Hoe isoleer ik een koude brug in de garagemuur?

11

Hoe isoleer ik een koude brug in de garagemuur?

liketoknow
liketoknow
#Isolatie · 1 jaar geleden

In onze garage met wit geschilderde muren, krijgen we elk jaar ter hoogte van de garagepoort op de betonbalk, ook er boven op het stuk muur naar het plafond toe + de zijmuren naast de poort, steeds terug schimmelvorming door de koude en condensatie, dit, langs nochtans een geïsoleerde poort. De garage is verwarmd door de grote combigascondendatieketel en uiteraard de warmte van de automotor.

Besproeien met javel werkt het wel weg, maar leuk is anders.

Op de muren lopen buizen van de elektrische installatie en staan ook de muurschakelaars en stopcontacten.

Je voelt mij al komen, want ik zou die schimmel graag weg willen.

Ik dacht er aan die zones op één of andere wijze te isoleren met een wit eindresultaat. Ik moet de schakelaars en stopcontacten wel kunnen blijven gebruiken.

Maar hoe ? Alle ideeën zijn welkom.

Waarvoor veel dank.

Roland

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94217/pxl20240922182252821.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c16a716a92ae7e555fead147d6576eed

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ik vermoed dat dit te maken heeft met een gebrek aan ventilatie van de garage.

Je kan dit vaak oplossen door het profiel met rubber afdichting bovenaan de deuropening in de muur te verwijderen. Bij het sluiten van de poort blijft er dan een ventilatiespleet open.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Misschien toch eerst eens het bredere plaatje bekijken...

1. Van welk bouwjaar is uw woning? Zou het kunnen dat die betonnen lintelen tot tegen het buitenblad (gevelmuur) komen?

2. Wat is de orientering van uw garagepoort? Slagregenkant?

3. Is er nog een verdieping boven die garage?

4. Werd de woning recentelijk na-geïsoleerd? Of heb je de buitengevels geverfd?

5. Staan er hoge bomen die uw garage in de schaduw zetten? Zijn dit bladverliezend bomen?

6. Wanneer zijn de schimmelproblemen begonnen? Was dat nadat je de garage (nog eens) hebt geverfd?

7. Heb je een idee in welk seizoen de schimmelgroei terug ontstaat? Zomer, winter of toch eerder de tussenseizoenen?

0
liketoknow
liketoknow
1 23 Andere particulier
1 jaar geleden

Alvast beiden bedankt voor de reactie.

Om te antwoorden op de vragen van Keon;

1) moeilijk te zeggen. Het zou kunnen, maar twijfel er wel aan. Er is in ieder geval een buitenmuur van Kempische rode steen, en die is keihard gebakken. Het is een degelijk gebouwde woning van de jaren 80. Ik moet het nazien, maar ik dacht 1987. Ik ga ook op zoek naar foto's van bij de dakrenovatie om dit contact hopelijk na te kunnen gaan. Ik hou jullie op de hoogte.

2) Oostkant. De zon komt op langs daar. Niet echte de slagregenkant. Die is eerder Noord en Zuid, omdat de wind meestal van daar komt. Soms vanuit het westen.

3) Ja. Er is een (nu) zwaar geïsoleerde zolderuimte boven. Schimmel was er vroeger en nog steeds.

4) Nieuw dak met zeer goede isolatie in 2021. Geen verschil dus.

5) Er staan hoge bladverliezende bomen aan de overzijde van de straat op zo'n 20m afstand, waarachter de zon op komt.

6) Heb het schimmelprobleem steeds geweten sinds we het huis tweedehands kochten. Het ene jaar meer dan het andere. Het huis werd buiten niet geschilderd of gevel gewijzigd. Ik heb (na een javelkuur) wel de garage wit geschilderd gehad in de hoop dat het niet zou weerkeren. Noppes dus.

7) Moeilijk te zeggen omdat het traag gaat. Ik zie veel condensatievocht op die plaats boven de poort. Dat begint bij de kouder wordende buitentemperaturen. In de garage is het qua temperatuur altijd goed te doen. Van boven af gaat de schimmel steeds langszij, lager en lager met de tijd. Maar het begint dus boven de poort.

Momenteel zie ik nog geen vochtvorming of koude muur, maar het is dan ook nog niet zo koud 's nachts. Schimmelrestant is er nog wel van vorige winter, want na een javelbeurt geen aandacht meer verder aan besteed.

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Je moet beseffen dat er in een garage vaak ongewoon veel vocht wordt binnengebracht door een auto die door de regen heeft gereden. Bovendien kan er vanuit de binnenruimte ook veel leefvocht doordringen tot in de koelere garage.

Als daar dan weinig of geen ventilatie is dan kan dat condenseren op de koudste vlakken. De muurvlakken rond de poort komen daarvoor als eerste in aanmerking, vooral als er in die buurt geen ventilatie is en de poort quasi luchtdicht is afgewerkt.

Een belangrijke vraag is dus: wordt de garage geventileerd? Zo ja, hoe?

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

OK, ik was aan het denken dat de lintelen misschien ook nog nat worden door de slagregen maar die kans is dan beperkt.

Vocht lijkt dat eerder van binnenuit te komen...

Ik denk dan aan:

- Wasruimte/droogrek in de garage.
- Natte auto die in de garage wordt geparkeerd.
- Lek in de afvoer (verbrandingsgassen) van uw gasketel, bij de verbranding van gas of olie wordt er ook veel waterdamp gevormd.

Heb je een toestel dat de temperatuur en relatieve vochtigheid (RV) kan meten? Je zou dan regelmatig wat meetresultaten moeten opschrijven en kijken wanneer de RV begint te stijgen.

Je kan alles gaan isoleren met een dampdicht materiaal, bijv. PIR of XPS met een alu-cachering maar je moet dan wel alles goed dampdicht kunnen maken aan de warme zijde.

Daarbij komt dan nog de kans dat uw schimmelprobleem zich verplaatst naar een nieuwe koude zone.

0
liketoknow
liketoknow
1 23 Andere particulier
1 jaar geleden

Hallo Charel, Keon,

Jullie hebben allebei gelijk en redenering logisch.

De garage is groot, want dubbel, en er is een uitsteeksel naar achteren waar de was- & stookzone is. De spouw heeft 7 cm PIR. Twee zijraampjes hebben een verluchtingrooster. Hier kan ik mee experimenteren. Ik dacht misschien verkeerd, want in de winter doe ik die normaal toe, in de veronderstelling dat de garage dan meer opwarmt en er minder kans is op vochtvorming doordat deze (verdampt) dan naar buiten vliegt bij openen poort.

Maar dat is misschien totaal verkeerd gedacht.

Ik kan mij echter moeilijk voorstellen dat er vocht verdwijnt bij gelijke temperaturen, maar wel dat bij lagere garagetemperatuur er minder condensvorming op een koud vlak zal zijn.

Beetje dubbel....😊, want als je de garage kouder maakt, ga je dan condens op de andere plaatsen creëren. Probleem verleggen dus.

Ik vraag mij trouwens af, waarom er op de muur met de buitenraampjes dan geen condensvorming is, toch zeker dichter naar de poortmuur toe.

0
liketoknow
liketoknow
1 23 Andere particulier
1 jaar geleden

Wat ik ook vorige winter opmerkte is dat de vloer, voornamelijk halverwege en tot tegen de poort aan, bij echt koud weer nat is. Dit is volgens mij te wijten aan enerzijds de hoge grondwaterstand, doch ook aan het feit dat de garage volledig op (vaste) grond ligt. De rest van het huis is volledig met verluchting.

Waarom de garage niet ineens mee gedaan is, is mij een raadsel, maar wel jammer, want de grootste luchtkoeler wellicht.

0
Keon
Keon
1 jaar geleden

Natuurlijk ventileren door je best enkel 's morgensvroeg tussen 5 en 7h.

In de winter kan je ook permanent ventileren maar dan moet je de binnenkomende koude lucht weten op te warmen om die dan ergens bovenaan weer te laten vertrekken.

Doordat de lucht opwarmt, is die in staat om meer vocht op te nemen.

Dat je eerder condens krijgt boven uw garagepoort en niet naast de ventilatieraampjes, lgt ook aan de luchtsnelheid, in de buurt van het raampje ontsnapt de lucht met een zekere snelheid zodat het vocht niet de kans krijgt om te condenseren.

En boven uw poorten staat de lucht zo goed als stil.

Daarbij komt nog dat water (damp) een lichte molecule is die dus eerder bovenaan zit... net waar uw koude lintelen van de poorten zitten :-) 

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Ventileren doe je best constant! Zeker als het op een natuurlijke manier moet gebeuren want de tijdstippen dat natuurlijke ventilatie effectief werkt zijn redelijk zeldzaam. Als het bijvoorbeeld windstil is dan gebeurt er niets, de binnenlucht blijft dan binnen terwijl de buitenlucht buiten blijft.

Dat de condensatie op bepaalde plaatsen wel optreedt en op andere plaatsen dan weer niet kan aan minieme verschillen in oppervlaktetemperatuur of luchtverplaatsing liggen. 

Als de randen van zowel de poort als de raampjes koudebruggen zouden zijn dan zijn die veel groter bij de poort dan bij die raampjes.

Dat ook de vloer soms vochtig is heeft niets te maken met een hoge grondwaterstand maar is eveneens condensatie op een koude (niet geisoleerde) oppervlakte.

0
liketoknow
liketoknow
1 23 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt allebei.

Conclusie zou ik zeggen:

Garage verluchten, dus raamventilatie open laten.

Garagevloer bij putje winterweer droogdweilen misschien, maar dat zal niet veel helpen.

Misschien toch die poortzijde trachten te isoleren, zeker die betonnen balk en zone, in de hoop dat de schimmel minder vat heeft en de natte periode kan overbrugd worden. Je ziet die schimmel gewoon van faaruit altijd vorderen, dus.

Aan de invloed van het metalen frame van de poorten op de muurafkoeling kan ik weinig doen.

Zou het inspuiten van de muur met een laag van (?) dat ze gebruiken om verluchtingen te isoleren helpen ?

Ik dacht ook aan Charel zijn allereerste voorstel, met name verluchting creëren boven de poorten, maar ook dat moet ik bekijken. Misschien kan ik ook raad vragen aan de poortfabrikant.

Een ander idee was, om eventueel een plaat schuin vanaf de poort richting midden garage naar boven toe te plaatsen en luchtdicht te maken, zodat er achter droge lucht zit, en tegelijkertijd bij openen poort een luchtstroming langs die plaat wordt gegenereerd.

Ik ga ook foto's trachten te vinden van de corniche tijdens de dakwerken om te zien of die betonnen balk de buitenmuur raakt. Ik weet wel dat er 7cm pir in de spouw zit , maar ja dat is in deze tijden pinuts.

Alvast nog eens bedankt voor jullie tijd en moeite.

Vele groeten,

Roland

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag