"Momenteel zijn we bezig met het dak te vernieuwen. Deze is bijna klaar.
Dus op de muren werd een ringbalk gegoten..."
--> Die ringbalk gaat fungeren als extra koudebrug, gewapend beton geleidt de warmte beter dan baksteen.
Je zal iets moeten bedenken om die ringbalk aan de binnenzijde te isoleren...
"...waarbij vervolgens een nieuwe muurplaat werd ingeboord en daarna een spantendak op rust. "
--> Snap niet waarom je een ringbalk giet als je een spantendak plaatst (de spanten kan je onderaan immers "sluiten" tot een gesloten driehoek zodat je meteen ook een nieuwe zoldervloer hebt).
"Het dak zal nadien goed worden geïsoleerd.
vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. "
--> Probeer vooral een onderdak te steken uit houtvezelisolatie.
Maak dit onderdak "zo goed mogelijk luchtdicht" en zorg voor een goede luchtdichte aansluiting met de bestaande muren (of ringbalk).
Gebruik aan de binnenzijde een stijve bouwplaat als luchtdichting ipv. een folie (OSB, hardboard, softboard, MDF,...).
"Na het dak... de vloer...
beton laten vallen..."
--> Kijk toch maar eerst eens naar dat glasschuimgranulaat en verwerk daar densoods een soort drainagebuis in langsheen de funderingmuren zodat deze muren indien nodig nog kunnen uitdampen via die buis.
De buis laat je uitkomen in de hal.
"De gevels aan de binnenkant isoleren, laat ik dan vallen. Rekeninghoudende met het feit dat er ook nog een kalk plaasterlaagje komt, worden de muur toch alweer een centimetertje dikker."
--> Muren op het zuiden die in de winter nog zon ontvangen, kan je vrij zorgeloos voorzien van een beperkte isolatiedikte van max. 4 cm in houtvezel.
De overige muren kan je bepleisteren met een isolerende kalk-perlietpleister.
"Het hervoegen niet doen met cementmortel, daar had ik echter niet aan gedacht. Maar ik kan eigenlijk uw redenering volgen dat de voegen mettertijd uitgeduwd kunnen worden en dat gelijkaardige materiaal (kalkmortel) voor de voegen toch raadzamer is. Dus daar ga ik ook rekening proberen houden."
--> Daar MOET je rekening mee houden, absoluut geen cementmortel verwerken in uw muren!
Aan de buitenzijde dien je nieuw voegwerk met zo fijn mogelijk zand (en luchtkalk) uit te voeren.
Oud voegwerk kan je versterken door dit te behandelen met "kalkmelk" (waterige oplossing van luchtkalk).
"Er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's)".
--> Met stalen oplegsloffen voor deze balkeneinden kan je deze uiteinden ingeval van binnensisolatie verwarmen van binnenuit (je creëert kleine warmtebruggen voor deze balken).