13

Watervoorraad isoleren

Mark1960
Mark1960
#Verwarming & koeling · 1 jaar geleden

Het water in onze 700 liter watertank wordt te warm naar mijn zin.

Als na gebruik de tank automatisch bijvult dan zakt de temperatuur iets

Ik wil de rvs tank aan de buitenzijde isoleren met een paar lagen 4 mm aluminium bubbeltjes foli

Heeft dat zin of kan ik beter foam nemen met aan 2 zijden een aluminium laagje?

Mark

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94667/img-20241115-wa0006.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e49f37247f0f8f72335d62981a0b4d09

Alle reacties

0
WOLFFF
WOLFFF
6 52 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ik zou gaan voor aerofoam rondomrond, inclusief je leidingen zover je kan. Het zal iets helpen, maar of het veel verschil maakt zal veel afhangen van verbruik en omgevingstemperatuur...

0
Mark1960
Mark1960
0 179 Andere professioneel
1 jaar geleden

Dank u bedoelt u deze soort in de bijlage?

Ik dacht aan 2 lagen 8 mm of 4 lagen 4 mm

Wat denktu?

Mark

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94674/screenshot-20241119-223611-shopee.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b72356dbd01dc2a666ceb37314c03f49
0
nivaOne
nivaOne
28 391 Andere professioneel
1 jaar geleden

Uiteindelijk zal het water altijd de temperatuur van de omgeving aannemen. Isoleren zal daar alleen wat voor vertraging zorgen. Je kan opteren om hem in een koudere ruimte te zetten (kelder, garage, tuinhuis,..).

Wellicht niet veel zin indien deze in Bali staat. Besef nu dat het daar buiten altijd warm is :-)

0
Mark1960
Mark1960
1 jaar geleden

Wel is er doorstroming vanuit de tank vanuit onder en wordt er nieuw kouder water aangevoerd van bovenaf in de tank

Dat moet toch ook helpen

Gedacht om een aquarium koeler met grote capaciteit te plaatsen i.c.m een 2 pk airco

1½ " buis water uit de tank zuigen en weer metc1½ buis terug water in de tank laten lopen na gekoeld te xjn door de AC

Zie afbeelding

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94676/screenshot-20241119-131323-whatsapp.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2f37f53c9b9b3a09e6b1817c12a2dd84
0
WOLFFF
WOLFFF
1 jaar geleden

Dank u bedoelt u deze soort in de bijlage?

Ik dacht aan 2 lagen 8 mm of 4 lagen 4 mm

Wat denktu?

Mark

Ja zoiets, je kan dat normaal wel dikker vinden ook, maar dat werkt dan weer moeilijker rond leidingen. Welke dikte ideaal is is moeilijk te zeggen, maar hoe dikker hoe beter...

Goed luchtdicht afwerken, dus geen kiertjes of opening tussen 2 delen isolatie, om condens te vermijden.

Van aquarium koelers ken ik niks, maar als uw installatie is bedoeld als drinkwater, zou ik toch voorzichtig zijn met het gebruiken van toestellen die niet voor drinkwater toepassingen zijn gemaakt... In België zou de installatie afgekeurd worden met die koeler.

0
Mark1960
Mark1960
1 jaar geleden

Beste,

Zeker geen drinkwater dus allen voor afwassen, toiletten en douches

Regelgeving bestaat niet en wordt niet gechecked hier

We gaan voor 4 lagen 8 mm

0
WOLFFF
WOLFFF
1 jaar geleden

Beste,

Zeker geen drinkwater dus allen voor afwassen, toiletten en douches

Regelgeving bestaat niet en wordt niet gechecked hier

We gaan voor 4 lagen 8 mm

In België is drinkwater niet alleen het water dat rechtstreeks aan de kraan gedronken kan worden, maar ook water dat gebruikt wordt als voedingsmiddel (bv. koffie of thee zetten, voedsel spoelen en koken etc.) of voor persoonlijke hygiëne (bv. tandenpoetsen, douchen, baden).

Houdt ook rekening met legionella. Koud water moet steeds onder 25°C blijven om legionella vrij te blijven.

0
Mark1960
Mark1960
1 jaar geleden

Dank voor deze informatie Wolff

Water voor thee en koffie en om te koken lijkt mij voldoende opgewarmd dus weinig problemen  (praktijk)

Deze koeling gaan we nu toepassen en de tank isoleren

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/94719/screenshot-20241121-081039-shopee.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8a2030d5109fe016c3521fa1925999c9
0
Mark1960
Mark1960
11 maanden geleden

In de garage werd het inderdaad uiteindelijk overdag ook 32 en het water in de tank iets lager +_ 30 graden (bovenin gemeten) omdat er natuurlijke doorstroming is en het aangeboden water ca. 25 °C is.

Omdat dit mijns inziens echt te hoog is werkt nu de koeler prima en verlaagd het de temperatuur in de tank  met ca. 7°C.

Het water uit de tank wordt middels een dompelpomp langs de titanium koelspiraal geleidt en stroomt weer terug in de tank waar het voor de afname zowiezo naar beneden zakt.

Ik wil namelijk ook wel eens koud douchen en ja dat kost inderdaad wat.

De 1,5 pk buiten unit van de AC draait 24/7 zonder meet sensor want dat heeft toch geen zin.

Bedankt allen voor de input

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
11 maanden geleden

Ik kan me moeilijk voorstellen dat douchen met water op 30° te warm aanvoelt. Ik denk dat de meesten douchen met water tussen de 35° en de 40° en dat ze 30° te koud zullen vinden.

Dat je dan voor die paar minuten douchen een soort van koeling zou moeten installeren om het nog iets kouder te maken lijkt mij persoonlijk overdreven.

Soit: nog een bedenking: 

Het water dat je oppompt heeft een temperatuur van 25°

Ik zie een pomp staan met expansievat. In principe zou je dus ook water van 25° kunnen aftappen tussen de pomp en het voorraadvat. 

Ook kan je overwegen om de inlaat bovenaan te voorzien van een inwendige buis die het koude aangevoerde water geleidt naar de bodem van het vat om zo dichter uit te komen bij de uitlaat waarbij de temperatuur nauwelijks zal verhogen.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Airco in huis: in welke kamer is het slim en waar juist niet?

Airco in huis: in welke kamer is het slim en waar juist niet?

Airco installeren? Ontdek in welke kamers het een goed idee is en waar je beter andere oplossingen overweegt.

Lees meer

Experts voorspellen warme zomer: tips voor een koel huis

Experts voorspellen warme zomer: tips voor een koel huis

Volgens weerexperts krijgen we een warme zomer. Wil jij het in huis koel houden? Bereid je dan nu voor met deze tips!

Lees meer

Gaan we binnenkort een warmtepomp leasen?

Gaan we binnenkort een warmtepomp leasen?

Een warmtepomp leasen moet binnenkort kunnen als het van minister Depraetere afhangt. Maar waarom leasen en wat is het verschil met huren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag