Mogen plafondplaten scheef zijn bij de oplevering van een nieuwbouw? (aannemer: Hegeman Bouwgroep)
Wij zijn 31 en 29 jaar en hebben in oktober 2023 onze eerste eigen (nieuwbouw)woning aangekocht. Verliep allemaal super fijn en voorspoedig. Recentelijk hebben wij echter een eerste kijkdag gehad bij onze nieuwbouwwoning (aannemer: Hegeman Bouwgroep). Daar constateerden we direct dat er twee plafondplaten scheef lagen ten opzichte van de naastgelegen plafondplaten. Dit gaat om, naar inschatting, zo'n 1 tot 2 cm ten opzichte van de naastgelegen plafondplaat, over het geheel van de plafondplaat (breedte woning 6 meter).
Wij hebben hierop contact gehad met de Hegeman Bouwgroep en het ook als melding in de bij het project behorende app-omgeving gezet. De uitvoerder van Hegeman Bouwgroep gaf aan dat, aangezien wij het plafond zonder spackwerk (casco) laten opleveren, zij dit niet hoeven te herstellen. Hij wilde verder niets loslaten over marges waarbinnen zij dienen te werken. Het was een kille manier van communicatie zonder enige bereidheid om tot een oplossing te komen.
Hegeman Bouwgroep kiest voor een bouwmethode genaamd One-Piece-Flow. Zij adverteren hiermee ''we zetten binnen een dag een huis klaar''. Dit brengt blijkbaar ook slordigheid met zich mee. Het lijkt dat ze snelheid verkiezen boven nauwkeurigheid. Wij zijn daar als koper de dupe van.
Het is erg frusterend aangezien wij veel geld hebben geinvesteerd en er een kleine op komst is. We willen hier geen gedoe om hebben wat we willen gewoon genieten van onze kleine en een nieuw huis. Maar het voelt alsof we een auto opgeleverd krijgen waarbij het dak van de auto niet symmetrisch is geplaatst en de verkoper zegt dat het niet zijn probleem is. Het voelt echt niet goed en ik lig er een beetje wakker van, juist ook omdat het zo zichtbaar is dat ze scheef liggen.
Zie foto's hieronder. Hegeman Bouwgroep heeft zelf overigens de plafondplaten groen gemarkeerd, waarschijnlijk omdat ze het zelf ook al hadden geconstateerd. Alleen de twee scheve plafondplaten zijn nl. gemarkeerd.
Wat kan ik doen? Welke regelgeving of normen zijn hierop van toepassing? Wat zijn oplossingsmogelijkheden en welke rol zou Hegeman Bouwgroep daarin moeten pakken? Is het een idee om Hegeman Bouwgroep in gebreke te stellen? etc.
Dank voor jullie hulp. Hopelijk kan ik daarmee iets beter te ijs komen.
Vriendelijke groet,
Gideon!