Ramen dateren van 1995, dus niet zo recent meer. Ventilatie (zoals jullie wss denken in de nieuwe tijden: roosters of ventilatiesysteem) in dit huis is allemaal niet zo simpel.
Ik heb een Tado systeem waarbij ik de luchtvochtigheid kan aflezen in het gehele huis en in de living is dit 62% maw geheel normaal.
Wat mij het als bewoner het meeste opvalt en stoort: Ik woon hier sinds 2018 en heb nooit enig probleem ondervonden met luchtvochigheid of vochtigheid in het algemeen op het leefgedeelte (1e verdiep). Voor je EPC laat je spouwmuurisolatie steken en sindsdien zijn de problemen begonnen. Deze twee moeten toch met elkaar te maken hebben. Tevens de andere buitenmuur (zie foto rechts van de kerk) heeft helemelaal geen last van vocht. Hoe verklaar je dit? Volgens BuildWise zijn zo'n problemen vaak voorkomend en werd dit vroeger gedekt door de verzekering. De mensen van de isolatie hadden dit op voorhand moeten doorgeven dat het een probleem zou kunnen zijn in de toekomst en zéker omdat dit een oud huis is. Maar zoals gezegd bij Buildwise hoeven ze dit niet te doen.
In november zitten we samen om nogmaals (3e keer) de situatie te bespreken. Het is steeds een welis nietes spelletje..... het ligt aan de bakgoot, het ligt aan de hydrofuge, het ligt aan de verf, .... .Ze blijven maar zaken bovenhalen. Eerlijk gezegd als bewoner redelijk irritant maar gelukkig heb ik een goede steun aan mijn verzekeringskantoor.
In 1995 werden de ramen al lang met een veel betere luchtdichting en sluiting gemaakt zodat je niet kunt spreken van tochtig schrijnwerk. Maar dat kan je zelf best ter plaatse voelen. Trouwens, tochtig schrijnwerk kan ook maar een klein verschil geven en is nog altijd niet te vergelijken met ventileren zoals het hoort of zoals de normen zijn.
Een RV van 65° is op dit moment zeker niet normaal te noemen. Hier, in een goed geventileerde woning, is dat bijvoorbeeld altijd rond de 40°.
Een goede vochtigheidsgraad ligt ergens tussen de 40° en de 60°. Je zit dus boven het maximum. Dat zou al genoeg moeten zeggen.
Als je hier niets aan doet omdat je er bijvoorbeeld geen geloof aan hecht dan zal het een welles nietes spelletje blijven zoals je het noemde en waarbij iedereen altijd maar verschillende zaken aanhaalt waarover totaal geen zekerheid is.
De enige zekerheid hier is dat je zo goed als geen ventilatie hebt en dat is een typische oorzaak van condensatie.