schakelaar verlichting op (stopcontacten) kring 16A
Hallo,
Ik heb een huis van de jaren 90 met veranda. Veranda is later aangebouwd
er is een kring met onder andere vaatwasmachine op. Vanuit die (originele) kring loopt een kabel door naar de veranda met een zekeringkastje, met 2 kringen op. (alle kabels 2.5mm²- enkel stopcontacten) deze kring zit op de 30mA differentieel.
Dus de originele kring heeft eigenlijk nog aan die kring 2 kringen van stopcontacten hangen. Zowel de orignele kring als de kringen die eraanhangen zijn beveiligd met penautomaten van 16A, technisch dus in orde met stopcontacten ed.
We hebben bij de heraanleg van tuin beslist om vanuit 2 stopcontacten (in de veranda) een gat naar buiten te boren om eventueel later buitenverlichting aan te sluiten. Het stopcontact heb ik weggehaald en vervangen door een een schakelaar van 16A. De kabel die echter gebruikt wordt is een buitenkabel 1.5mm². Ik vraag me nu af of ik een schakelaar van 10A moet plaatsen omdat het over verlichting gaat.
Qua aantal lampen ga ik per schakelaar niet meer dan 500 W nemen (= som individuele lichten (buitenverlichting)). nog te bekijken welke verlichting maar ik vond al led verlichting paaltjes 30-60 watt en ben niet van plan meer dan 10 paaltjes te zetten (verre van zelfs). Zodat kring niet uitvalt mochten zowel buitenverlichting als vaatwas op hetzelfde moment draaien. (vaatwas +/- 2000 watt max (heb ik reeds uitgelezen met slimme stekker). + 1000 watt aan buitenverlichting. er bestaat dan zeker de mogelijk als ik toch nog eens iets extra aansluit dat die kring overbelast wordt. Ik acht de kans klein want de stopcontacten in veranda worden zelden gebruikt, en de overige stopcontacten idem enkel de vaatwas natuurlijk die wordt dagelijks gebruikt.
Ik ga dus eigenlijk over van een 2.5mm² kring over naar 2 punten waarbij er een aftakking gebeurd naar 1.5mm².
Wat zijn jullie bedenkingen? ook mbt de schakelaar 10A / 16A?
Alvast bedankt voor jullie meningen.
Dank