hoe technisch omschakelen elektrische vloerverwarming na digitale meter

25

hoe technisch omschakelen elektrische vloerverwarming na digitale meter

geert rossaert
geert rossaert
#Elektriciteit · 9 maanden geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Situatie momenteel: elektrische vloerverwarming aangesloten op een APARTE voedingskabel vanuit de meterkast (hierin aangesloten op een aparte EXCLUSIEVE achteruitdraaiende nachtteller). Er komen dus 2 verdeelkabels uit de teller(meter) kast: één richting zekeringenkast dagcircuits en één richting zekeringenkast excl-nachtcircuits. Technisch dus 2 volledig gescheiden circuits. Hoe moet ik dit dan combineren bij installatie van de digitale teller binnenkort? In de huidige zekeringenkast van de dagcircuits is geen plaats meer om de exc nachtkabel bij aan te sluiten. Of kunnen beide kabels worden aangesloten op één digitale teller?

1
LDI006
LDI006
1 50 Andere particulier
9 maanden geleden· Bedankje ontvangen

Duidelijk dat er een enorme verwarring is.

1. Naar de meter voor het "dal-piek" tarief gaat een kabel die uit de zekeringkast vanaf de 300mA (verlies)schakelaar komt voor deel stroom van alle apparaten.  (= Licht, stopkontacten,...)

2. Naar de meter voor het "excl-nacht" tarief gaat een kabel die uit de zekeringkast vanaf de 300mA (verlies)schakelaar komt voor deel accumulatieapparaten.

Ik zeg hier duidelijk "naar de meter" want die kabel dient door de eigenaar/bewoner te worden voorzien.

Deze 2 kabels tussen zekeringkast en meterkast worden uiteraard verbonden door Fluvius aan de kant van de meterkast tijdens de installatie van de meters.  Aan de kant van de zekeringkast is het aan de installateur van de huisinstallatie, maar met wat goedwil van de Fluvius installateur kan hij/zij dat misschien ook wel doen.

Opmerkzaam is het wel dat de kabels tussen de zekeringkasten en de meterkasten (4x10m2 zonder aardingsgeleider dus) voldoende lang moeten zijn.  Het kan dus nooit kwaad vóór de in stallatie te voorzien in kabel hiervoor.

1
LDI006
LDI006
1 50 Andere particulier
9 maanden geleden

Duidelijk dat er een enorme verwarring is.

1. Naar de meter voor het "dal-piek" tarief gaat een kabel die uit de zekeringkast vanaf de 300mA (verlies)schakelaar komt voor deel stroom van alle apparaten.  (= Licht, stopkontacten,...)

2. Naar de meter voor het "excl-nacht" tarief gaat een kabel die uit de zekeringkast vanaf de 300mA (verlies)schakelaar komt voor deel accumulatieapparaten.

Ik zeg hier duidelijk "naar de meter" want die kabel dient door de eigenaar/bewoner te worden voorzien.

DEZE 2 KABELS TUSSEN ZEKERINGKAST EN METERKAST WORDEN UITERAARD VERBONDEN DOOR TIJDENS DE INSTALLATIE VAN DE METERS.  AAN DE KANT VAN DE ZEKERINGKAST IS HET AAN DE INSTALLATEUR VAN DE HUISINSTALLATIE, MAAR MET WAT GOEDWIL VAN DE FLUVIUS INSTALLATEUR KAN HIJ/ZIJ DAT MISSCHIEN OOK WEL DOEN.

Opmerkzaam is het wel dat de kabels tussen de zekeringkasten en de meterkasten (4x10m2 zonder aardingsgeleider dus) voldoende lang moeten zijn.  Het kan dus nooit kwaad vóór de in stallatie te voorzien in kabel hiervoor.

Beste Tiramisu,

Het lijkt eerder een aanval op mijn persoon te worden nu.

De kant van de zekeringkast is zoals ik schreef voor de installateur van de huisinstallatie.

De kant van de meterkast is voor de netverantwoordelijke ook zoals ik schreef.

"Deze 2 kabels tussen zekeringkast en meterkast worden uiteraard verbonden door Fluvius aan de kant van de meterkast tijdens de installatie van de meters.  Aan de kant van de zekeringkast is het aan de installateur van de huisinstallatie, maar met wat goedwil van de Fluvius installateur kan hij/zij dat misschien ook wel doen."

Vroeger werd de aansluiting aan de eerste schakelaar in de zekeringkast wel al eens verzegeld, of door de keuringsinstantie, of door de netbeheerder.  Dit lijkt de dag van vandaag eerder een optie dan een verplichting.  Tenslotte wat als die ingangsschakelaat (doorgaans de verliesstroomautomaat van 300mA) defect zou zijn. Die zou je dan niet mogen vervangen?  De toegang tot de meterkast is uitsluitend voor de netbeheerder of zijn aangestelde verantwoordelijke.

Ik denkt dat jij het hier niet begrijpt of gewoon niet wil/kan.  Ik stel voor om de teksten eens deftig te lezen.  Je herhaalt steeds wat gezegd wordt in een negatieve vorm.

Verder heb ik in de meldingen gezien dat ik het goed heb uitgelegd en dat hier nu .

Even tussendoor, ik ben elektrisch (eigenlijk elektronisch) geschoold, heb zelf accumulatieverwarming  en huisinstallatie(s) geinstalleerd.  Zekeringkasten vernieuwd, en dit allemaal met een keuring die direct correct was.

Ik wil maar zeggen.

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 324 Andere particulier
9 maanden geleden

Maakt geen verschil. Dat nachtcircuit blijft gewoon bestaan na plaatsing digitale teller. 

0
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier
9 maanden geleden

Heb je momenteel twee aparte tellers? Eén dagteller en één exclusieve nachtteller?

Dan heb je wel een probleem wanneer er maar één digitale teller voorzien wordt.

Je zal het circuit van de vloerverwarming moeten voorzien van een timer die de verwarming s'nachts aanzet en s'morgens weer uitzet , en hoe  zit het dan met de facturatie ? Vervalt het exclusief nachttarief ?

0
geert rossaert
geert rossaert
0 4 Andere particulier
9 maanden geleden

Dat circuit blijft idd bestaan, maar hoe sluit ik het aan op de digitale meter?

0
geert rossaert
geert rossaert
0 4 Andere particulier
9 maanden geleden

Mijn probleem is niet de afschaffing van het Excl Nachttarief. Ook niet de "sturing", dat kan idd met een timer, maar hoe sluit ik die 2de kabel (die nu ook uit de meterkast komt) aan?

0
Paulpp
Paulpp
9 68 Andere professioneel
9 maanden geleden

Beste,

Ik zou dit vooraf even aftoetsen met de netbeheerder. Het zou best kunnen dat één of/en ander vooraf (of achteraf maar dan zit je misschien even in de kou) door de klant moet voorzien of aangepast worden.

Ik vermoed dat beide meterkasten zullen vervangen worden door één digitale teller. Achter die digitale teller komt de (basis-)zekeringkast (nu het "dag" deel) en daar zal een extra zekering en differentieel (en eventueel bijkomende veiligheden) moeten geplaatst worden voor het verwarmingscircuit. Als de zekering en diff niet meer in de bestaande zekeringkast passen zal er een extra kastje geplaatst moeten worden (bv daar waar de nachtmeter stond).

0
Tiramisu
Tiramisu
9 maanden geleden

Dat circuit blijft idd bestaan, maar hoe sluit ik het aan op de digitale meter?

Begrijp de vraag niet helemaal. Er bestaat maar 1 openbaar net hoor, dat zijn geen 2 parte dag en nachtnetten. Die opsplitsing wordt bij jou in de teller uitgevoerd via een CAB ontvanger en contactor. 

Fluvius sluit gewoon jouw bestaande nachtnet op die digitale meter aan. Daar hoef je helemaal niets voor te doen. Die meter heeft een ingebouwde CAB ontvanger die dat nachtnet inschakelt en op het display van die digitale teller kan je zowel het nacht als dag-verbruik aflezen.

Dat werkt bij jou momenteel op dezelfde manier, alleen is dat veelal een aparte nachtteller omdat die tradiontele tellers maar een telwerk hebben. De meest recente hadden echter ook een dubbel telwerk of een aparte elektronische teller, vaak gecombineerd met een budgetmeter. 

0
Tiramisu
Tiramisu
9 maanden geleden

Heb je momenteel twee aparte tellers? Eén dagteller en één exclusieve nachtteller?

Dan heb je wel een probleem wanneer er maar één digitale teller voorzien wordt.

Je zal het circuit van de vloerverwarming moeten voorzien van een timer die de verwarming s'nachts aanzet en s'morgens weer uitzet , en hoe  zit het dan met de facturatie ? Vervalt het exclusief nachttarief ?

In die digtale meter zit een CAB ontvanger die een contactor kan sturen, op dezelfde manier als nu.

0
Paulpp
Paulpp
9 68 Andere professioneel
9 maanden geleden

Wat Tiramusu zegt zal correct zijn.

Ik ging ervan uit dat exclusief nachttarrief ook niet meer kon, het (de korting erop) wordt blijkbaar wel actief afgebouwd.

0
Tiramisu
Tiramisu
9 maanden geleden

Wat Tiramusu zegt zal correct zijn.

Ik ging ervan uit dat exclusief nachttarrief ook niet meer kon, het (de korting erop) wordt blijkbaar wel actief afgebouwd.

Dat klopt idd. Verschil in tarifering bestaat nu al niet meer bij veel leveranciers, maar technisch blijft dat gewoon bestaan anders zitten letterlijk 100-duizende mensen zonder verwarming. 

0
LDI006
LDI006
1 50 Andere particulier
9 maanden geleden

Beste Geert,

Ik was ook in gelijkaardige situatie (accumulatieverwarming ipv vloerverwarming), de dubbeluur-teller (piek en dal-tarief) wordt vervangen EN de excl-nacht teller wordt ook vervangen.

Dus je blijft met 2 physieke tellers werken.  Er blijft dus ook een piek-dal kabel en een excl-nacht kabel naar je zekeringkasten bestaan.  Je dient niets te wijzigen aan je interne installatie.

De excl-nacht teller zet de excl-nacht zekeringen spanningloos buiten zijn tariefperiode exact zoals het met de vroegere teller het geval was.

Hoop dat dit je alles duidelijk maakt.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Groene energie voor een duurzamere toekomst: ontdek de opties voor jouw huis

Je steentje bijdragen aan een duurzamere toekomst? Dan kan je kiezen voor groene energie of er zelf opwekken. Ontdek meer over de mogelijkheden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag