Injectie muren opstijgend vocht.

44

Injectie muren opstijgend vocht.

Avicto
Avicto
#Muren · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste (mede)-(ver)bouwers,

Een vraag met betrekking tot behandeling van opstijgend vocht in muren.

De woning betreft een oude woning ter renovatie. 
geen spouwmuren, geen muurisolatie, enkel volle dikke muren van ongeveer 40 cm dik. 

in de zomer lekker fris binnen in huis.

echter, op sommige plaatsen heb ik duidelijk last van opstijgend vocht en overweeg ik om injecties te doen om een soort van barrière te maken tegen het vocht.

Mijn vraag naar jullie toe:

- Heeft iemand een idee welk merk/type het meest doeltreffende is mbt de injecties? 

- Kan deze behandeling uitgevoerd worden bij gevels waarvan de voegen niet cement zijn, maar eerder leem-achtig?  (Zie foto) 

- is de behandeling de kost en moeite waard? Want zodra je een barrière maakt, moet het water toch een andere weg zoeken? 

met vriendelijke groeten ! 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93839/image.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bb033f25ad952eb999784d28b64c08af
1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. 

wat ik wel dacht te doen is de gevel te zandstralen met heel fijn zand om al het verf en klimop-sporen te verwijderen. Maar als de behandeling toch te agressief zou kunnen zijn, lijkt misschien een hogedrukreiniger geen slechte alternatief.

het nadien kaleien is raadzaam, als ik mij niet vergis hé Charel? 
onze voorkeur geniet kaleien omdat het de oude stenen 'look' nog kan behouden. En voornamelijk omdat het ademend zou zijn voor het huis, wat mij toch in ons geval heel belangrijk lijkt. 

ps: je hebt gelijk, er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's) 

Groetjes! 

Zo het enigzins mogelijk is zou ik in het dak dikker isoleren dan 18 cm.

Zandstralen zou ik inderdaad niet doen en is ook niet nodig als voorbereiding voor het kaleien.

Een hogedrukreiniger met zuiver water is prima al moet je ook daarmee oppassen dat je die voegen niet te diep uitspoelt. Minder aggressief werken is een kwestie van de juiste afstand te houden tussen het pistool en de muur. Even experimenteren hoeveel de muur en de voeg kunnen verdragen.

En daarna kaleien zonder eerst te voegen. Bij het smeren met de kaleimortel gaat de kalei de voegen vullen terwijl je de aftekening ervan nog mooi blijft zien.

Met een kaleimortel op basis van kalk zullen de muren inderdaad dampopen blijven en tegelijk ook waterafstotend. Op die manier worden uw muren droger en krijgen ze daardoor ook een betere isolatiewaarde.

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

"Momenteel zijn we bezig met het dak te vernieuwen. Deze is bijna klaar.
Dus op de muren werd een ringbalk gegoten..."

--> Die ringbalk gaat fungeren als extra koudebrug, gewapend beton geleidt de warmte beter dan baksteen.
Je zal iets moeten bedenken om die ringbalk aan de binnenzijde te isoleren...

"...waarbij vervolgens een nieuwe muurplaat werd ingeboord en daarna een spantendak op rust. "

--> Snap niet waarom je een ringbalk giet als je een spantendak plaatst (de spanten kan je onderaan immers "sluiten" tot een gesloten driehoek zodat je meteen ook een nieuwe zoldervloer hebt).

"Het dak zal nadien goed worden geïsoleerd. 
vermoedelijk isolatiewol van 18cm dikte. "

--> Probeer vooral een onderdak te steken uit houtvezelisolatie.
Maak dit onderdak "zo goed mogelijk luchtdicht" en zorg voor een goede luchtdichte aansluiting met de bestaande muren (of ringbalk).

Gebruik aan de binnenzijde een stijve bouwplaat als luchtdichting ipv. een folie (OSB, hardboard, softboard, MDF,...).

"Na het dak... de vloer... 
beton laten vallen..."

--> Kijk toch maar eerst eens naar dat glasschuimgranulaat en verwerk daar densoods een soort drainagebuis in langsheen de funderingmuren zodat deze muren indien nodig nog kunnen uitdampen via die buis.
De buis laat je uitkomen in de hal. 

"De gevels aan de binnenkant isoleren, laat ik dan vallen. Rekeninghoudende met het feit dat er ook nog een kalk plaasterlaagje komt, worden de muur toch alweer een centimetertje dikker."

--> Muren op het zuiden die in de winter nog zon ontvangen, kan je vrij zorgeloos voorzien van een beperkte isolatiedikte van max. 4 cm in houtvezel.
De overige muren kan je bepleisteren met een isolerende kalk-perlietpleister. 

"Het hervoegen niet doen met cementmortel, daar had ik echter niet aan gedacht. Maar ik kan eigenlijk uw redenering volgen dat de voegen mettertijd uitgeduwd kunnen worden en dat gelijkaardige materiaal (kalkmortel) voor de voegen toch raadzamer is. Dus daar ga ik ook rekening proberen houden."

--> Daar MOET je rekening mee houden, absoluut geen cementmortel verwerken in uw muren!
Aan de buitenzijde dien je nieuw voegwerk met zo fijn mogelijk zand (en luchtkalk) uit te voeren.

Oud voegwerk kan je versterken door dit te behandelen met "kalkmelk" (waterige oplossing van luchtkalk).

"Er lopen inderdaad houten balken in onze woning ook. (Zie foto's)".

--> Met stalen oplegsloffen voor deze balkeneinden kan je deze uiteinden ingeval van binnensisolatie verwarmen van binnenuit (je creëert kleine warmtebruggen voor deze balken).

Alle reacties

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Keon, bedankt voor het doorgeven van die link, het geeft duidelijkheid over de toepassing van kalkmelk.

Ik citeer uit de door u gelinkte tekst:

"Fijne scheuren in met kalkmortel gemetselde gewelven kunnen worden gedicht door het werk vol te gieten met kalkmelk. De kalkmelk dringt in alle kieren en vult deze, zodat er weer een homogene massa ontstaat."

Dat gaat zeer duidelijk niet over het versterken van verzande voegen in een verticale muur door er met een knijpfles (😊) kalkwater tegenaan te sproeien.

Dit gaat over het vol gieten van een gewelf langs boven zodat de waterige kalkmelk tussen alle kieren kan lopen waarbij je moet oppassen voor waterschade onder het gewelf doordat het er hier en daar los door kan lopen. Het ganse gewelf moet als het ware worden verzadigd met vloeibaar gemaakte kalk.

Ik hoop dat je begrijpt dat het niet mogelijk is om een verticale muur vol te gieten tot verzadiging en dat het oppervlakkige gepruttel met een knijpfles hiermee niet in de verste verte te vergelijken valt! 

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

Oefening baart kunst :-)

Zanderige voegen zijn zeer poreus en die zuigen haast vanzelf het kalkrijke water naar binnen.

Het is een kwestie van de voegen dan weer te laten opdrogen en dit meerdere keren te herhalen.

Daar kruipt aardig wat tijd in dus dit is iets voor ofwel de DHZ'er ofwel de professionele restaurateurs die het onroerend erfgoed aanpakken.

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Wil je dit nu echt kost wat kost blijven volhouden zonder dat je dit ooit zelf hebt geprobeerd, zelfs zonder dat je dit ooit hebt zien toepassen en zonder enig afdoend bewijs dat dit ideetje in de praktijk kan werken? 

De door u doorgegeven link was zeer duidelijk maar is voor jouw blijkbaar niet meer relevant nu blijkt dat men kalkmelk voor iets totaal anders toepast dan je dacht?

Hou nu alsjeblieft op met die onzin over de behandeling van de voegen met een kalkmelk in een knijpflesje! Dat werkt niet!

Probeer uw reacties te beperken tot zaken waar je misschien wel iets van kent of waar je tenminste al een minimum aan praktische ervaring mee hebt.

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

België is een vrij land, niemand verplicht u om kalkmelk toe te passen, lukt het u niet, dan mag u het van mij gerust achterwege laten ;-)

Voor zij die het willen proberen, er bestaan ook kalkmelk-versies met speciale additieven, zie Wolf Jordan Precal 3: https://wolfjordan.be/product/lime

"Precal 3

Voor het voorbehandelen en fixeren van een aantal probleemondergronden zoals oude poederende bakstenen, muren met resten pleister, versleten voegen, edm. In veel gevallen kan “precal 3” zware ingrepen nog uitstellen, maar let op: ook hieraan zijn grenzen, dus zeker eerst een staal zetten."

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag