4

Wat is de behoudende structuur?

gilberto
gilberto
#Regelgeving · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

En kan iemand hier uitleggen wat nu precies wordt bedoelt met "de behouden dragende structuur"?

Is "de behouden dragende structuur " = aan de oppervlakte van de oude bestaande woning 

Team 7 Dienst Minfin Kmo schrijft:

Om de oppervlakte juist te berekenen moet u :

meten vanaf en tot de buitenzijden van de muren in de hoogte,

rekening houden met de totale oppervlakte van elk vlak deel (vloer) van de woning,

rekening houden met de oppervlakte van de kelder en ingebouwde of bijgarage,

geen rekening houden met de oppervlakte van de opgevulde kelder voor de berekening van de oppervlakte van het oude gedeelte dat overblijft na de werken.

Samengevat:

oude gedeelte > nieuwe gedeelte + andere voorwaarden : 6 %

oude gedeelte = nieuwe gedeelte : 21 %

oude gedeelte < nieuwe gedeelte : 21 %”

meten vanaf en tot de buitenzijden van de muren in de hoogte,

Is dit de oppervlakte van zowel de voorgevel, de achtergevel, de linker -en rechtergevel ?

En ook de vloer oppervlakte van alle interne lokalen in de oude woning.

Ook de kelder maar die heben we niet in onze woning.

Wel een kruipkerlder.

Zo wordt dit door de medewerkster van de dienst Minfin Kmo Team 7 in Aalst beschreven.

“Alleen als de renovatiewerken nog op een relevante wijze steunen op de oude dragende muren (inzonderheid de buitenmuren) en, meer algemeen, op de wezenlijke elementen van de structuur van het te renoveren gebouw en de overige voorwaarden zijn vervuld kan het verlaagd-tarief van 6% toegepast worden. Zoniet is het normaal btw-tarief van 21% van toepassing

Wat zijn de wezenlijke elementen van de structuur  van het te renoveren gebouw?

Zijn dat de binnenmuren ?

grtz,

gilberto 

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

De gevels/dragende muren moet je nooit meten in oppervlakte, steeds in lopende meters "lengte van de plinten").

Je moet wel naar de hoogte van de gevels kijken omdat je binnenin voldoende plafondhoogte moet hebben.

De "behouden dragende structuur" = de reeds bestaande dragende muren. En die muren bakenen dan uw behouden oppervlakte af (= "oude gedeelte qua oppervlakte").

"Wezenlijke elementen" = hetgeen een belangrijke rol speelt, zeg maar hetgeen "fundamenteel" is (hier letterlijk en figuurlijk), dus de bestaande funderingen en de daarop steunende dragende muren.

Een binnenmuur kan dragend zijn maar niet altijd.

1
Keon
Keon

De dragende structuur wordt gemeten in lopende meters, voor de buitenmuren dus aan de buitenzijde, voor de binnenmuren volgens de lengte van de plint.

* * * *

Wat men bedoeld met:

"Om de oppervlakte juist te berekenen moet u :
•meten vanaf en tot de buitenzijden van de muren in de hoogte".

Weet ik ook niet, ja je moet de buitenmuren aan de buitenzijde meten maar "in de hoogte"? Ik denk dat men wil zeggen dat je alleen muren moet meetellen die aan de binnenzijde voldoende plafondhoogte overlaten.

* * * *

Ik blijf erbij, voor de dragende muren moet je niet de oppervlakten te berekenen.

En nogmaals, je zit aan 6% BTW vanwege uw beperkte oppervlakte qua uitbreiding en garage.

Alle reacties

0
Keon
Keon

De gevels/dragende muren moet je nooit meten in oppervlakte, steeds in lopende meters "lengte van de plinten").

Je moet wel naar de hoogte van de gevels kijken omdat je binnenin voldoende plafondhoogte moet hebben.

De "behouden dragende structuur" = de reeds bestaande dragende muren. En die muren bakenen dan uw behouden oppervlakte af (= "oude gedeelte qua oppervlakte").

"Wezenlijke elementen" = hetgeen een belangrijke rol speelt, zeg maar hetgeen "fundamenteel" is (hier letterlijk en figuurlijk), dus de bestaande funderingen en de daarop steunende dragende muren.

Een binnenmuur kan dragend zijn maar niet altijd.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Thanks again.

D.w.z. dat het meten langs de binnenzijde moet gebeuren door de lengte van de plinten te meten in de interne lokalen en ruimten.

De hoogte van de gevels is dit de hoogte tot de dakrand waar de dakgoot wordt op aangebracht?

Hoe wordt de dragende structuur  gemeten ?

In oppervlakte of lopende meters?

Dus de buitenmuren of gevels  die op de fundering zijn gebouwd.

Om de oppervlakte juist te berekenen moet u :

•meten vanaf en tot de buitenzijden van de muren in de hoogte,

Wat betekent vanaf ?

en wat zijn de buitenzijden van de muren in de hoogte?

Bedoelt u  de oppervlakte van de  muren van de linker zijgevel  en rechter zijgevel  tot juist onder de dakrand en de voorgevel en de achtergevel  in het midden van het dak in de bovenhoek ?

Voorgevel: oppervlakte muur basis Br 8,56m x h 3,40m(tot onder de dakrand) = 29,10m²

Vanaf dakrand tot bovenhoek van het zadeldak in de hoogte: oppervlakte driehoek: basis driehoek  8,56m x h 2,26m :2 = 9,67m²

Oppervlakte muur voorgevel: 29,10m² + 9,67m²= 38,77m²

Oppervlakte muur achtergevel idem: 38,77m²

Oppervlakte linker zijgevel tot dakrand: 15,12m x 3,40m = 51,40m²

Oppervlakte rechter zijgevel tot dakrand idem: 15,12m x 3,40m = 51,40m²

Totale oppervlakte van de voorgevel en achtergevel, linker-en rechter zijgevel = 38,77m²+38,77m² + 51,40m² +51,40m² = 102,80m³

graag uw advies hierover.

grtz,

gilberto 1

0
Keon
Keon

De dragende structuur wordt gemeten in lopende meters, voor de buitenmuren dus aan de buitenzijde, voor de binnenmuren volgens de lengte van de plint.

* * * *

Wat men bedoeld met:

"Om de oppervlakte juist te berekenen moet u :
•meten vanaf en tot de buitenzijden van de muren in de hoogte".

Weet ik ook niet, ja je moet de buitenmuren aan de buitenzijde meten maar "in de hoogte"? Ik denk dat men wil zeggen dat je alleen muren moet meetellen die aan de binnenzijde voldoende plafondhoogte overlaten.

* * * *

Ik blijf erbij, voor de dragende muren moet je niet de oppervlakten te berekenen.

En nogmaals, je zit aan 6% BTW vanwege uw beperkte oppervlakte qua uitbreiding en garage.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
1 jaar geleden

Nogmaals bedankt.

Dat is tenminste een duidelijke omschrijving die iedereen kan begrijpen. Dit kan zeker niet worden gezegd van de medewerkers van de dienst Minfin Kmo Team7.

Dat is heel juist.

Daarin heb je volkomen gelijk in. Ik wacht nu af of ik een antwoord zal krijgen van de bouwcel Minfin Kmo Team7.

Ik vrees echter dat dit weer niet zo duidelijk zal zijn.

De leverancier die de alu ramen zal leveren voor de uitbouw vraagt ook maar 6% BTW zowel voor de 2 alu ramen en de alu deur  in de nieuwe garage als voor de alu ramen in de uitbouw van de woning. En die bestaan reeds vele jaren,dus die zullen het wel kennen.

grtz,

gilberto. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag