5

Bouw raam dicht bij rookafvoer gasketel

Ndn1986
Ndn1986
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Hallo,

Onze buurman wilt zijn bijgebouw regulariseren. 
Hij wilt een raam plaatsen op 50cm+- van ons gasketel rookafvoer. Omwille dat hij 60cm hoger heeft gebouwd en afwijkt van zijn initiele plannen komt zijn raam nu letterlijk naast ons rookafvoer en komt er ook een heel stuk verder bovenuit.

Kan dit zomaar? We hebben dit al aangekaart bij de RO dienst van onze gemeente. Maar lijken zich daar niet veel van aan te trekken. 

Over de privacy schending  zijn we ook niet happig. Er is een rechtstreekse inkijk op onze terras op minder dan 1m van de perceelgrens. Omdat hij zodanig hoog heeft gebouwd moeten we dan een muur optrekken van 2m40... 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94268/eeab8386-ff83-4fcf-b191-36afa33fc069.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e985ce5bc66e5a607fdb8475f6a58df7

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1629 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wettelijk gezien, moet de uitgang van jullie rookgaskanaal minstens een meter van jullie gebuur uitmonden wat op de foto niet het geval lijkt te zijn. 

0
Ndn1986
Ndn1986
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord.

Dat denken wij ook, de gemeente zegt dat hier omtrent geen regelwetgeving is.

Het is onze buur die een raam tegen ons rookgasafvoer gaat bouwen en niet omgekeerd . 

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
1 jaar geleden

De "verdunningsnormen" schrijven wel degelijk die 1 meter voor.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

En dus, of uw buurman daar nu bijbouwt of niet, met of zonder raam, die uitlaat zit daar sowieso verkeerd.

Volgens mij zou de buurman dus kunnen eisen dat je die verplaatst.

0
Nick 61
Nick 61
222 1629 Andere professioneel
1 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord.

Dat denken wij ook, de gemeente zegt dat hier omtrent geen regelwetgeving is.

Dan is de persoon die je op de gemeente gesproken hebt, een idioot, er is wel degelijk een wettelijk kader over rookgaskanalen

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Wat verandert er in 2025 voor appartementbewoners?

Ontdek de veranderingen die sinds 1 januari 2025 van kracht zijn voor appartementbewoners in Vlaanderen.

Lees meer

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

Vlaamse regering schaft nu ook de EPC-labelpremie af

De Vlaamse regering schaft de EPC-labelpremie af. Deze premie kan oplopen tot 7.000 euro. Hierdoor zal de regering 32 miljoen euro besparen.

Lees meer

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag