5

Ventilatie verplicht

Joyci
Joyci
#Ventilatie · 1 jaar geleden

Wij hebben een huis gekocht van 50 jaar oud met EPC F. Wij gaan nieuwe ramen en deuren steken, zolder isoleren, nieuwe vloer leggen, ... Nu is mijn vraag of wij ook verplicht zijn om ventilatie te voorzien? Kunnen wij een boete krijgen indien wij dit niet doen? Ik lees online dat het verplicht zou zijn bij nieuwbouw en ingrijpende energetische renovaties waarvoor een bouwaanvraag nodig is. Wij hebben geen bouwaanvraag nodig dus is dit bij ons niet verplicht? Als wij echt verplicht zouden zijn en anders een boete riskeren dan zou ik ventilatie voorzien in de nieuwe ramen. Maar liever doen we dit niet. Alvast bedankt voor jullie antwoorden. 

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ventilatieroosters boven de ramen zijn sowieso te vermijden, ook al zou je verplicht zijn om te ventileren.

Let wel op, het EPC gebeuren kijkt sinds begin dit jaar ook naar de ventilatie van de woning maar het volstaat dat er "openingen" aanwezig zijn, een echt ventilatiesysteem is niet nodig.

Zie https://www.vlaanderen.be/epc-pedia/info-type-a/inspectieprotocol-voor-energiedeskundigen-type-a/ventilatie

Uw renovatiepremie kan wel eisen dat je een vorm van mechanische ventilaite voorziet maar ik zou niet meteen opteren voor een centraal systeem met een hoop buizen.

Er bestaan immers ook "decentrale" ventilatietoestellen waarmee je via een "eenvoudig" gat in de muur kan ventileren met warmteterugwinning, daar zou ik eens naar kijken.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wij hebben een huis gekocht van 50 jaar oud met EPC F. Wij gaan nieuwe ramen en deuren steken, zolder isoleren, nieuwe vloer leggen, ... Nu is mijn vraag of wij ook verplicht zijn om ventilatie te voorzien? Kunnen wij een boete krijgen indien wij dit niet doen? Ik lees online dat het verplicht zou zijn bij nieuwbouw en ingrijpende energetische renovaties waarvoor een bouwaanvraag nodig is. Wij hebben geen bouwaanvraag nodig dus is dit bij ons niet verplicht? Als wij echt verplicht zouden zijn en anders een boete riskeren dan zou ik ventilatie voorzien in de nieuwe ramen. Maar liever doen we dit niet. Alvast bedankt voor jullie antwoorden. 

Moest het voor de overheid niet verplicht zijn dan ben je het wel verplicht voor de gezondheid van uzelf, van uw medebewoners en van de woning op zich.

Zo'n oudere woning heeft typisch altijd een constante vorm van ventilatie gehad via het oude schrijnwerk en de onafgewerkte zolder. Door die renovatiewerken gaat de woning nu veel luchtdichter worden dan ze ooit is geweest en dat zou ook de bedoeling moeten zijn.

Als je samen met die renovatiewerken nu geen ventilatiesysteem gaat voorzien dan ga je een ongezond en te vochtig binnenklimaat krijgen met alle schadelijke gevolgen van dien.

De verplichting om te ventileren is er niet gekomen om ons te pesten maar om ons en onze woningen gezond te houden. Je moet dus niet ventileren omdat je anders een boete zou krijgen maar omdat dat broodnodig is!

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
1 jaar geleden

Heb zelf meer dan 30 jaar geleden D-ventilatie geplaatst...  Materiaal nog in Nl moeten gaan kopen ...  Nog altijd superblij dat ik toen die kost gedaan heb (wel zelf geplaatst en had op de kruipzolder plaats voor de buizen. Toen ook alle oud glas vervangen en de roosterkes naar t containerpark gebracht. 

0
Joyci
Joyci
0 1 Verbouwer
1 jaar geleden

@Keon

Waarom zijn ventilatieroosters in de ramen best te vermijden? Bijna iedereen zegt dat we dit moeten doen... Ik wil gewoon geen boete riskeren, daarom zou ik het doen.. Je zegt dat 'openingen' voldoende zijn? Wat bedoel je hiermee? Gewoon een gat in de muur met een rooster erin? Stel dat wij eigenlijk niets van ventilatie voorzien, enkel maar overal ramen die op kip kunnen, dan riskeren wij geen boete?

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ventilatieroosters boven ramen met superisolerend glas maakt dat duur superisolerend glas zinloos.

De koude lucht die via de roosters naar binnenkomt zal immers meteen langsheen dat glas gaan dalen ("scheren")... je hebt dus aan beide zijden van dat glas gewoon koude lucht... wat is dan het nut van dat isolerend glas? Nul, nada, niets.

Verder geven zulke roosters altijd ongewenste tocht en geluidsoverlast.

Zulke roosters zijn ook niet zomaar dicht te maken in geval van irritatie...

* * * *

Ventilatieopeningen

Ramen op kipstand worden niet aanzien als ventilatieopeningen.

"De mogelijkheid om vensters, deuren of panelen te openen of handmatig op kipstand te plaatsen, wordt niet beschouwd als een ventilatieopening."

Je moet deze linken eens lezen:

https://www.vlaanderen.be/epc-pedia/info-type-a/inspectieprotocol-voor-energiedeskundigen-type-a/ventilatie/ventilatieopeningen

https://www.vlaanderen.be/epc-pedia/info-type-a/inspectieprotocol-voor-energiedeskundigen-type-a/ventilatie/evaluatie-van-de-ventilatievoorzieningen-in-het-epc

Je mag natuurlijk of mechanisch ventileren... natuurlijk is bijv. een rooster in de muur of roosters boven de ramen en via spleten in of onder de deuren.

Mechanisch is ofwel centraal ofwel decentraal, in beide gevallen met of zonder warmteterugwinning.

In mijn ogen volstaan zulke toestellen: https://www.ventilatieshop.be/awenta-hrv-100-p-compacte-warmte-terugwin-ventilator-standen-50-m3-h-slechts-36-db

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen of koelen met je ventilatiesysteem: hoe werkt het?

Verwarmen of koelen met je ventilatiesysteem: hoe werkt het?

Je ventilatiesysteem zorgt niet alleen voor een gezond binnenklimaat, maar je kan je woning er ook mee verwarmen of koelen.

Lees meer

Je ramen openen om je huis te verluchten in de winter: een goed idee?

Je ramen openen om je huis te verluchten in de winter: een goed idee?

Mag je in de winter je raam openzetten om te ventileren? Expert deelt tips om je huis te verluchten zonder kostbare warmte te verliezen.

Lees meer

7 vooroordelen over raamroosters: waarheid of fabel?

7 vooroordelen over raamroosters: waarheid of fabel?

Hoe meer je isoleert, hoe belangrijker ventilatie is. Dubolimburg en Renson willen komaf maken met een aantal misverstanden over raamroosters.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag