moet mijn buurman (eerste bouwer) zijn blote muur afschermen tegen regen?

5

moet mijn buurman (eerste bouwer) zijn blote muur afschermen tegen regen?

kwiltweten
kwiltweten
#Isolatie · 1 jaar geleden

Mijn buurman en ik bouwen een halfopen bebouwing tegen elkaar aan. Hij bouwt eerst, maar schermt zijn blote muur (snelbouwsteen = zijn binnenmuur) niet af met een doek of wat dan ook. 3/4 jaar later start ik met mijn nieuwbouw en sluit aan tegen zijn blote muur. Door de regen komt mijn muur nat te staan en het vocht trekt door naar zijn muur. Hij krijgt vocht binnen in zijn ondertussen bepleisteerde en geverfde woning en zegt dat het mijn schuld is. Maar tijdens een ruwbouwfase kan ik toch niet voorkomen dat mijn muur in opbouw nat komt te staan! Mijn vraag is nu kort: Was mijn buurman verplicht om zijn blote muur af te schermen in afwachting van mijn aanbouw en is hij dus zelf verantwoordelijk voor het vochtprobleem of kan hij mij toch verantwoordelijk stellen voor de vochtschade? Dank voor antwoord!!!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
1 jaar geleden

Raar :  bij nieuwbouw halfopen bebouwingen moet normaliter de eerste bouwheer een dubbele muur plaatsen.  De tweede bouwer plaatst dan wat bijkomende isolatie en een eigen muurblad.  Er zijn dan 3 muurbladen waarbij de middelse ev voor de helft overgenomen wordt.

Als buur maar een enkel blad geplaatst heeft zal dit wel niet kloppen met de bouwtoelating.  ....

0
dienderken
dienderken
6 68 Andere particulier
1 jaar geleden

Dat klopt echt niet hoor. Niemand moet verplicht een dubbele muur plaatsen.  En er staan al zeker helemaal geen 3 muren tussen 2 halfopen bebouwingen. Foute informatie.

Wat doorgaans gebeurt, in 99% van de gevallen, er wordt 1 snelbouwmuur geplaatst. Daartegen ofwel thermische isolatie vaak purplaten die worden afgetaped en die dus mee de gevel droog houden. Ofwal als de bebouwing kort na elkaar wordt gezet steken ze er een paar centimeter partywall in. Een meer akoestische isolatie. 

Verder spreekt TS zichzelf tegen en de situatie is onduidelijk. Je buurman was verantwoordelijk voor zijn eigen gevel, maar stond er isolatie tegen? Een folie? Of enkel een snelbouwsteen? En wat staat er nu precies? Isolatie tegen zijn snelbouw? Dan jou snelbouw?

0
kwiltweten
kwiltweten
0 1 Bouwer
1 jaar geleden

Mijn buurman (eerste bouwer) had een snelbouwsteen gemetst zonder enige bescherming (tijdelijke bescherming was volgens hem niet nodig daar ik toch binnen korte tijd zou tehenbouwen). Na 3/4 jaar heb ik dan tegen zijn muur aangebouwd. Ttz eerst (akoustische) isolatie aangebracht en dan mijn  snelbouwsteen tegen gemetst.  Blijft de vraag of hij mij wettelijk verantwoordelijk kan stellen voor het vochtprobleem of is hij zelf verantwoordelijk omdat hij geen folie heeft aangebracht?

Hopelijk is dit duidelijker...

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Logisch gezien moet uw buurman zich niet beschermen tegen water dat vanaf uw bouwwerken tot bij hem zou kunnen doordringen. Het is volgens mij aan jou om dit te voorkomen. Mits enkele te nemen voorzorgen tijdens de bouwwerken moet dat best mogelijk zijn.

Ik zou dit doorspelen aan de verzekering en het ook zo melden aan uw buurman.

0
Mazeikes
Mazeikes
0 30 Verbouwer
1 jaar geleden

Als uw buurman eerder nog geen vocht binnenkreeg,waarom zou hij nu wel vocht binnenkrijgen ? Door dat jij nu een muur optrekt ernaast ?.... 

Hij zal sowiesoo toch al een spouw hebben of indien niet,bij enkele muur, een voorlopige bescherming geplaatst hebben.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag