Injectie muren opstijgend vocht.

44

Injectie muren opstijgend vocht.

Avicto
Avicto
#Muren · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste (mede)-(ver)bouwers,

Een vraag met betrekking tot behandeling van opstijgend vocht in muren.

De woning betreft een oude woning ter renovatie. 
geen spouwmuren, geen muurisolatie, enkel volle dikke muren van ongeveer 40 cm dik. 

in de zomer lekker fris binnen in huis.

echter, op sommige plaatsen heb ik duidelijk last van opstijgend vocht en overweeg ik om injecties te doen om een soort van barrière te maken tegen het vocht.

Mijn vraag naar jullie toe:

- Heeft iemand een idee welk merk/type het meest doeltreffende is mbt de injecties? 

- Kan deze behandeling uitgevoerd worden bij gevels waarvan de voegen niet cement zijn, maar eerder leem-achtig?  (Zie foto) 

- is de behandeling de kost en moeite waard? Want zodra je een barrière maakt, moet het water toch een andere weg zoeken? 

met vriendelijke groeten ! 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93839/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bb033f25ad952eb999784d28b64c08af
1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen


vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. 

wat ik wel dacht te doen is de gevel te zandstralen met heel fijn zand om al het verf en klimop-sporen te verwijderen. Maar als de behandeling toch te agressief zou kunnen zijn, lijkt misschien een hogedrukreiniger geen slechte alternatief.

het nadien kaleien is raadzaam, als ik mij niet vergis hé Charel? 
onze voorkeur geniet kaleien omdat het de oude stenen 'look' nog kan behouden. En voornamelijk omdat het ademend zou zijn voor het huis, wat mij toch in ons geval heel belangrijk lijkt. 

ps: je hebt gelijk, er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's) 

Groetjes! 

Zo het enigzins mogelijk is zou ik in het dak dikker isoleren dan 18 cm.

Zandstralen zou ik inderdaad niet doen en is ook niet nodig als voorbereiding voor het kaleien.

Een hogedrukreiniger met zuiver water is prima al moet je ook daarmee oppassen dat je die voegen niet te diep uitspoelt. Minder aggressief werken is een kwestie van de juiste afstand te houden tussen het pistool en de muur. Even experimenteren hoeveel de muur en de voeg kunnen verdragen.

En daarna kaleien zonder eerst te voegen. Bij het smeren met de kaleimortel gaat de kalei de voegen vullen terwijl je de aftekening ervan nog mooi blijft zien.

Met een kaleimortel op basis van kalk zullen de muren inderdaad dampopen blijven en tegelijk ook waterafstotend. Op die manier worden uw muren droger en krijgen ze daardoor ook een betere isolatiewaarde.

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

"Momenteel zijn we bezig met het dak te vernieuwen. Deze is bijna klaar.
Dus op de muren werd een ringbalk gegoten..."

--> Die ringbalk gaat fungeren als extra koudebrug, gewapend beton geleidt de warmte beter dan baksteen.
Je zal iets moeten bedenken om die ringbalk aan de binnenzijde te isoleren...

"...waarbij vervolgens een nieuwe muurplaat werd ingeboord en daarna een spantendak op rust. "

--> Snap niet waarom je een ringbalk giet als je een spantendak plaatst (de spanten kan je onderaan immers "sluiten" tot een gesloten driehoek zodat je meteen ook een nieuwe zoldervloer hebt).

"Het dak zal nadien goed worden geïsoleerd. 
vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. "

--> Probeer vooral een onderdak te steken uit houtvezelisolatie.
Maak dit onderdak "zo goed mogelijk luchtdicht" en zorg voor een goede luchtdichte aansluiting met de bestaande muren (of ringbalk).

Gebruik aan de binnenzijde een stijve bouwplaat als luchtdichting ipv. een folie (OSB, hardboard, softboard, MDF,...).

"Na het dak... de vloer... 
beton laten vallen..."

--> Kijk toch maar eerst eens naar dat glasschuimgranulaat en verwerk daar densoods een soort drainagebuis in langsheen de funderingmuren zodat deze muren indien nodig nog kunnen uitdampen via die buis.
De buis laat je uitkomen in de hal. 

"De gevels aan de binnenkant isoleren, laat ik dan vallen. Rekeninghoudende met het feit dat er ook nog een kalk plaasterlaagje komt, worden de muur toch alweer een centimetertje dikker."

--> Muren op het zuiden die in de winter nog zon ontvangen, kan je vrij zorgeloos voorzien van een beperkte isolatiedikte van max. 4 cm in houtvezel.
De overige muren kan je bepleisteren met een isolerende kalk-perlietpleister. 

"Het hervoegen niet doen met cementmortel, daar had ik echter niet aan gedacht. Maar ik kan eigenlijk uw redenering volgen dat de voegen mettertijd uitgeduwd kunnen worden en dat gelijkaardige materiaal (kalkmortel) voor de voegen toch raadzamer is. Dus daar ga ik ook rekening proberen houden."

--> Daar MOET je rekening mee houden, absoluut geen cementmortel verwerken in uw muren!
Aan de buitenzijde dien je nieuw voegwerk met zo fijn mogelijk zand (en luchtkalk) uit te voeren.

Oud voegwerk kan je versterken door dit te behandelen met "kalkmelk" (waterige oplossing van luchtkalk).

"Er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's)".

--> Met stalen oplegsloffen voor deze balkeneinden kan je deze uiteinden ingeval van binnensisolatie verwarmen van binnenuit (je creëert kleine warmtebruggen voor deze balken).

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Sporen van injectie zal je, buiten de boorgaten, niet vinden, het product is opgenomen door de bakstenen die er als het ware mee verzadigd zijn zonder dat je dit ziet. Je zou kunnen uitproberen of de bakstenen op die plaats waterafstotend of waterabsorberend zijn door er water tegenaan te gieten. Bij blote bakteen zou je een duidelijk verschil moeten merken tussen de behandelde en de onbehandelde zone.

De vloeropbouw lijkt mij oké maar ik zou die betonlaag weglaten, die is bij een goed aangedrukte stabiele ondergrond helemaal niet nodig. 

Dus: Uitgraven tot de nodige diepte (zonder betonlaag), de ondergrond aandammen en effenen, folie omhoog gezet tot niveau afgewerkte vloer, drukvaste solatieplaten, folie, leidingen, licht gewapende chape, vloerafwerking.

Eventuele injectering zou ik doen na het uitgraven in een zone ter hoogte van de vloerafwerking. Bij onderkapping liever iets boven de vloerafwerking.

Ventilatiesysteem: zeker doen !

Zeker niet hervoegen met een cementmortel ! Die is te hard, te dampdicht en niet compatibel met de oude kalkmortel ! Je riskeert dat die voegen er na verloop van tijd gewoon uitgedrukt worden.

Dus voegen met een voegmortel op basis van kalk.

Maar als je toch wou kaleien kan je dat voegen beter achterwege laten en  als volgt te werk gaan:

Verwijderen van oude verflagen en losgekomen voegdeeltjes.

Reinigen en bevochtigen van de muur met een hogedrukreiniger op niet te agressieve manier.

Kaleimortel aanbrengen met blokborstel waarbij je tegelijk de voegen en gaten vult en een dunne laag over de stenen heen strijkt. 

De mortel maak je aan met 2 tot 3 delen zand en 1 deel hydraulische kalk. De kleur van de kaleimortel kan je bepalen door uw keuze van zand (wit zand, rijnzand of gele zavel) en kalk (grijze trasskalk of witte hydraulische kalk). De consistentie van de mortel moet je uitproberen, de mortel moet dun genoeg zijn om te kunnen uitstrijken met de blokborstel maar tegelijk dik genoeg om der de voegen en gaten mee te kunnen vullen.

Een kalkpleister aan de binnenkant is prima.

Isoleren aan de binnenkant houdt risico's in, zeker als er houten balken tot in de buitenmuren verwerkt zijn en dat is bij zulk soort gebowen hoogstwaarschijnlijk. Bij een muurdikte van 40 cm en in het geval de muren steeds goed droog kunnen blijven heeft een beperkte binnenisolatie volgens mij ook weinig zin. De nadelen kunnen groter zijn dan de voordelen.

Het is de betonvloer buiten die telt als hoogteverschil en dan is 10 cm goed.

0
Avicto
Avicto
0 15 Verbouwer
1 jaar geleden

Dag Charel,

Da's al heel wat nuttige info! Dikke dikke merci daarvoor! 
momenteel zijn we bezig met het dak te vernieuwen. Deze is bijna klaar.
Dus op de muren werd een ringbalk gegoten waarbij vervolgens een nieuwe muurplaat werd ingeboord en daarna een spantendak op rust. Nieuwe dakpannen, sponden, aansluiting en uiteraard nieuwe (grotere dakgoten) om hemelwater op te vangen en te vervoeren. 

Het dak zal nadien goed worden geïsoleerd. 
vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. 

Na het dak, willen we stillekesaan kijken voor de vloer, zoals eerder aangegeven. 
beton laten vallen, zoals u aangaf, klinkt als een goed idee! (En genoot eigenlijk ook een beetje mijn voorkeur) 
Isoleren van de vloer willen we zeker doen. 

In combinatie met nadien een goede ventilatiesysteem, denk ik dat wij er toch vrij goed kunnen bijzitten? 

het dak zal beter geïsoleerd zijn dan voordien, de vloer isoleren is een extra isolatie aan de woning en de gevels zijn een 40tal centimeter dik (wat ook op warme zomerdagen ervoor zorgde dat het binnen toch lekker koel bleef) 

Onze ramen werden sedert 2 jaar vernieuwd door dubbelglas (superisolerende beglazing van 1.0Kw) 

Alles gecombineerd, denk ik wel dat onze oude woning een goede resultaat kan behalen, toch? (Wat EPC ook een beetje betreft)

Zoals je aangaf, zou ik dan inderdaad best de gevels injecteren van zodra er uitgegraven is om alsnog een barrière te hebben. Indien er dan toch een beetje vocht zou zijn, dan zal deze wel verdampen door een goede ventilatie? 


De gevels aan de binnenkant isoleren, laat ik dan vallen. Rekeninghoudende met het feit dat er ook nog een kalk plaasterlaagje komt, worden de muur toch alweer een centimetertje dikker. 


Het hervoegen niet doen met cementmortel, daar had ik echter niet aan gedacht. Maar ik kan eigenlijk uw redenering volgen dat de voegen mettertijd uitgeduwd kunnen worden en dat gelijkaardige materiaal (kalkmortel) voor de voegen toch raadzamer is. Dus daar ga ik ook rekening proberen houden.

wat ik wel dacht te doen is de gevel te zandstralen met heel fijn zand om al het verf en klimop-sporen te verwijderen. Maar als de behandeling toch te agressief zou kunnen zijn, lijkt misschien een hogedrukreiniger geen slechte alternatief.

het nadien kaleien is raadzaam, als ik mij niet vergis hé Charel? 
onze voorkeur geniet kaleien omdat het de oude stenen 'look' nog kan behouden. En voornamelijk omdat het ademend zou zijn voor het huis, wat mij toch in ons geval heel belangrijk lijkt. 

ps: je hebt gelijk, er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's) 

Groetjes! 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93911/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ad463a5154e092ad415ea64cec903cf9https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93911/image-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=74105b04fbc0a4af677e4aae85fe735b
0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen


vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. 

wat ik wel dacht te doen is de gevel te zandstralen met heel fijn zand om al het verf en klimop-sporen te verwijderen. Maar als de behandeling toch te agressief zou kunnen zijn, lijkt misschien een hogedrukreiniger geen slechte alternatief.

het nadien kaleien is raadzaam, als ik mij niet vergis hé Charel? 
onze voorkeur geniet kaleien omdat het de oude stenen 'look' nog kan behouden. En voornamelijk omdat het ademend zou zijn voor het huis, wat mij toch in ons geval heel belangrijk lijkt. 

ps: je hebt gelijk, er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's) 

Groetjes! 

Zo het enigzins mogelijk is zou ik in het dak dikker isoleren dan 18 cm.

Zandstralen zou ik inderdaad niet doen en is ook niet nodig als voorbereiding voor het kaleien.

Een hogedrukreiniger met zuiver water is prima al moet je ook daarmee oppassen dat je die voegen niet te diep uitspoelt. Minder aggressief werken is een kwestie van de juiste afstand te houden tussen het pistool en de muur. Even experimenteren hoeveel de muur en de voeg kunnen verdragen.

En daarna kaleien zonder eerst te voegen. Bij het smeren met de kaleimortel gaat de kalei de voegen vullen terwijl je de aftekening ervan nog mooi blijft zien.

Met een kaleimortel op basis van kalk zullen de muren inderdaad dampopen blijven en tegelijk ook waterafstotend. Op die manier worden uw muren droger en krijgen ze daardoor ook een betere isolatiewaarde.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

"Momenteel zijn we bezig met het dak te vernieuwen. Deze is bijna klaar.
Dus op de muren werd een ringbalk gegoten..."

--> Die ringbalk gaat fungeren als extra koudebrug, gewapend beton geleidt de warmte beter dan baksteen.
Je zal iets moeten bedenken om die ringbalk aan de binnenzijde te isoleren...

"...waarbij vervolgens een nieuwe muurplaat werd ingeboord en daarna een spantendak op rust. "

--> Snap niet waarom je een ringbalk giet als je een spantendak plaatst (de spanten kan je onderaan immers "sluiten" tot een gesloten driehoek zodat je meteen ook een nieuwe zoldervloer hebt).

"Het dak zal nadien goed worden geïsoleerd. 
vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. "

--> Probeer vooral een onderdak te steken uit houtvezelisolatie.
Maak dit onderdak "zo goed mogelijk luchtdicht" en zorg voor een goede luchtdichte aansluiting met de bestaande muren (of ringbalk).

Gebruik aan de binnenzijde een stijve bouwplaat als luchtdichting ipv. een folie (OSB, hardboard, softboard, MDF,...).

"Na het dak... de vloer... 
beton laten vallen..."

--> Kijk toch maar eerst eens naar dat glasschuimgranulaat en verwerk daar densoods een soort drainagebuis in langsheen de funderingmuren zodat deze muren indien nodig nog kunnen uitdampen via die buis.
De buis laat je uitkomen in de hal. 

"De gevels aan de binnenkant isoleren, laat ik dan vallen. Rekeninghoudende met het feit dat er ook nog een kalk plaasterlaagje komt, worden de muur toch alweer een centimetertje dikker."

--> Muren op het zuiden die in de winter nog zon ontvangen, kan je vrij zorgeloos voorzien van een beperkte isolatiedikte van max. 4 cm in houtvezel.
De overige muren kan je bepleisteren met een isolerende kalk-perlietpleister. 

"Het hervoegen niet doen met cementmortel, daar had ik echter niet aan gedacht. Maar ik kan eigenlijk uw redenering volgen dat de voegen mettertijd uitgeduwd kunnen worden en dat gelijkaardige materiaal (kalkmortel) voor de voegen toch raadzamer is. Dus daar ga ik ook rekening proberen houden."

--> Daar MOET je rekening mee houden, absoluut geen cementmortel verwerken in uw muren!
Aan de buitenzijde dien je nieuw voegwerk met zo fijn mogelijk zand (en luchtkalk) uit te voeren.

Oud voegwerk kan je versterken door dit te behandelen met "kalkmelk" (waterige oplossing van luchtkalk).

"Er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's)".

--> Met stalen oplegsloffen voor deze balkeneinden kan je deze uiteinden ingeval van binnensisolatie verwarmen van binnenuit (je creëert kleine warmtebruggen voor deze balken).

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

@ keon

Zou je exact kunnen uitleggen hoe je in de praktijk oud voegwerk kunt versterken met kalkmelk?  

Stalen oplegsloffen in de buitenmuur onder de balkeinden ? 

Het staal zorgt voor extra warmteverlies van binnen naar buiten en geeft koude door van buiten naar binnen.

Jij noemt het hier een warmtebrug maar algemeen noemt men zoiets een koudebrug of bouwknoop en dat is iets wat men zo veel mogelijk moet vermijden.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Kalkmelk en voegen... gewoon een "knijpfles" nemen die je vult met een waterige oplossing van luchtkalk en dan de fles in de voegen leegknijpen.

Het voegwerk zal vanzelf de waterige oplossing opzuigen.

Deze behandeling herhaal je enkele keren...

Stalen oplegsloffen... je kan dat ook koudebruggen noemen maar hier gaan ze niet tot buiten, ze reiken niet dieper/verder dan de houten balk en zijn enkel bedoeld om de balkeinden warmte te geven vanuit het interieur door  de eventuele binnenisolatie te overbruggen (of "kort te sluiten"). Vandaar dat ik spreek van "warmtebruggen".

Ze moeten dus wel ver genoeg naar binnen komen.

Een L-vormige alu- of stalen plaat van pakweg 1,5 mm dikte en even breed als de balk volstaat. En je maakt die L best gelijkbenig (diepte muurnis + isolatiedikte).

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ik hou wel van zulk soort oplossingen maar ze moeten dan wel aan de praktijk getoetst zijn.

Toen ik zowat 30 jaar geleden mijn eerste stappen heb gezet in het restaureren van beschermde gebouwen had ik dat verhaaltje ook al gehoord en heb ik het toegepast bij licht verzandende voegen.

Helaas, zelfs na vele herhalingen bleef dit spijtig genoeg zonder het minste resultaat. Het is dus volgens mij één van de vele indianenverhalen die worden voortverteld zonder enig bewijs van effectiviteit.

Kalkmelk kan wel een voordeel bieden als voorbehandeling bij het herstellen van oude kalkpleisters.

Wat die metalen onderliggers voor balken betreft: moest je geloven dat dit enig effect kan hebben dan zal je ze toch minstens even diep in de muur moeten steken als de balk zelf en vormen ze nog altijd een ernstige onderbreking van de isolatieschil en dus een koudebrug die warmteverlies en risico op condensatie zal veroorzaken. Niet doen dus!

Maar goed, als ts geen binnenisolatie wenst toe te passen is dit geen issue.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

...

Helaas, zelfs na vele herhalingen bleef dit spijtig genoeg zonder het minste resultaat. ...

Kalkmelk kan wel een voordeel bieden als voorbehandeling bij het herstellen van oude kalkpleisters.
...

Wat die metalen onderliggers voor balken betreft: ...dan zal je ze toch minstens even diep in de muur moeten steken als de balk zelf en vormen ze nog altijd een ernstige onderbreking van de isolatieschil en dus een koudebrug die warmteverlies en risico op condensatie zal veroorzaken. 

Kalkmelk... misschien was uw oplossing te waterig...

Metalen schoen... je moet goed lezen wat ik schreef en zorgen dat je het concept snapt.

De schoen komt in de muur EVEN VER als de balk.

En HET IS NET DE BEDOELING dat is isolatieschil wordt onderbroken ("overbrugd").

Condensvorming zal dit niet snel geven omdat de schoen slechts halverwege de muurdikte komt.
(Ten andere, traditionele muurankers moeten dan ook altijd geheid condensatie opleveren). 

Dit is een concept dat men in Oostenrijk heeft uitgedokterd (incl. thermische simulatie en proefnemingen) om van oude woningen zelfs passiefwoningen te maken.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

"Kalkmelk... misschien was uw oplossing te waterig..."

Sorry Keon, maar dat is een flauwe poging om uw gelijk te halen. Het werkt gewoon niet en als je het ooit zelf zou hebben geprobeerd dan wist je nu dat het oppervlakkig behandelen met kalkmelk (dun of dik) niet de minste versterking kan geven aan de kalkmortel tussen de stenen. Dat trekt daar gewoon niet in.

Dat je die metalen onderlegger even ver zou willen laten komen als de balk had ik begrepen, maar dat maakt het probleem enkel maar groter. Hoe dieper in de muur hoe ernstiger de koudebrug.

Het is net niet de bedoeling dat de isolatieschil wordt onderbroken. Het is niet omdat er misschien reeds onvermijdbare (hoewel) koudebruggen zoals muurankers aanwezig zijn dat je er ook nog andere vermijdbare kunt aan toevoegen.

Uw argument dat dit zou zijn uitgedoktert in Oostenrijk is qua geldigheid te vergelijken met uw eerdere verwijzingen naar youtube filmpjes. Waardeloos.

En uw suggestie dat je op die manier van een oude woning ook een passiefwoning zou kunnen maken is helemaal onbegrijpelijk om het zacht uit te drukken.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Met kalkmelk kan je allerlei barsten "repareren", zie o.a. https://kennis.cultureelerfgoed.nl/index.php/Baksteenmetselwerk

"Fijne scheuren in met kalkmortel gemetselde gewelven kunnen worden gedicht door het werk vol te gieten met kalkmelk. De kalkmelk dringt in alle kieren en vult deze, zodat er weer een homogene massa ontstaat."

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu vrijblijvend offertes voor je vochtproblemen

Vraag nu vrijblijvend offertes voor je vochtproblemen

Weg met vochtplekken en schimmel in huis! Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van specialisten voor een gezonde woning.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bouwen met blokken uit cellenbeton: prijs en plaatsingstips

Bouwen met blokken uit cellenbeton: prijs en plaatsingstips

Blokken uit cellenbeton combineren een snelle plaatsing met zeer goede isolatie. Ontdek meer over de prijs en ga aan de slag met onze plaatsingstips.

Lees meer

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

In de kijker: een koele mosgevel voor je woning

Ontdek hoe de innovatieve mosgevel van het Nederlandse Respyre jouw woning duurzaam en groen en je omgeving koeler maakt.

Lees meer

Houten gevelbekleding: plaatsing, prijs en onderhoud

Houten gevelbekleding: plaatsing, prijs en onderhoud

Of het nu als accent is of de volledige gevel: hout kan perfect als gevelmateriaal. Waarop moet je letten als je voor hout als gevelbekleding kiest?

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag