2

Betonplaat of niet

DimiV
DimiV
#Fundering · 7 maanden geleden

We zijn bezig met een renovatie van een ouder huis en onder de bestaande vloer, die we gaan uitbreken om vloerisolatie te leggen, liggen de vloertegels momenteel op een zavelbed en lijkt er geen betonnen vloerplaat aanwezig te zijn.

Is het aangeraden om best alles uit te graven en een betonplaat eerst te laten storten alvorens we verder doen met de opbouw van de vloer?
Of zouden we gewoon als ondergrond de zavel mogen laten en hierop dan een isolatieplaat leggen en hierop dan de vloerverwarming en chape erbovenop?

Mvg,

Dimitri

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
7 maanden geleden

Het zou mi een hele uitdaging zijn om de zavelondergrond perfect vlak te krijgen voor de isolatieplaten.  Dus betonneke gieten.  Heb ik recent zelf gedaan door eerst afrijlatten te plaatsen zodat ik alles 100% vlak kreeg (vaklui doen het zonder afrijlatten). Na droging heb ik de latten terug verwijderd om risico op latere barsten wegens uitzetting van t hout te vermijden.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
7 maanden geleden

Als de ondergrond stabiel is wat te verwachten is bij een vloer op zavel dan is er absoluut geen noodzaak om een betonplaat te voorzien. 

Je zou dan al minstens 10 cm dieper moet afgraven en afvoeren om later nog eens 10 cm beton te laten aanvoeren. Onnodig werk, kosten en vervoer van materialen.

Na het verwijderen van de vloer en de zavel dien je de ondergrond aan te drillen en vlak te strijken. Als dat niet 100 % lukt is dat geen probleem, het gewicht van de chape maakt dat de isolatieplaten gelijkmatig tegen de ondergrond gedrukt worden. Ik zou wel de chape voorzien van een licht bewapeningsnet.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag