3

profel raam (inbouw rolluik)

bob19
bob19
#Ramen en deuren · 1 jaar geleden

Hallo, 

Een dikke 2 jaar geleden lieten we ramen installeren van PROFEL. Verbonden aan de ramen zitten ook rolluiken. (inbouw).

Nu piepen deze af en toe en zou ik ze misschien toch eens extra smeren met wd40.

Ik krijg ze langs binnen (deels) open, maar weet niet goed hoe ik verder moet. Niet veel info beschikbaar online en voor ik profel contacteer om een technieker te sturen wou ik toch liever zelf (voorzichtig) proberen.

Ik zie 2 sleufjes onderaan en bovenaan de rolluik. Ik had ook al gelezen met beitel de gleuf te proberen openen en dat lukt, maar nu weet ik niet hoe ik verder moet.

Kan ik die 'klep' nu open klikken, of moet ik het er volledig uithalen. (sorry voor de onduidelijkheid)

Kan ik maw eraan trekken zodat het bovenaan ook volledig los komt en het beschermende paneel dus er volledig uitkomt, of is het meer een koffer systeem waarbij je het paneel (zoals een koffer van een auto) open klapt.

Iemand die me verder kan helpen?

dit is zowat de beste video die ik vind, alleen heb ik het schroefendraaier stuk niet ...

https://www.youtube.com/watch?v=zbL-e66Pz1I

Mvg en alvast bedankt voor de respons, 

M

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93873/img-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=148e40c14b0b4279cb45b6c59a7cb0fahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93873/img-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a79d5fb21372962b3193ef54209afcf9https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93873/img-3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5cd4c03481c66ab4a5aab4d66249eb2ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/93873/img-4.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5d4a97ff7c3e295350268a8601cc6f06

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Goh das ne moeilijken ze. 1 gij wee tnie zeker dat dat rolluik van bij Profel komt. Uw schrijnwerker kan dat ergens anders bestellen en dat er op zetten. En het ziijn ook geen inbouwrolluiken het zijn opzet/opbouw rolluiken. Het gepiet en gekraan is iets typisch voor veel pvc rolluiken en waar het dan juist zit is altijd een moeilijke. WD 40 ? en pvc  ? Nie zo,n goei kameraadjes als ge natuurlijk wilt dat uwe pvc vlug hard en breekbaarder word ga uw gang maa rmij nie gezien.

Normaal zal die klep wel losser komen als je ze meer en mee rkantelt naar boven toe. Dan kan je die schuimblokken er uit halen en heb je een beter zicht. Kijkt dan eens links en rechts of het probleem niet zit bij de ingangstrechter van de rolluikgeleider. Daar zit meestal veel wrijving. Als het een breed rolluik is dan durven die onder hun gewicht wel wat doorbuigen en dat geef took gepiep en gekraak maar daar kunde nie veel aan doen. Tis een beeke gelijk nen auto. Als em uit de garage komt is ie doodstil. Tot dat ge er wa kilometers hebt op staan. 

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
1 jaar geleden

Idd. WD40 niet. Een siliconenspray kan ook helpen en is niet agressief.  

0
bob19
bob19
1 34 Verbouwer
1 jaar geleden

Goh das ne moeilijken ze. 1 gij wee tnie zeker dat dat rolluik van bij Profel komt. Uw schrijnwerker kan dat ergens anders bestellen en dat er op zetten. En het ziijn ook geen inbouwrolluiken het zijn opzet/opbouw rolluiken. Het gepiet en gekraan is iets typisch voor veel pvc rolluiken en waar het dan juist zit is altijd een moeilijke. WD 40 ? en pvc  ? Nie zo,n goei kameraadjes als ge natuurlijk wilt dat uwe pvc vlug hard en breekbaarder word ga uw gang maa rmij nie gezien.

Normaal zal die klep wel losser komen als je ze meer en mee rkantelt naar boven toe. Dan kan je die schuimblokken er uit halen en heb je een beter zicht. Kijkt dan eens links en rechts of het probleem niet zit bij de ingangstrechter van de rolluikgeleider. Daar zit meestal veel wrijving. Als het een breed rolluik is dan durven die onder hun gewicht wel wat doorbuigen en dat geef took gepiep en gekraak maar daar kunde nie veel aan doen. Tis een beeke gelijk nen auto. Als em uit de garage komt is ie doodstil. Tot dat ge er wa kilometers hebt op staan. 

bedankt voor je antwoord, en info mbt wd40.

Rolluiken zelf zijn maar dikke meter breed. ik wil gewoon niet te hard wringen als het dan kapot zou zijn.

Jammer ook dat installateur zelf bij installatie niet veel uitleg geeft, als je dan op website van profel leest zeggen ze toch jaarlijks onderhoud ... (scharnieren ramen, sloten ramen, ... rolluik ook) 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Lichtexpert Joël Sels geeft praktische tips om meer daglicht in je aanbouw te krijgen. Ontdek slimme oplossingen en voorkom lichtverlies.

Lees meer

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Isolerend en budgetvriendelijk: ontdek alle voordelen van pvc-ramen

Hoe kies je pvc-ramen voor je nieuwbouw of renovatie? Ontdek alles over isolatie, prijs en mogelijkheden op vlak van stijl, kleur en veiligheid.

Lees meer

3 redenen om je garagepoort te vervangen bij renovatie

3 redenen om je garagepoort te vervangen bij renovatie

Een garagepoort kan je om meer dan één reden vervangen: een nieuwe look, betere isolatie, meer comfort of extra beveiliging. Hierop moet je letten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag