zwarte stippen-schimmel verwijderen plafond garage

5

zwarte stippen-schimmel verwijderen plafond garage

mirreke
mirreke
#Ventilatie · 1 jaar geleden

Hallo,

Ik woon aan een bos (bungalow van 1964) en sedert een jaar verschijnt er zwarte schimmel op mijn geschilderd plafond van de garage. Mijn sectionale poort staat veel opengekanteld, vooral in de zomer, maar ook in de winter als er geen zware regenval is. Om de niet verwarmde garage te ventileren. Door het vochtiger klimaat de laatste jaren denk ik dat dit een aandachtspunt is in mijn huis. Ik denk de plekken te verwijderen met bleekwater, maar moet ik dan per se opnieuw schilderen? En vooral: hoe voorkom ik zoiets? Enkel poort open bij mooi weer of droog weer, want er zit anders geen venster in de garage en er is wel een deur naar een ruimte waar de condensatieketel staat. Die is altijd dicht...graag raad.

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Wat voor verf heb je gebruikt? Latex waarschijnlijk... ideaal zou zijn als je die er weer kan afhalen en vervangen door een zuivere kalkverf.

Ventileren doe je best in de vroege uren, ideaal rond 6h 's ochtends en dit gedurende een uur. Daarna poort dichthouden.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

Een bungalow en mag ik dan veronderstellen dat boven de garage een plat dak is voorzien.

En indien reeds gebouwd in 1964 mogen we ook veronderstellen dat er dit dak niet geisoleerd is ?

In dat geval ben ik vrijwel zeker dat het condensatie betreft, vooral ook omdat je spreekt van zwarte stippen (verdeeld over het plafond?).

Open zetten van de poort gaat dan weinig helpen. Ook een ander type verf kan volgens mij dat condenseren niet tegengaan.

Wellicht is de vloer soms ook nat van de condensatie.

0
mirreke
mirreke
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

Hallo, inderdaad niet geïsoleerd. Met de vloer valt dat nog mee, betontegels. Dus het enige dat erop zit is de schimmel met bleekwater wegwrijven en de garageplafond daarna isoleren? Ik woon 20 jaar in de bungalow en het is pas de laatste paar jaar dat ik last krijg van die zwarte spikkels..

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

Wel oppassen met dat isoleren van het plafond!

Ideaal zou zijn dat je het aan de bovenkant doet tegelijk met het vernieuwen van de dakbedekking waarbij de bestaande dakbedekking dan kan blijven liggen als dampscherm met daarop de isolatieplaten en de nieuwe dakbedekking. Er valt te overwegen om dit door te trekken over het ganse dak van de bungalow.

Als je het langs onder doet moet je er voor zorgen dat je aan de warme kant van die isolatie een klimaatfolie voorziet alvorens een nieuwe plafondafwerking te maken.

Om die kosten te doen enkel en alleen om die spikkeltjes in de garage te vermijden (weet niet hoe erg het is) is misschien nogal overdreven, ik zou het vooral doen om minder warmteverlies te hebben vanuit de garage en de aangrenzende ruimtes.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel

Deze zomer hadden we veel warme vochtige lucht (afwissling zonnige dagen met regenachtige dagen), vorige zomer ongeveer hetzelfde vanwege de hittegolven.

Warme vochtige lucht die gaat afkoelen in uw garage zal condens geven tegen het koudste oppervlak.

In een bungalow met een plat dak, is dat uw plafond (een plat dak koelt 's nachts het meeste af vanwege de loodrechte straling naar de hemel.

Er zijn dus twee opties:

1. Je houdt warme vochtige lucht uit uw garage door alleen 's morgensvroeg te ventileren.
Eventuele schimmelpuntjes kan je tegengaan middels een kalkverf.
Dit is de meest goedkope oplossing.

2. Je isoleert uw plafond of uw dak, deze oplossing kost geld. Zie ook de opmerking van Charel.

* * *

Wat ook een rol kan spelen, is de schaduwwerking van hoge bomen rondom uw woning.

Een plat dak warmt in volle zon zeer sterk op wat maakt dat op zonnige dagen uw ongeïsoleerd plafond net het warmste deel van uw garage.

Ballastkeien op uw dak leggen kan dan ook helpen... op die manier wordt die warmte langer vastgehouden en gaat uw plafond 's nacht minder sterk afkoelen.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Is de lucht in jouw huis te droog of te vochtig? Ontdek de gevolgen en zorg voor een goede luchtvochtigheid in huis dankzij deze tips.

Lees meer

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

Ontdek de innovatieve DUCO ventilatiesystemen C die zorgen voor energiezuinige luchtverversing tijdens renovaties.

Lees meer

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Een goede ventilatie is belangrijk. Maar waarom? Welke ventilatiesystemen zijn er? Welk systeem kies je het best? Wat met het onderhoud én de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag