Dag Charel,
dankjewel voor jouw reactie!
Op vele plaatsen werd de oude plaaster voornamelijk door mij verwijderd zodoende de gevelstenen wat meer kunnen 'ademen' en op sommige plaatsen kan drogen.
inderdaad, op één van de foto's zijn geboorde gaten aangebracht. Ik heb deze eveneens terug gevonden op andere plaatsen van de gevel. Maar ik kan geen (onmiddellijke) sporen van injectie of dergelijke gel terugvinden.
indien het ooit geïnjecteerd werd, zou ik durven ervan uitgaan dat de restanten van de gel losgekomen is of misschien niet correct uitgevoerd werd.
Heden bestaan er toch intussen geavanceerdere en betere producten (injecties) ?
deze behandeling wil ik zeker wagen en beter (zelf of laten) uitvoeren.
De vloer zal vervangen worden omdat de meeste elektriciteit hier eigenlijk in opbouw is op de muren, net zoals de chauffage en sanitair.
ik dacht dus om mettertijd, de tegels eruit te halen, zavel uit te scheppen tot ondergrond, een eerste folie te plaatsen op de ondergrond en de uiteinden af te rollen aan de muren zodoende de folie wat hoger uitkomt aan de nieuwe vloer, isolatie op de folie te plaatsen, beton en chape erover, nieuwe elektriciteitkabels en sanitair/chauffageleidingen er op te plaatsen, alles dichtgieten om en nadien opnieuw een tegelvloer (hout-look) te plaatsen.
Daarna, de muren injecteren zodat opstijgend vocht toch zoveel mogelijk geblokkeerd wordt (zodoende ik geen vlekjes of schimmelvorming krijg).
En ook zeker eens te kijken om een ventilatiesysteem te plaatsen in het plafond voor aan- en afvoer van lucht.
De buitenmuren zou ik aan de buitenzijde binnenkort zandstralen om oude verf te verwijderen, de kalkvoegen tot 1 cm (misschien max 1,5 cm) uit te frezen en hervoegen met cement, om dan te eindigen met de stenen (buiten) te kaleien.
Kaleien, omdat ik vernomen heb (als het klopt), dat de woning alsnog goed kan 'ademen' dan en toch doorslaande regen kan verweren.
De stenen van de buitenmuren aan de binnenzijde dacht ik eventueel met kalkpleister en veel 'pleistergaas' te herdoen, zodanig dat de muren toch blijven 'ademen'
En andere overweging is om sommige muren toch via de binnenzijde wat te isoleren. Maar dan zal het helaas niet bijzonder dik geïsoleerd worden gezien het risico op ruimteverlies..
De binnenbevloering zou eigenlijk niet bijzonder hoog komen ten opzichte van de buitenvloer, maar de buitenvloer bestaat wel uit terrasplanken die gelijke niveau halen als de binnenvloer.
de terrasplanken rusten wel op een 'betonnen' terras die toch een 10tal centimeter lager ligt dan de binnenvloer van de woning.
dus mocht de terrasplanken verwijderd worden, stap je toch ongeveer een 10 tal centimeter af, naar beneden als je de woning verlaat.
Het betreft een oude woning, maar het lijkt me gewoon bijzonder zonde om deze niet wat te 'renoveren'. Met de middelen ter beschikking tegenwoordig, moet toch wel wat mogelijk zijn?
vriendelijke groeten en dank!