Injectie muren opstijgend vocht.

44

Injectie muren opstijgend vocht.

Avicto
Avicto
#Muren · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste (mede)-(ver)bouwers,

Een vraag met betrekking tot behandeling van opstijgend vocht in muren.

De woning betreft een oude woning ter renovatie. 
geen spouwmuren, geen muurisolatie, enkel volle dikke muren van ongeveer 40 cm dik. 

in de zomer lekker fris binnen in huis.

echter, op sommige plaatsen heb ik duidelijk last van opstijgend vocht en overweeg ik om injecties te doen om een soort van barrière te maken tegen het vocht.

Mijn vraag naar jullie toe:

- Heeft iemand een idee welk merk/type het meest doeltreffende is mbt de injecties? 

- Kan deze behandeling uitgevoerd worden bij gevels waarvan de voegen niet cement zijn, maar eerder leem-achtig?  (Zie foto) 

- is de behandeling de kost en moeite waard? Want zodra je een barrière maakt, moet het water toch een andere weg zoeken? 

met vriendelijke groeten ! 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93839/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bb033f25ad952eb999784d28b64c08af
1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen


vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. 

wat ik wel dacht te doen is de gevel te zandstralen met heel fijn zand om al het verf en klimop-sporen te verwijderen. Maar als de behandeling toch te agressief zou kunnen zijn, lijkt misschien een hogedrukreiniger geen slechte alternatief.

het nadien kaleien is raadzaam, als ik mij niet vergis hé Charel? 
onze voorkeur geniet kaleien omdat het de oude stenen 'look' nog kan behouden. En voornamelijk omdat het ademend zou zijn voor het huis, wat mij toch in ons geval heel belangrijk lijkt. 

ps: je hebt gelijk, er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's) 

Groetjes! 

Zo het enigzins mogelijk is zou ik in het dak dikker isoleren dan 18 cm.

Zandstralen zou ik inderdaad niet doen en is ook niet nodig als voorbereiding voor het kaleien.

Een hogedrukreiniger met zuiver water is prima al moet je ook daarmee oppassen dat je die voegen niet te diep uitspoelt. Minder aggressief werken is een kwestie van de juiste afstand te houden tussen het pistool en de muur. Even experimenteren hoeveel de muur en de voeg kunnen verdragen.

En daarna kaleien zonder eerst te voegen. Bij het smeren met de kaleimortel gaat de kalei de voegen vullen terwijl je de aftekening ervan nog mooi blijft zien.

Met een kaleimortel op basis van kalk zullen de muren inderdaad dampopen blijven en tegelijk ook waterafstotend. Op die manier worden uw muren droger en krijgen ze daardoor ook een betere isolatiewaarde.

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

"Momenteel zijn we bezig met het dak te vernieuwen. Deze is bijna klaar.
Dus op de muren werd een ringbalk gegoten..."

--> Die ringbalk gaat fungeren als extra koudebrug, gewapend beton geleidt de warmte beter dan baksteen.
Je zal iets moeten bedenken om die ringbalk aan de binnenzijde te isoleren...

"...waarbij vervolgens een nieuwe muurplaat werd ingeboord en daarna een spantendak op rust. "

--> Snap niet waarom je een ringbalk giet als je een spantendak plaatst (de spanten kan je onderaan immers "sluiten" tot een gesloten driehoek zodat je meteen ook een nieuwe zoldervloer hebt).

"Het dak zal nadien goed worden geïsoleerd. 
vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. "

--> Probeer vooral een onderdak te steken uit houtvezelisolatie.
Maak dit onderdak "zo goed mogelijk luchtdicht" en zorg voor een goede luchtdichte aansluiting met de bestaande muren (of ringbalk).

Gebruik aan de binnenzijde een stijve bouwplaat als luchtdichting ipv. een folie (OSB, hardboard, softboard, MDF,...).

"Na het dak... de vloer... 
beton laten vallen..."

--> Kijk toch maar eerst eens naar dat glasschuimgranulaat en verwerk daar densoods een soort drainagebuis in langsheen de funderingmuren zodat deze muren indien nodig nog kunnen uitdampen via die buis.
De buis laat je uitkomen in de hal. 

"De gevels aan de binnenkant isoleren, laat ik dan vallen. Rekeninghoudende met het feit dat er ook nog een kalk plaasterlaagje komt, worden de muur toch alweer een centimetertje dikker."

--> Muren op het zuiden die in de winter nog zon ontvangen, kan je vrij zorgeloos voorzien van een beperkte isolatiedikte van max. 4 cm in houtvezel.
De overige muren kan je bepleisteren met een isolerende kalk-perlietpleister. 

"Het hervoegen niet doen met cementmortel, daar had ik echter niet aan gedacht. Maar ik kan eigenlijk uw redenering volgen dat de voegen mettertijd uitgeduwd kunnen worden en dat gelijkaardige materiaal (kalkmortel) voor de voegen toch raadzamer is. Dus daar ga ik ook rekening proberen houden."

--> Daar MOET je rekening mee houden, absoluut geen cementmortel verwerken in uw muren!
Aan de buitenzijde dien je nieuw voegwerk met zo fijn mogelijk zand (en luchtkalk) uit te voeren.

Oud voegwerk kan je versterken door dit te behandelen met "kalkmelk" (waterige oplossing van luchtkalk).

"Er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's)".

--> Met stalen oplegsloffen voor deze balkeneinden kan je deze uiteinden ingeval van binnensisolatie verwarmen van binnenuit (je creëert kleine warmtebruggen voor deze balken).

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Laat zulk soort filmpjes niet de reden zijn om te twijfelen aan de noodzaak van een waterkering alsof je dat enkel maar zou moeten doen bij woningen die in drassige grond gebouwd worden. Fundamenten worden ook vochtig door oppervlaktewater of indringend regenwater.

Maar laat ons hierover ophouden. De voorschriften eisen dat er steeds een waterkering moet worden voorzien! Punt!

Daar zeg het het zelf, je moet eerst kijken naar het oppervlakte en regenwater, samen met interne condensatie en foutieve afwerkingsmaterialen, heb je daarmee 99,9% van de vochtproblemen in kaart gebracht.

Verder moet je niet zomaar hedendaagse bouwvoorschriften gaan overzetten naar oude gebouwen, een volle muur gedraagt zich anders dan een spouwmuur.

Je moet naar alle mogelijke oorzaken kijken Keon ! En zeker naar het feit of er al dan niet een waterkering zit!

In verband met opstijgend vocht gedraagt een volle muur zich helemaal niet anders dan een spouwmuur ! Bij alle twee is een waterkering onderaan noodzakelijk!

Hou op met steeds weer met nieuwe onwaarheden af te komen!

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

"In verband met opstijgend vocht gedraagt een volle muur zich helemaal niet anders dan een spouwmuur ! Bij alle twee is een waterkering onderaan noodzakelijk!"

---> In geval van slagregen, zal bij een spouwmuur het buitenblad alle regenwater opvangen en afvoeren naar beneden, de nattigheid kan zo nooit de dragende binnenmuur bereiken.

Het regenwater kan enkel het buitenblad binnendringen.

--> Bij een volle muur zal de slagregen (deels) naar binnendringen. Dit ingedrongen water zal willen afzakken naar beneden maar als er onderaan een waterkering zit, wordt dit water daar opgehouden... je gaat dus aan de slagregenkant de kans op vochtproblemen net verhogen door daar een waterkering aan te brengen.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Alstublieft Keon !

Je schrijft:

" In geval van slagregen, zal bij een spouwmuur het buitenblad alle regenwater opvangen en afvoeren naar beneden, de nattigheid kan zo nooit de dragende binnenmuur bereiken."

Echter dat is enkel zo indien er onderaan een waterkering zit die het water afvoert naar buiten toe en het verhinderd om in contact te komen met het binnenblad en is een belangrijke reden te meer om een waterkering te voorzien !

Zonder waterkering in een spouwmuur zou het binnenblad naast opstijgend vocht onderaan ook nog eens het spouwvocht moeten opvangen.

Ik zou er nu mee stoppen, je sukkelt van de ene misvatting naar de andere!

Is het nu zo moeilijk om te aanvaarden dat de geldende voorschriften er niet voor niets zijn en dat die wel degelijk noodzakelijk zijn?

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Dat is dus de reden waarom zowel onder de spouwmuur als de dragende muur een DPC-folie wordt gestoken met een extra schuine folie vanuit de dragende muur naar beneden richting spouwmuur.

De open voegen in de spouwmuur zijn dan ook weer bedoeld om het doorslaand regenwater naar buiten af te voeren.

Een traditionele volle muur heeft dit niet en moet dus alle regenwater zelf zien te verwerken.

Als de muur dik genoeg is, gemetseld werd met kalkmortel, goed voegwerk heeft (ook in kalkmortel) en aan de binnenzijde met dampopen materiaal werd afgewerkt (kalkpleister, kalkverf, olieverf,...) dan kan die muur dat aan.

Ga je daar ergens op ingrijpen, dan moet je eerst zeer goed begrijpen hoe volle muren functioneren.

0
Avicto
Avicto
0 15 Verbouwer
1 jaar geleden

Dag Keon en Charel,

In bijlage kan je nog enkele foto's weervinden. 

de woning betreft heel oud, dus geen waterkering momenteel, dikke dikke muren (volle gebakken stenen) en de voegen zijn uit kalkmortel. 

hopelijk kunnen jullie toch de juiste methode verhalen.

alvast allebei dikke dikke merci! 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93895/img8004.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=357786ddcba7b7ee36db3e93bd960cadhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93895/img8003.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4e79c861290832069fd15a16682f36e8https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93895/img8001.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=76c8a2eb830fbdc74da03f9223bdbcb4https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93895/img8002.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c9c7dc05009aecd847b014f414dcc76e
0
Avicto
Avicto
0 15 Verbouwer
1 jaar geleden

Dag Charel,

ik heb een berichtje gepost met nog extra foto's.

kan jij hier iets mee? 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Kan je ook nog wat foto's maken van de buitenzijde ter hoogte van de pobleemmuren?

Ligt er overal in huis een (relatief) nieuwe tegelvloer?

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Ik had wel al een idee hoe die muren er uit zouden zien. Ik zie nu dat op vele plaatsen de oude pleister al is weggenomen of afgevallen. 

Ik kan me vergissen maar op de eerste foto lijkt het of men onderaan de muur ooit een poging heeft gedaan om de muur te behandelen tegen opstijgend vocht door er een cementpleister op aan te brengen. Meestal wordt hiermee echter het probleem verplaatst tot net boven die cementpleister. Het optrekkend vocht stijgt dan hoger omdat het door die dampdichte pleister lager niet meer kan uitdampen.

Je gaat de vloer vervangen en dus ook die plinten. De waterkering wordt dan best aangebracht net achter de toekomstige plinten. Ter hoogte van die waterkering en dus achter de plinten dien je de muur na het aanbrengen van de waterkering met een waterdichte pleister te behandelen om te beletten dat de muurafwerking later een vochtbrug zou kunnen vormen tussen de muur onder de waterkering en hogeropgaande muur.

De waterkering kan middels een folie en onderkapping of kan ook middels een injectievloeistof of gel. In geval je het gaat laten doen zou ik die keuze overlaten aan de uitvoerder.

Mogen we veronderstellen dat de toekomstige binnenbevloering overal hoger zal liggen dan de buitenomgeving ?

Is de buitengevel nog in goede staat of wordt die nog in goede staat gebracht ?

Geen voornemen om te isoleren ? En zo ja op welke manier ?

0
Avicto
Avicto
0 15 Verbouwer
1 jaar geleden

Dag Charel, 

dankjewel voor jouw reactie! 

Op vele plaatsen werd de oude plaaster voornamelijk door mij verwijderd zodoende de gevelstenen wat meer kunnen 'ademen' en op sommige plaatsen kan drogen. 

inderdaad, op één van de foto's zijn geboorde gaten aangebracht. Ik heb deze eveneens terug gevonden op andere plaatsen van de gevel. Maar ik kan geen (onmiddellijke) sporen van injectie of dergelijke gel terugvinden. 
indien het ooit geïnjecteerd werd, zou ik durven ervan uitgaan dat de restanten van de gel losgekomen is of misschien niet correct uitgevoerd werd.

Heden bestaan er toch intussen geavanceerdere en betere producten (injecties) ?
deze behandeling wil ik zeker wagen en beter (zelf of laten) uitvoeren. 

De vloer zal vervangen worden omdat de meeste elektriciteit hier eigenlijk in opbouw is op de muren, net zoals de chauffage en sanitair. 

ik dacht dus om mettertijd, de tegels eruit te halen, zavel uit te scheppen tot ondergrond, een eerste folie te plaatsen op de ondergrond en de uiteinden af te rollen aan de muren zodoende de folie wat hoger uitkomt aan de nieuwe vloer, isolatie op de folie te plaatsen, beton en chape erover, nieuwe elektriciteitkabels en sanitair/chauffageleidingen er op te plaatsen, alles dichtgieten om en nadien opnieuw een tegelvloer (hout-look) te plaatsen.

Daarna, de muren injecteren zodat opstijgend vocht toch zoveel mogelijk geblokkeerd wordt (zodoende ik geen vlekjes of schimmelvorming krijg).

En ook zeker eens te kijken om een ventilatiesysteem te plaatsen in het plafond voor aan- en afvoer van lucht. 

De buitenmuren zou ik aan de buitenzijde binnenkort zandstralen om oude verf te verwijderen, de kalkvoegen tot 1 cm (misschien max 1,5 cm) uit te frezen en hervoegen met cement, om dan te eindigen met de stenen (buiten) te kaleien. 
Kaleien, omdat ik vernomen heb (als het klopt), dat de woning alsnog goed kan 'ademen' dan en toch doorslaande regen kan verweren. 

De stenen van de buitenmuren aan de binnenzijde dacht ik eventueel met kalkpleister en veel 'pleistergaas' te herdoen, zodanig dat de muren toch blijven 'ademen' 

En andere overweging is om sommige muren toch via de binnenzijde wat te isoleren. Maar dan zal het helaas niet bijzonder dik geïsoleerd worden gezien het risico op ruimteverlies.. 

De binnenbevloering zou eigenlijk niet bijzonder hoog komen ten opzichte van de buitenvloer, maar de buitenvloer bestaat wel uit terrasplanken die gelijke niveau halen als de binnenvloer.

de terrasplanken rusten wel op een 'betonnen' terras die toch een 10tal centimeter lager ligt dan de binnenvloer van de woning.

dus mocht de terrasplanken verwijderd worden, stap je toch ongeveer een 10 tal centimeter af, naar beneden als je de woning verlaat. 

Het betreft een oude woning, maar het lijkt me gewoon bijzonder zonde om deze niet wat te 'renoveren'. Met de middelen ter beschikking tegenwoordig, moet toch wel wat mogelijk zijn? 


vriendelijke groeten en dank! 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

@Avicto,

Ik zou onderstaand document van Ecomat eens goed doorlezen over de aspecten van vochtige funderingsmuren.

Men bespreekt daarin ook de opbouw van nieuwe vloeren voor oudere woningen en dit middels glasschuimgranulaat... ik zou mij daar zeker eens in verdiepen.

Voor uw problematiek kan je zeker ook eens te rade gaan bij Ecomat.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen
Vraag nu vrijblijvend offertes voor je vochtproblemen

Vraag nu vrijblijvend offertes voor je vochtproblemen

Weg met vochtplekken en schimmel in huis! Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van specialisten voor een gezonde woning.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Gevelstenen zijn populair om je gevel af te werken. Welk type kies jij? Ontdek alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs.

Lees meer

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel afwerken met de juiste gevelbekleding? Of wil je jouw buitenmuren renoveren, isoleren of reinigen? Ontdek alle opties en hun prijs.

Lees meer

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Ontdek alles over gevelpanelen: soorten, prijs, isolatie, onderhoud en tips voor nieuwbouw en renovatie. Maak de beste keuze voor jouw woning.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag