waarborg na stoppen huurcontract en verkoop van de woning

3

waarborg na stoppen huurcontract en verkoop van de woning

Lvdw
Lvdw
#Regelgeving · 10 maanden geleden

Na vijf jaar stoppen we de huurovereenkomst 

De eigenaar heeft de woning ondertussen verkocht

Voor de waarborgcontrole schakelt de eigenaar een expert in om controle van het appartement te doen ,deze vindt op het plafond een plekje waar de verf af is (is 1 op 2 cm) en raamt de kosten op 600 € 

Daar bovenop stelt de eigenaar dat de kost van de expert zijnde 200 € ook door ons (huurder) moet betaald worden ,totaal 800 € dit voor een woning die reeds verkocht is 

Wetende dat wij steeds stipt de huur betaald hebben( ruim 1000 €) en dit gaat over een ouder appartement waar normaal een vrij zware renovatie nodig is ,we vinden dat de kost van de expert niet voor de huurder is 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
10 maanden geleden

Plekje verf af ?  Da s toch uw fout niet.  Zou ik ook weigeren. 

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
10 maanden geleden

Het probleem is dat voor vrijgave van de borg zowel de huurder als de verhuurder hiervoor een akkoord moeten ondertekenen.

Als één van de twee niet akkoord gaat kan dus de huurwaarborg niet worden vrijgemaakt en zal je dit juridisch (vredegerecht) moeten trachten te bekomen.

Dat vraagt moeite en tijd (die je misschien niet hebt) en een verhuurder zou hiervan kunnen profiteren door extra kosten aan te rekenen. Ga je akkoord dan krijg je (een deel van) de huurwaarborg onmiddelijk terug en krijgt ook de verhuurder hiervan een deel. Ga je niet akkoord dan moet je hiervoor procederen en wachten op je geld.

Maar goed, volgens hoe je het hier hebt aangebracht heeft de verhuurder niet het recht om een som af te houden van de huurwaarborg en dus zou ik, indien de verhuurder zijn akkoord voor vrijgave van de borg niet wilt geven,  hiermee naar het vredegerecht stappen.

Nog enkele vragen:

Is de huurovereenkomst geregistreerd?

Is er destijds een plaatsbeschrijving gemaakt die door beide partijen is ondertekend?

Sinds wanneer is de woning van eigenaar veranderd en aan wie betaal je op dit moment de huur?

Wie heeft de huurovereenkomst opgezegd? De oorsponkelijke eigenaar, de nieuwe eigenaar of jijzelf?

0
Lvdw
Lvdw
0 1 Verbouwer
10 maanden geleden

Beste, bedankt voor uw antwoord 

op uw vragen ja en ja, de woning is sinds een maand verkocht en de huur liep af begin van deze maand 

we hebben de huur opgezegd op de correcte manier 

wat ons vooral stoort is die kost van de expert ,nu hoor ik dat dit op vraag was van de nieuwe eigenaars ,ook al zonder samenspraak ,zou het op zijn minst logisch vinden dat deze kost zou gedeeld worden 

Ook weet ik niet waar of naar wie die 600 € gaat ,je koopt een woning naar zijn waarde in de staat waar het zich bevindt en komt een prijs overeen ,reparaties achteraf lijken me niet logisch

allezins blij dat we een eigen woning hebben nu 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Er zijn verschillende soorten huurcontracten die je kan afsluiten. Wat houdt zo'n contract in? En hoe kan je een huurcontract stopzeggen? Een overzicht.

Lees meer

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wanneer kies je voor een compromis of voor een wederzijdse koopbelofte? Twee documenten met hetzelfde doel, maar waar zitten de verschillen?

Lees meer

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Vanaf 1 januari veranderen de regels rond registratierechten bij een tweede woning. Minister Weyts wil strengere regels om misbruik te voorkomen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag