Leidingverloop douches 1e + zolder
Hallo! Voor mijn verbouwing wil ik graag een douche-warmteterugwinning gaan installeren.
Positieve ervaringen / bewijs efficientie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1498194
Nu zit ik wat verveeld met het leidingverloop (zie schets). Ik wil twee douches (1e zal nu geïnstalleerd worden, 2de met verloop van tijd)
Ik heb 3 bedenkingen, voornamelijk wat betreft leegtrekken van de sifon van de douche op het 1e verdiep:
A: De verticale afstand tussen de invoer van de douche op het eerste zal maar een tiental cm boven het begin van de 45 graden bocht liggen. Volgens Technisch Handboek DYKA / WAVIN moet dit 1 meter zijn om leegtrekken van de sifons te vermijden.
B: Het stukje buis in de 45-graden bocht zal slechts een cm of 10 zijn. Hier stelt DYKA/WAVIN dat dit minimaal 25 cm moet zijn.
C: De maat van de douche-WTW en bijhorende 'turbo' is dia 50. alle leidingen ervoor zouden dan ook uitgevoerd worden in dia 50 volgens het principe dat er geen versmallingen mogen zijn in de riolering. Voor de standleiding wringt dit een beetje. Zal dit OK zijn? Debieten zijn laag: 12 liter totale doorvoer als beide douches gebruikt worden - aangezien ik ook van plan ben waterbesparende douchekoppen te gebruiken.
Ik hoor graag jullie mening/raad!
Julian