15

Conceptfout

ElkeS
ElkeS
#Ontwerp · 10 maanden geleden

Beste, we hebben een energiezuinige nieuwbouwwoning met een zeer minimalistisch design: de onderste verdieping is immers ingetekend als stockageruimte en sportruimte en we hebben hiervoor dan ook besproken met de architect dat de afwerking van dit niveau niet aan dezelfde standaarden moest voldoen als de andere niveau's. We bespraken met de architect dat het hier dus ook niet dezelfde temperatuur moest zijn als op de andere niveau's. 

Probleem dat zich nu voordoet is dat er vocht is in deze ruimte, waardoor sporten ongezond is en het veilig stockeren van materialen niet mogelijk is. De architect heeft ons hiervoor dan een ventilatieunit laten plaatsen, zodat er geen schimmelvorming meer zou zijn, echter het blijft vochtig in deze ruimte (zeker wanneer het buiten regent). Hij stelt nu voor om permanent een ontvochtiger te plaatsen, maar dit is helemaal in tegenstrijd met het energiezuinige karakter van onze woning en geen structurele oplossing. 

M.i. is de vochtigheid rechtstreeks gerelateerd aan het niet isoleren van deze verdieping en had hij ons hierover dienen te informeren. Het kan nooit de bedoeling zijn geweest dat dit niveau vochtig zou zijn: dat het hier geen 23°C hoefde te zijn, bespraken we, maar we hebben nooit besproken dat het hier mogelijks vochtig zou zijn (en dan was dit zeker niet acceptabel voor ons). 

Vraag is nu: hoe pakken we dit verder aan? Is dit een conceptfout?

Alle reacties

0
ElkeS
ElkeS
0 6 Verbouwer
10 maanden geleden

Het is de luchtvochtigheid die te hoog is: zeker bij regenweer uit zich dat direct in een zeer hoge vochtigheid in de kelder. Probleem is dat we fietsen, loopband,... in deze kelder bewaren maar de electronica van deze toestellen gaat hieraan kapot. 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
10 maanden geleden

Dan vrees ik eerlijk gezegd dat die omstandigheid nu eenmaal hoort bij het gevraagde concept en dat er dus ook geen bouwfouten zijn gemaakt.

Het is een ruimte die buiten het beschermde volume valt, zoals het ook gevraagd is. Die ruimte is dan ook te vergelijken met een los van de woning staande garage, tuinhuis of berghok. In zulke ruimtes zal je hetzelfde probleem kunnen verwachten, ze zijn immers rechtstreeks afhankelijk van de weersomstandigheden buiten waar we jammer genoeg weinig vat op hebben. 

Voor een garage of fietsenberging komt er dan nog bij dat er bij regenweer vaak veel vocht wordt binnengebracht bij het stallen van natte auto's en fietsen. Vandaar ook dat het vaak beter is om auto's buiten onder een open overkapping te stallen ipv binnen.

Al bij al vind ik het, energetisch gezien, wel een zeer goed idee om die ruimtes buiten het beschermd volume te houden. 

0
Tiramisu
Tiramisu
11 315 Andere particulier
10 maanden geleden

En nu nog de zwarte Piet zoeken of door de zure appel bijten en ruimte isoleren en verwarmen. 

0
Koen B
Koen B
0 10 Andere particulier
10 maanden geleden

Zoals je zelf zegt: het is een kelder, met alle bijhorende voor- en nadelen.

en kelders zijn meestal minimalistisch.

0
ElkeS
ElkeS
0 6 Verbouwer
10 maanden geleden

Van zuur gesproken...

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag