Binnen en buiten muur isoleren, vochtproblemen?

4

Binnen en buiten muur isoleren, vochtproblemen?

Gert195
Gert195
#Isolatie · 1 jaar geleden

Hallo,

Wij zijn bezig met een renovatie van een halfopen woning langs een provincie weg.

Na afbraak van de buiten gevel gaan we 10cm isoleren langs de straat gevel en dan steenstrips plaatsen. Voor de EPB-studie moeten we ook nog 3cm binnen isoleren om aan de norm te voldoen. De muren worden nog behandeld voor opstijgend vocht.

Vraag is nu: moeten een verluchtings spouw plaatsen langs de binnen zijde?

Verschillende vakmannen zeggen ons dat we zeker een spouw moeten hebben om schimmel en vochtproblemen te vermijden. Maar het EPB bureau zegt dit zeker niet te doen. 

Wie heeft gelijk?

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wacht eens even... je hebt een bestaande spouwmuur maar toch nog last van opstijgend vocht?

Werden er dan geen waterkerende folies gestoken?

Heb je foto's van het vochtprobleem?

Waarom geen 13cm isolatie plaatsen aan de buitenzijde? Je mag tegenwoordig toch tot 26cm dik gaan?

0
Gert195
Gert195
0 1 Verbouwer
1 jaar geleden

Ja, we liggen op een provinciebaan met smal voetpad. Ook de procedure ging lang duren blijkbaar.

Waterkerende folie is zichtbaar, maar huis is van 1954 en folie is waarschijnlijk doorbroken op verschillende plaatsen en dus opstijgend vocht op verschillende muren.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Als het werkelijk opstijgend vocht is en geen regenwater dat tegen de muren kletst dan zou ik van de nood een deugd maken en niet alleen de waterkeringen vervangen maar meteen een isolerende steen (cellenbeton of zo) in de aanzet van uw muren verwerken.

Uw buitenisolatie heeft weinig nut als je onderaan met een koudebrug blijft zitten. De binnenisolatie zal dat wat milderen maar vochtige muren zou ik nooit opsluiten tussen twee lagen met dampremmende isolatie (zoals EPS, XPS of PIR).
Dan zou je eerder aan de binnenzijde volledig dampopen moeten werken, bijv. met houtvezelisolatie of een isolerende kalk-perlietpleister (die je dan wat dikker moet nemen).

Die vochtige muren zijn waarschijnlijk de reden dat men voorstelt om aan de binnenzijde een spouw te laten.
De werking van injecteren tegen vocht is immers niet gegarandeerd (op de langere termijn).

Ook de dagkanten van uw ramen en deuren niet vergeten net als de bovenzijde van uw buitenmuren, ook dat zijn koudebruggen.

De wetgeving is ondertussen veranderd... maar ik lees net dat je NIET over de rooilijn mag gaan om van de vrijstelling van vergunning te genieten... jammer.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Hallo,

Wij zijn bezig met een renovatie van een halfopen woning langs een provincie weg.

Na afbraak van de buiten gevel gaan we 10cm isoleren langs de straat gevel en dan steenstrips plaatsen. Voor de EPB-studie moeten we ook nog 3cm binnen isoleren om aan de norm te voldoen. De muren worden nog behandeld voor opstijgend vocht.

Vraag is nu: moeten een verluchtings spouw plaatsen langs de binnen zijde?

Verschillende vakmannen zeggen ons dat we zeker een spouw moeten hebben om schimmel en vochtproblemen te vermijden. Maar het EPB bureau zegt dit zeker niet te doen. 

Wie heeft gelijk?

Het EPB bureau heeft gelijk! Zeker geen verluchtingsspouw voorzien langs de binnenkant! Niet aan twijfelen!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag