AUTOCAD plannen moeten of mag anders? Wanner heb ik een architect nodig

4

AUTOCAD plannen moeten of mag anders? Wanner heb ik een architect nodig

victor (mexicaan)
victor (mexicaan)
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Moeten de plannen voor de omgevingsloket perse in autocad getekend worden or zijn er ook andere mogelijkheiden?

Ik weet dat niet voor alle werken een architect nodig is, maar, bestaat een lijstje van alle die werken?

Als de plannen door een tekenaar getekend zijn, moet hij/zij een vergunning van de orde van architecten of van de stad hebben?

Bedant voor jullie aantworden.

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

De plannen moeten in pdf-formaat worden opgeladen in het Omgevingsloket, de meeste CAD programma's kunnen dat.

Of een architect nodig is of niet, is een tweevoudige vraag:

Als er een architect nodig is, mag je NIET rechtstreeks naar een bouwkundig tekenaar stappen, dat moet via de architect gebeuren.
De architect zal dan uw plannen opladen in het Omgevingsloket (daar gebeurt dan ook automatisch de controle met de Orde van Architecten).

0
victor (mexicaan)
victor (mexicaan)
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor het aantwooe over de AUTOCAD.

Maar ovee de tekenaar, zeker begrijp ik dat als een architect nodig is, hij mag niet door een tekenaar vervangt worden. De vraag was voor de zaken wanner de architect nodig is.

En of her er een lijst bestaat waar mogelijk is om naar alle die werken te kijken waar jij geen architect nodig heb maar wel plannen die door een tekenaar mogen uitgevoerd worden 

Bedankt

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Er is blijkbaar iets fout gegaan in mijn vorig bericht... ik herneem...

Of een architect nodig is of niet, is een tweevoudige vraag:

- Eerst moet je nagaan of je een vergunning nodig hebt of niet, via deze lijst (wettekst) kan je zien waarvoor je geen vergunning nodig hebt:
https://codex.vlaanderen.be/portals/codex/documenten/1019375.html

- Als dan blijkt dat je toch een vergunning nodig hebt, kan je kijken of een architect nog nodig is of niet via deze lijst (wettekst):
https://codex.vlaanderen.be/Portals/Codex/documenten/1011469.html

Is er geen architect nodig dan mogen de tekeningen inderdaad door een tekenaar gemaakt worden (of door uzelf).

0
victor (mexicaan)
victor (mexicaan)
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

Ok. Super!

Heel hard bedankt voor jouw nieuwe aantwoord.

De links gaan geweldig van hulp zijn.

Groeten

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

De regering hervormt de btw op sloop en heropbouw. Vanaf 1 juli 2025 betaal je 6% btw als je koopt via een projectontwikkelaar of sleutel-op-de-deur.

Lees meer

Premie aanvragen? Binnenkort moet je een verklaring op eer ondertekenen

Premie aanvragen? Binnenkort moet je een verklaring op eer ondertekenen

Verklaring op eer verplicht: zo wil Vlaanderen premies enkel toekennen aan wie ze echt nodig heeft.

Lees meer

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Verbouwen zonder omgevingsvergunning? Vlaanderen schaft meldingsplicht af en vereenvoudigt de regels voor kleinere verbouwingen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag