Sporen van injectie zal je, buiten de boorgaten, niet vinden, het product is opgenomen door de bakstenen die er als het ware mee verzadigd zijn zonder dat je dit ziet. Je zou kunnen uitproberen of de bakstenen op die plaats waterafstotend of waterabsorberend zijn door er water tegenaan te gieten. Bij blote bakteen zou je een duidelijk verschil moeten merken tussen de behandelde en de onbehandelde zone.
De vloeropbouw lijkt mij oké maar ik zou die betonlaag weglaten, die is bij een goed aangedrukte stabiele ondergrond helemaal niet nodig.
Dus: Uitgraven tot de nodige diepte (zonder betonlaag), de ondergrond aandammen en effenen, folie omhoog gezet tot niveau afgewerkte vloer, drukvaste solatieplaten, folie, leidingen, licht gewapende chape, vloerafwerking.
Eventuele injectering zou ik doen na het uitgraven in een zone ter hoogte van de vloerafwerking. Bij onderkapping liever iets boven de vloerafwerking.
Ventilatiesysteem: zeker doen !
Zeker niet hervoegen met een cementmortel ! Die is te hard, te dampdicht en niet compatibel met de oude kalkmortel ! Je riskeert dat die voegen er na verloop van tijd gewoon uitgedrukt worden.
Dus voegen met een voegmortel op basis van kalk.
Maar als je toch wou kaleien kan je dat voegen beter achterwege laten en als volgt te werk gaan:
Verwijderen van oude verflagen en losgekomen voegdeeltjes.
Reinigen en bevochtigen van de muur met een hogedrukreiniger op niet te agressieve manier.
Kaleimortel aanbrengen met blokborstel waarbij je tegelijk de voegen en gaten vult en een dunne laag over de stenen heen strijkt.
De mortel maak je aan met 2 tot 3 delen zand en 1 deel hydraulische kalk. De kleur van de kaleimortel kan je bepalen door uw keuze van zand (wit zand, rijnzand of gele zavel) en kalk (grijze trasskalk of witte hydraulische kalk). De consistentie van de mortel moet je uitproberen, de mortel moet dun genoeg zijn om te kunnen uitstrijken met de blokborstel maar tegelijk dik genoeg om der de voegen en gaten mee te kunnen vullen.
Een kalkpleister aan de binnenkant is prima.
Isoleren aan de binnenkant houdt risico's in, zeker als er houten balken tot in de buitenmuren verwerkt zijn en dat is bij zulk soort gebowen hoogstwaarschijnlijk. Bij een muurdikte van 40 cm en in het geval de muren steeds goed droog kunnen blijven heeft een beperkte binnenisolatie volgens mij ook weinig zin. De nadelen kunnen groter zijn dan de voordelen.
Het is de betonvloer buiten die telt als hoogteverschil en dan is 10 cm goed.