrekende waterkering in de spouw boven het plat dak kunnen de oorzaak van het lek zijn. Moest het lek enkel spouwwater zijn door een ontbrekende waterkering daar dan is dat relatief gemakkelijk op te lossen door de opgaande muur niet waterdoorlaatbaar te maken door die bijvoorbeeld te hydrofoberen of te kaleien.

0
Marie L
Marie L
0 8 Bouwer
1 jaar geleden

Foto 1: (met ladder): folie lag klaar 

Foto 2: Blauwe steen binnenkant tijdens de werken

Foto 3: afgewerkte situatie, voor plaatsing balustrade kader

Foto 4: Dak met frame gemaakt voor de balustrade (niet te zien op foto). Deze komt gelijk met bovenkant alu frame. (Waardoor de tegels op de blauwe steen moesten gelegd worden) De eerste alu buizen komen slechts 1 à 2 mm van de epdm. Vanaf 4e zijn er een terrassokkeltjes gebruikt, is er meer ruimte.
Deze manier van balustrade is gekozen om geen gat te moeten maken in de epdm. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93829/folielagklaarvoorplaatsingramen.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d3f5eb279f3891818ae502d30bd1640fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93829/blauwesteen-binnenkant-tijdensdewerken.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=10f2cc0782d81c33908c76aacc38bf50https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93829/voorplaatsingbalustradekader.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c06bc8dfb03cf021c9286c058c78ce72https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93829/20220627093226-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a55f10bf72cce230537baa84f3fe629e
0
Charel
Charel

Oké, het wordt nu een stuk duidelijker door die foto's. De situatie is niet helemaal volgens de regels maar dat hoeft niet persé een probleem te zijn.

Ik zie dat er wel degelijk een waterkering is voorzien onder de dorpel en ook dat die een weinig naar boven staat aan de binnenkant van de dorpel. Zo te zien loopt die waterkering ook door in de opgaande muren links en rechts van de dorpel. Het lijkt er dus op dat dit volgens de regels is uitgevoerd.

Echter de afstand tussen de onderkant van de dorpel en de dakdichting is minimaal maar daar staat tegenover dat het dak vanaf daar goed afwatert.

Ik zie ook dat de dakafvoer van hogerop uitkomt tussen de eerste twee regels van het frame en ik denk dat daar een probleem zit bij een flinke regenbui. Op dat moment komt er vanuit die buis zeer veel water terecht op een plaats waar dat water niet snel genoeg kan verder stromen richting de afvoer van het platte dak. En dus kan het daar plaatselijk zo veel stijgen dat het gelijk met of zelfs hoger komt dan de onderkant van de dorpel. Het minste spleetje of overlapping bij de waterkering kan dan het water laten doordringen tot onder de dakopbouw.

Het zou dus best kunnen dat het probleem gaat opgelost zijn indien je die buis niet daar laat uitkomen maar minstens een meter verder gewoon op (of onder) de vloertegels laat lopen.

Dat is een redelijk eenvoudige ingreep die ik bij wijze van proef zeker eerst zou uitproberen alvorens grotere ingrepen te doen.

Bij situatie's zoals hier met een dakrand die hoger is dan die dorpel moet er in feite niet enkel een afvoer opD het laagste punt worden voorzien maar ook nog een hoger gelegen noodafvoer horizontaal door de buitengevel en onder het niveau van de onderkant dorpel. Op die manier vermijd je dat bijvoorbeeld bij een verstopte afvoer het dak onder water komt en het water via de dorpel kan binnenstromen.

0
Marie L
Marie L
0 8 Bouwer
1 jaar geleden

Beste,

Mag ik nog even hierover terug komen?

Dank voor je constructief advies!

Inderdaad, dat is het grootste probleem. Alleen is die rode bakstenen stenen muur niet van mij, en mag ik er in principe geen regenafvoerbuis tegen bevestigen.

Er rest ook nog het probleem, dat het water die tegen het raam (westkant) valt, niet weg kan en nog naar binnen sijpelt. En onder de dorpel binnen kan.

Wat zou jij doen?
Er is sprake om latten uit die kader te verwijderen en vervangen door tegeldragers. Of de aannemer dit zal willen/kunnen doen weet ik nog niet. Vooral deze vlak tegen het raam, maar ook in de buurt van de afvoer, omdat daar de alu-latten het dak zelf raken, en dus niet voldoende ruimte voorzien is.

Alvast bedankt.

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Die rode bakstenen muur is niet van jou zeg je, nochtans komt uw witte gevelsteen verder dan die muur. Ook de loden slabben boven uw dakbedekking zijn ingewerkt en bevestigd in diezelfde muur. Daar een beugel in bevestigen zou dan ook geen probleem mogen zijn. Eventueel kan je hiervan de buren nog op de hoogte stellen.

Maar: in feite is het volgens mij niet nodig om die buis daarin te bevestigen. Het is voldoende om de bocht niet onder maar net boven de terrastegels te laten uitkomen door de verticale buis een stukje in te korten onderaan.

Onderaan die bocht is het voldoende om het uitlopende water een 50 tot 100 cm verder te laten uitstromen boven op de terrastegels. Dat kan door die bocht onderaan te verlengen met een buis of door er een open goot onder te plaatsen.

Op die manier komt de grootste hoeveelheid water niet meer uit in het eerste segment van de constructie waar het niet snel genoeg weg kan. De hoeveelheid water die er dan nog terechtkomt vanaf de gevel en het raam is in verhouding zo weinig dat het snel genoeg weg kan van onder die constructie.

Je kan natuurlijk nooit 100% zeker zijn van de precieze oorzaak en van de juiste oplossing maar het kost weinig moeite om uit te proberen wat het effect gaat zijn als je het water uit die buis niet meer op die plaats onder de tegels te laten uitkomen. 

Pas als dat geen oplossing blijkt te zijn kan je verder denken over andere maatregelen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De laatste zonnepaneeleigenaars krijgen hun digitale meter: “Maar ze kampen met uitstelgedrag"

De laatste zonnepaneeleigenaars krijgen hun digitale meter: “Maar ze kampen met uitstelgedrag"

Eigenaars van zonnepanelen die nu een digitale meter krijgen zitten met heel wat vragen. “Daardoor stellen ze de plaatsing uit”, aldus Fluvius.

Lees meer

Brussel voert dynamische tarieven in

Brussel voert dynamische tarieven in

Binnen enkele maanden bieden de grote energieleveranciers dynamische tarieven aan in Brussel (en Wallonië). Wat kan dat betekenen voor jou?

Lees meer

Dalen de registratierechten op bouwgrond ook naar 2%?

Dalen de registratierechten op bouwgrond ook naar 2%?

Ontdek waarom de bouwfederatie de registratierechten op bouwgrond in Vlaanderen wil verlagen. Hierdoor zou je als bouwer duizenden euro’s besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag