4

Kostprijs omgevingsvergunning

Dolfijn1234
Dolfijn1234
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Wij dienen een kleine aanbouw te regulariseren. We kwamen pas na de aankoop van het huis erachter dat die onvergund werd geplaatst.

Wanneer we op de website van de gemeente gaan kijken zien we dat we 1200 euro moeten betalen voor onze omgevingsvergunning. Kan een gemeente zo een hoog bedrag vragen? Wij willen alles in orde stellen maar worden op die manier financieel gestraft door de gemeente.

Bij buurgemeenstes gaat dit vaak maar over 100 a 200 euro

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Tja, dat is een verkapte belasting geworden... je zou uw beklag kunnen maken bij de (volgende) minister van Omgeving met de vraag om dit ofwel gratis te maken - de logica zelve - danwel uniforme tarieven vast te leggen.

Aanbouwen zijn tegenwoordig meestal slechts "meldingsplichtig", is daar geen apart tarief voor?

0
Dolfijn1234
Dolfijn1234
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

Aangezien de aanbouw er al staat is een melding niet meer mogelijk en moeten we dit regulariseren via een omgevingsvergunning. Ondanks die er al meer dan 30 jaar staat en we dus geen 'boete' moeten betalen besliste de gemeente wel om de kostprijs van vergunning voor een regularisatie x2 te doen. Normaal zouden we dus 600 euro moeten betalen maar omdat het om een regularisatie gaat zal ons dit 1200 eur kosten

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
1 jaar geleden

Een bedenking: 

Een aanvraag tot regularisering is in feite hetzelfde als een bouwaanvraag en daarbij worden de voorwaarden en regels van dit moment gehanteerd.

Als je dan te maken hebt met een onvergunde aanbouw waarvoor op dit moment enkel een melding zou moeten gebeuren dan zou het me logisch lijken dat ook hier ipv een regularisatieaanvraag (wat in feite een bouwaanvraag is) een melding volstaat.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Meldingsplichtige handelingen kunnen ook via een melding worden geregulariseerd, men spreekt dan van een "regulariserende melding": https://www.schulinck.be/vraagvandeweek/is-het-regulariseren-van-een-meldingsplichtige-handeling-mogelijk

Men doet dan gewoon een melding en bij de vraag: "Zijn de werken reeds begonnen?" antwoord je dan "JA".

Langs de andere kant, als je de woning pas gekocht hebt en er een lange tijd gaat blijven wonen, zou ik niets doen.

Misschien ga je later die aanbouw wel verbouwen of zo... plus, de wetgeving ter zake verandert vrij regelmatig en schuift altijd op richting administratieve vereenvoudiging.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag