Wie betaalt de kosten als de verstopping van het toilet in het gemeenschappelijk deel ligt ?

4

Wie betaalt de kosten als de verstopping van het toilet in het gemeenschappelijk deel ligt ?

Zeng
Zeng
#Regelgeving · 9 maanden geleden

In de eerste twee jaren dat ik mijn nieuwbouwappartement bewoonde heb ik de ontstoppinsdienst 4 keer moeten laten komen. De kosten waren telkens nog voor de bouwheer. Ik woon op het gelijkvloerse en ik was telkens de enige die problemen had. Er zijn toen graafwerken geweest om het probleem op te lossen en het leek ook opgelost, tot begin deze week het probleem zich opnieuw aankondigde. Het gebouw bevat 4 appartementen, de verstopping zat aan de inkomdeur, maar ik ben de enige met het probleem. Moet ik nu zelf voor de kosten (>€300) opdraaien of zijn die gemeenschappelijk ?

1
Nick 61
Nick 61
222 1633 Andere professioneel
9 maanden geleden· Bedankje ontvangen

Wat veroorzaakte de verstoppingen? Indien dit telkens gebeurd door het gebruik van vochtige doekjes en jij  gebruikt er geen, dan heb je een punt van verzet, dus controleer dat even

1
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel

Bij een gelijkvloers appartement zijn alle afvoerleidingen die zich daarbuiten bevinden per definitie niet privatief maar gemeenschappelijk.

Het is ook typisch dat bij verstoppingen van de gemeenschappelijke afvoer de appartementen op het gelijkvloers als eersten of zelfs als enigen hiervan problemen ondervinden.

Maar dat wil niet zeggen dat de eigenaars daarvan hier dan voor moeten opdraaien.

De verstopping zat aan de inkomdeur zeg je, maar bedoel je dan de algemene inkomdeur of de private inkomdeur en was dat dan binnen of buiten uw appartement?

Het is ook typisch dat degenen die er geen last van hebben het probleem negeren en de oorzaak proberen te leggen bij het gelijkvloerse appartement.

Bij onenigheid hierover kan een ontstopping met cameraonderzoek uitsluitsel geven.

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 331 Andere particulier

Als die anderen geen probleem ondervinden dan ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk in jouw privatief deel, dus idd op jouw kosten. 

Hoe ernstig is die verstopping? 

0
Nick 61
Nick 61
222 1633 Andere professioneel

Wat veroorzaakte de verstoppingen? Indien dit telkens gebeurd door het gebruik van vochtige doekjes en jij  gebruikt er geen, dan heb je een punt van verzet, dus controleer dat even

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel

Bij een gelijkvloers appartement zijn alle afvoerleidingen die zich daarbuiten bevinden per definitie niet privatief maar gemeenschappelijk.

Het is ook typisch dat bij verstoppingen van de gemeenschappelijke afvoer de appartementen op het gelijkvloers als eersten of zelfs als enigen hiervan problemen ondervinden.

Maar dat wil niet zeggen dat de eigenaars daarvan hier dan voor moeten opdraaien.

De verstopping zat aan de inkomdeur zeg je, maar bedoel je dan de algemene inkomdeur of de private inkomdeur en was dat dan binnen of buiten uw appartement?

Het is ook typisch dat degenen die er geen last van hebben het probleem negeren en de oorzaak proberen te leggen bij het gelijkvloerse appartement.

Bij onenigheid hierover kan een ontstopping met cameraonderzoek uitsluitsel geven.

0
Zeng
Zeng
0 1 Andere particulier
9 maanden geleden

Dankjewel voor je antwoord.

Het probleem stelde zich de eerste 4 keren ( binnen het jaar) aan de samenloop van meerdere buizen, waarvan de buis die moest afvoeren hoger lag. Logisch dat dat verstoppingen gaf. Dat is inmiddels verholpen. Nu lag het probleem ( is met de camera vastgesteld) aan de gemeenschappelijke inkom. Ik wou een bevestiging van het feit dat de verstopping niet steeds mijn probleem was , maar dat ik er in mijn gelijkvloerse appartement wel als eerste last van had en  dat heb ik bij deze met jouw antwoord gekregen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

De regering hervormt de btw op sloop en heropbouw. Vanaf 1 juli 2025 betaal je 6% btw als je koopt via een projectontwikkelaar of sleutel-op-de-deur.

Lees meer

Premie aanvragen? Binnenkort moet je een verklaring op eer ondertekenen

Premie aanvragen? Binnenkort moet je een verklaring op eer ondertekenen

Verklaring op eer verplicht: zo wil Vlaanderen premies enkel toekennen aan wie ze echt nodig heeft.

Lees meer

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Verbouwen zonder omgevingsvergunning? Vlaanderen schaft meldingsplicht af en vereenvoudigt de regels voor kleinere verbouwingen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag